راننده ها حتما این دمنوش را بخورند!

atoosamirzavandi
دمنوش های گیاهی علاوه بر ایجاد آرامش می توانند خواص بسیاری داشته باشند که در این مقاله به آن ها اشاره خواهد شد.

دمنوش های گیاهی نشاط آور واقعا معجزه می کنند و می توانند در مواقع نارحتی و افسردگی ها نجات دهنده باشند. حتی دمنوش ها می توانند خواب آلودگی را از بین ببرند و برای کسانی که طولانی مدت رانندگی می کنند موثر واقع شوند. در این مقاله به معرفی دمنوش های نشاط آور می پردازیم.

دمنوش سیب

یکی از ذخایر خوب برای دمنوش های زمستانی پوست میوه ها است. پوست سیب و دارچین و زنجبیل دمنوش مناسبی است که اگر آن را مثل چای دم کنید و مدت نیم ساعت بگذارید دم بکشد، دمنوشی مناسب و انرژی بخش و سرشار از ویتامین برای زمستان خواهید داشت.

دمنوش مرکبات

نسبت مساوی از پوست لیمو، پرتقال، چای سبز و آویشن خشک را در یک قوری آب جوش 10 دقیقه دم کنید و در آخر کمی آب لیمو در آن بچکانید.

از خواص این دمنوش می توان به خاصیت ضدسرماخوردگی، کم کردن فشار و غلظت خون، کمک به عملکرد مطلوب کبد، انرژی زایی و برطرف کنندگی خستگی اشاره کرد ضمن این که دمنوش میوه ای در مقایسه با دمنوش گیاهی ویتامین بیشتری دارد، غنی از آنتی اکسیدان است و به افزایش سطح ایمنی بدن کمک می کند و مقوی اعصاب است.

 چای دارچین

این نوشیدنی را می توانید با سه قطعه دارچین چوبی در یک قوری به مدت طولانی دم کنید. می توانید نیم ساعت یا 45 دقیقه منتظر باشید و سپس به این نوشیدنی بسیار گرم و نیروبخش و ضد سرماخوردگی که کمی هم طعم تندی دارد، مقداری لیموی تازه اضافه کنید و با اندکی عسل آن را بنوشید.

چون این ادویه چاشنی غذاهای خانگی است، در دسترس ترین دمنوش محسوب می شود. دارچین، درد کمر، پا و مفاصل را کاهش می دهد و از دلهره و بوی بد دهان می کاهد و موجب افزایش فشارخون شده و رفع کننده سردمزاجی است. این دمنوش محرک اعصاب است و به دلیل طبیعت گرم و خشکی که دارد، قوای جسمانی را افزایش می دهد. البته انواع دمنوش زیره سیاه، گزنه، سنبل الطیب، نعنا، زنجبیل و هل نیز این خواص را دارند. 

دمنوش برگ و میوه به

می توان گفت دمنوش برگ و میوه ی به خوشرنگ تر و دلچسب تر از چای و نسبت به سایر دمنوش ها معطرتر و بهترین نوع آن است. این دمنوش، سرفه خشک را درمان می کند، آرامبخش، باعث تقویت قوای مغزی و نیز مقوی قلب و کاهش دهنده استرس و نشاط آور است. از خواص دیگر آن تقویت قلب، کبد، معده، اعصاب، رفع کننده بوی بد دهان، ضدسرماخوردگی و التیام دهنده سردردهای مزمن است و به هضم غذا کمک می کند. 

دیگر فکر و خیال نکنید

دمنوش اسطوخودوس تنش‌های فکری افراد را از مغز پاک می‌کند و در اصطلاح طب سنتی به اسطوخودوس جاروی دِماغ گفته می‌شود؛ یعنی مغز را پاک می‌کند. دمنوش اسطوخودوس به‌خصوص برای افرادی که تنش‌های فکری خانوادگی یا کاری دارند، بسیار مناسب است. برای تهیه این دمنوش به‌ازای یک لیوان آب جوش یک قاشق مرباخوری اسطوخودوس کافی است.

بانشاط و سرزنده شوید!

اگر نصف قاشق مرباخوری سرخالی زعفران با دو، سه لیوان آب‌جوش مخلوط شود و مقداری نبات، چند قطره آبلیمو و حتی مقداری گلاب به آن اضافه کنید از اثرات نشاط‌آوری و ضدافسردگی بسیار قوی زعفران بهره خواهید برد. این نوشیدنی که نیاز چندانی به دم کشیدن ندارد، بدن را هم خوشبو می‌کند اما ممکن است باعث تپش قلب و سردرد شود بنابراین افرادی که سابقه تپش قلب یا سردردهای ضربان‌دار دارند، نباید از این دمنوش استفاده کنند. مصرف این دمنوش در سیکل‌های ماهانه خانم‌ها نیز توصیه نمی‌شود چراکه مثل زنجبیل و دارچین باعث افزایش خونریزی می‌شود.

منبع: الو دکتر

 دمنوش جو و یک دنیا خاصیت آن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ