3 راز درمورد جوانه های خام که نمی دانستید

sahar.d
جوانه های خام این روزها از مواد غذایی اصلی در رژیم های لاغری محسوب می شوند.

به گزارش الودکتر؛ جوانه ها به دلیل تازه و سرشار از ویتامین و مواد معدنی بودن این روزها بسیار پرطرفدار هستند بخصوص در میان افرادی که رژیک لاغری دارند زیرا جوانه ها کالری بسیار کمی دارند. این جوانه ها آماده مصرف با ماست، انواع سالاد کاهو، کلم یا سالاد شیرازی بوده یا به همراه ساندویچ و برگرها استفاده می شود.  برخی افراد جوانه ها را خام می خورند و برخی کمی آن ها را تفت می دهند. در این مطلب شما را با 3 نکته مهم در مورد جوانه خام آشنا می کنیم.

جوانه های خام به کنترل کنترل قند خون می کنند

جوانه‌ها برای کنترل قند خون مفیدند. برخی مطالعات بیانگر این هستند که جوانه‌ها تا حدودی می‌توانند روی قند خون اثر بگذارند زیرا معلوم شده که جوانه زدن از مقدار کربوهیدرات کلی می‌کاهد اما همه‌ی مطالعات موافق این نظر نیستند. تئوری دیگر این است که جوانه‌ها توانایی زیادی برای تنظیم فعالیت آنزیم آمیلاز دارند. بدن از آنزیم آمیلاز برای تجزیه‌ی قند خورده شده استفاده می‌کند. در مطالعه‌ای که روی گروهی از افراد دچار دیابت نوع دوم انجام شد، نیمی از آنها هر روز 60 گرم جوانه‌ی بنشن همراه با رژیم غذایی عادی خود مصرف کردند و نیمی دیگر هم رژیم غذایی معمول خود را داشتند.

در پایان این تحقیق 8 هفته‌ای، آنهایی که جوانه خورده بودند، A1c هموگلوبین‌شان که نشانگری از کنترل قند خون است 10 درصد کاهش یافته بود. از سویی دیگر، این میزان در گروه کنترل، افزایش 12 درصدی داشت. در مطالعه‌ای دیگر مبتلایان به دیابت نوع دوم، پودر مکمل جوانه‌ی بروکلی را به مدت 8 هفته مصرف کرده بودند که منجر به کاهش انسولین و مقاومت به انسولین شده بود. محققان این بهبودها را ناشی از مقدار زیاد آنتی اکسیدان سولفورافان در مکمل می‌دانند. علی رغم این نتایج، برای یک نتیجه‌گیری قطعی و صریح به مطالعات بیشتری نیاز است.

جوانه خام به بهبود گوارش کمک می کند

جوانه‌ها کمک می‌کنند غذای‌تان را راحت‌تر هضم کنید. مطالعات نشان داده وقتی دانه‌ها جوانه می‌زنند، مقدار فیبرشان افزایش یافته و دسترسی زیستی بیشتری پیدا می‌کند. مثلا در تحقیقی، غلاتی که به مدت 5 روز جوانه زده بودند نسبت به انواع جوانه نزده، 133 درصد فیبر بیشتری داشتند. در مطالعه‌ای دیگر، لوبیاهایی که جوانه‌های 5 میلیمتری زده بودند، فیبرشان تا 226 درصد افزایش یافته بود.

جوانه زدن به میزان قابل توجهی مقدار فیبر غیر محلول را افزایش می‌دهد. فیبر غیر محلول نوعی از فیبر است که کمک می‌کند مدفوع شکل گرفته و در طول روده حرکت کند در نتیجه احتمال یبوست کم می‌شود. ضمنا مشخص شده که جوانه زدن از مقدار گلوتن موجود در غلات کاسته و همین باعث راحت‌تر هضم شدن آنها می‌شود، که مخصوصا برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند مفید است. نتیجه اینکه بنشن، سبزیجات، غلات، دانه‌ها و مغزهای جوانه زده دارای مقدار کمتری ماده ضد مغذی است که باعث می‌شود بدن راحت‌تر بتواند طی پروسه‌ی گوارش، مواد مغذی را جذب کند.

ممکن است جوانه های خام به باکتری آلوده باشند

 تحقیقات وزارت بهداشت و درمان کانادا نشان می دهد که جوانه خام گاهی اوقات می تواند توسط باکتری های مضر آلوده شده باشد و باید با احتیاط خورده شود. این جوانه ها نظیر لوبیا و ماش، اغلب به این دلیل انتخاب می شوند که کم کالری هستند. جوانه پیاز، تربچه، خردل و کلم بروکلی که نباید با گیاه یا سبزی آن اشتباه گرفته شوند، نیز رایج هستند. این جوانه ها ممکن است به باکتری های مضر مانند اشرشیا کلی یا سالمونلا آلوده شده باشند.

کودکان زیر پنج سال، سالمندان، زنان باردار و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند نسبت به این دو باکتری آسیب پذیرتر هستند و نباید جوانه خام بخورند. نشانه های سالمونلا معمولا 8 تا 72 ساعت پس از خوردن غذای آلوده رخ می دهد در حالی که نشانه های اشرشیا کلی می توانید در کمتر از یک تا 10 روز رخ دهد. علایم آن شامل تهوع، اسهال، استفراغ، تب و درد شکم بوده و افرادی که دچار این علائم هستند باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنند. در موارد شدید، اشریشیا کلی می تواند به نارسایی حاد کلیه و یا حتی مرگ منجر شود.

مدت مصرف جوانه ها

مادامی که دانه خشک است، حداقل امکان فساد قارچی و کپکی را دارد اما وقتی جوانه زد چون میزان آب آن فراوان است، عمری بین ۲ تا ۶ روز در یخچال دارد. توصیه می‌شود برای پیشگیری از لزج و بدبوشدن جوانه، آنها را در یخچال نگهداری و فورا مصرف کنید. وقتی جوانه تغییر رنگ می‌دهد و لزج می‌شود بو و طعم آن تغییر پیدا می‌کند و اینها نشانه‌هایی از فساد هستند.

جوانه ها باعث تنظیم کلسترول خون می شوند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ