از ترکیب شیر با این مواد غذایی خودداری کنید

sahar.d
شیر با وجود تمام خواصی که برای بدن دارد، در ترکیب با برخی مواد غذایی می تواند دردسر ساز باشد.

شیر و لبنیات یکی از مهمترین بخش های تغذیه ای محسوب می شوند و باید روزانه حداقل 2-3 واحد لبنیات در سفره غذایی هر فردی موجود باشد. اما در کنار تمام خواصی که شیر دارد، مصرف همزمان آن با برخی غذاها می تواند مشکل ساز باشد. در این مطلب غذاهایی که نباید همزمان با شیر مصرف شوند را به شما معرفی می کنیم.

مصرف شیر با آب پرتقال ممنوع

به اعتقاد درمانگران طب سنتی برای نوشیدن شیر هنگام وعده‌های غذایی باید قواعد و ضوابط خاصی توجه کرد و مصرف شیر همواره مفید نیست.

حتما باید میان خوردن غذا، نوشیدنی یا خوراکی ترش و شیر فاصله وجود داشته باشد. مثلا اگر فردی در وعده صبحانه، آب پرتقال میل کرده باشد، نباید بلافاصله شیر بنوشد، زیرا این شیر خاصیت خود را از دست می‌دهد و با ترکیب شدن با پرتقال در معده موجب تولید خلط فاسد می‌شود.

بهتر است بعد از خوردن پرتقال یا آب پرتقال، نیم ساعت صبر کنید و بعد شیر بنوشید و اگر ابتدا شیر نوشیده‌اید باید یک ساعت صبر کنید تا شیر به طور کامل هضم شود و بعد آب پرتقال وارد دستگاه گوارش شود تا بدن از مضرات ترکیب این دو ماده در امان بماند.

مصرف شیر همزمان با غذاهای پروتئین دار ممنوع

 به گفته علی بهادری متخصص طب سنتی: مصرف همزمان شیر با گوشت، تخم مرغ، ماهی، میوه (به صورت شیرموز) و خوراکی‌های ترش و شور را زیان‌آور است. ضمن این که مصرف غذا بلافاصله پس از نوشیدن شیر و خوابیدن به دنبال آن نیز توصیه نمی‌شود.

برخی مردم در وعده صبحانه شیر را با تخم‌مرغ میل می‌کنند یا در برخی وعده‌های غذایی استیک گوشت را با شیر میل می‌کنند، در حالی که نمی‌دانند ترکیب این دو غذا در کنار هم موجب سنگینی معده و انسداد اندام‌های گوارشی می‌شود و به دنبال این مسئله فرد دچار یبوست می‌شود. حالا اگر این فرد، زنی باردار باشد و شیر را با گوشت (فرقی نمی‌کند گوشت قرمز یا گوشت سفید) میل کند این یبوست و دل‌پیچه را به نوزادش هم منتقل می‌کند. 

بنابراین توصیه شده در صورتی که فرد شیر می‌نوشد حتما یک ساعت بعد از آن سراغ غذاهایی که از گوشت و تخم‌مرغ تهیه شده، برود و در صورتی که گوشت یا تخم‌مرغ میل کرده به مدت سه ساعت صبر کند تا این غذا هضم شود و پس از آن شیر بنوشد تا بتواند از خواص درمانی آن بهره‌مند شود.

نکاتی در مورد مصرف شیر که باید بدانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ