بررسی علل تیرگی دور چشم و درمان آن

faateme1366
یکی از دلایل شایعی که خانم ها به پزشک مراجعه می کنند، تیرگی دور چشم است. در این مطلب به بررسی علل تیرگی دور چشم و درمان آن پرداختیم.

سیاهی دور چشم از زیبایی چهره شما می کاهد. پس لازم است به بررسی علل تیرگی دور چشم و درمان آن بپردازیم تا بتوانید به سادگی از شر این حلقه های سیاه زشت کننده خلاص شوید.

دلایل سیاهی دور چشم چیست؟

سیاهی دورچشم و تیرگی های اطراف چشم برای برخی تبدیل به یک مشکل شده است. مشکلی که علاوه بر برهم زدن زیبایی چشمان و چهره ، نگرانی هایی را در رابطه با سلامتی ایجاد می کند.

سیاهی و تیرگی دور چشم علل زیادی دارد و برعکس آنچه که اکثر مردم فکر می‌کنند، خستگی تنها دلیل آن نیست. البته درست است که کمبود خواب می‌تواند باعث سیاهی زیر چشم شود، اما مشکلات و بیماری‌های بسیاری نیز می‌تواند علت گودی زیر چشم و باعث سیاهی و تیرگی دور چشم شود.

به گفته متخصصان عامل ارث مهم‌ترین علت بروز سیاهی دور چشم است و پس از آن، کمبود آهن بویژه در زنان مهم‌ترین علت سیاهی دور چشم است.

کم خوابی و بی‌خوابی، کار طولانی مدت با رایانه، مطالعه طولانی در نور کم و آلرژی از دیگر عوامل تاثیرگذار در بروز سیاهی دور چشم است که برطرف کردن علل زمینه ساز، استفاده از صابون مناسب و عدم استفاده از لوازم آرایشی نامرغوب به رفع سیاهی دور چشم کمک می‌کند.

در افرادی که دچار کمبود آهن خون هستند، تجویز قرص آهن در حد تعادل و به میزان نیاز موجب کاهش میزان سیاهی دور چشم می‌شود اما مکمل آهن حداقل باید به مدت 3 ماه مصرف شود. در مبتلایان به آلرژی نیر پرهیز از مواد آلرژن، موجب کاهش 70 تا 80 درصدی سیاهی می‌شود.

درمان‌های غیردارویی مانند کرم دور چشم و استفاده از میکرودرم توسط متخصص پوست به کاهش سیاهی دور چشم کمک می‌کند.

در انتخاب کرم ضد آفتاب دور چشم باید دقت شود تا کرم حاوی مواد سوزاننده پوست دور چشم نباشد.صابونی که برای شست‌و‌شوی صورت استفاده می‌شود، بهتر است که حالت اسیدی یا قلیایی نداشته باشد.

مصرف قرص ویتامین C به شرط اینکه در فرد سابقه سنگ‌سازی کلیه وجود نداشته باشد، بسیار موثر است. برای درمان سیاهی دور چشم حداقل میزان مصرف ویتامین C مکمل باید 500 میلی گرم در روز همراه با فرص مکمل آهن باشد.

چه زمانی سیاهی دور چشم می تواند نشانه‌ی بیماری خطرناکی باشد؟

در موارد نادری ممکن است سیاهی و چروک اطراف چشم نشانه‌ی بیماری جدی و خطرناکی باشد. سیاهی و تیرگی دور چشم می‌تواند بر اثر بیماری‌های مختلفی به وجود بیاید، از کم‌کاری تیروئید گرفته است (که باعث خشک شدن و ضخیم شدن پوست می‌شود) تا کرم تریشین (نوعی انگل که با خوردن گوشت نپخته خوک و حیوانات وحشی منتقل می‌شود) و برخی بیماری‌های کبد.

در صورتی که دور هر دو چشم شما سیاه شود، ممکن است نشانه‌ی آسیب خطرناکی به نام شکستگی بن جمجمه باشد. در این نوع شکستگی، یکی از استخوان‌های پایه‌ی جمجمه می‌شکند. شکستگی جمجمه می‌تواند مشکل بسیار خطرناکی باشد و اگر به هر دلیلی فکر می‌کنید که ممکن است سیاهی دور چشم بر اثر ضربه و شکستگی جمجمه باشد، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. احتمال وجود شکستگی جمجمه زمانی بیشتر است که اخیرا به پشت سر شما ضربه وارد شده باشد.

هرچند سیاهی و تیرگی دور چشم، معمولا جدی نیست و جایی برای نگرانی ندارد، اما در صورتی که تورم و تغییر رنگ پوست، تنها در اطراف یک چشم ایجاد شود و با گذشت چند روز برطرف نشود یا این که به طور کاملا ناگهانی ایجاد شود، باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

روش‌های  درمان سیاهی دور چشم

پرکاربردترین روش‌های درمانی که متخصصین برای رفع سیاهی دور چشم و تیرگی زیر چشم به کار می‌گیرند عبارتند از:

کرم‌ درمانی

برای رفع گودی زیر چشم باید گفت در صورتی که سیاهی دور چشم شما بر اثر تغییر در رنگدانه‌های پوست، ناشی از ملاسما یا آفتاب سوختگی باشد، متخصص شما، مصرف کرم‌های روشن کننده‌ی پوست با اثر لایه‌برداری ملایم را تجویز می‌کند. در این موارد معمولا کرم‌هایی مانند تری لوما تجویز می‌شوند که دارای هیدروکینون هستند. این کرم‌ها همچنین دارای ترکیباتی مانند اسید کوجیک، ویتامین C و K، عصاره چای سبز و شیرین بیان هستند.

انجام آی.پی.ال

در صورتی که تیرگی زیر چشم به این دلیل است که رگ‌های خونی زیر پوست دور چشم شما، از روی پوست و به رنگ آبی یا بنفش تیره نمایان هستند، برای رفع سیاهی زیر چشم شما از روش IPL استفاده می‌شود. البته همه‌ی متخصصین پوست، با ایمن بودن استفاده از این روش در اطراف چشم، موافق نیستند. با این حال برخی از متخصصین برای درمان مشکلات تغییر رنگ پوست که بر اثر نمایان بودن رگ‌های زیر پوست است، از جمله سیاهی دور چشم، از این روش استفاده می‌کنند.

لایه‌برداری پوست

برای لایه‌برداری پوست دور چشم از روش‌های لیزر درمانی و پیلینگ شیمیایی استفاده می‌شود. اثرات این روش‌ها عبارتند از: افزایش تولید کلاژن در پوست، کاهش مشکلات رنگدانه‌ای در پوست و بهبود کیفیت کلی بافت پوست. البته لایه‌برداری با لیزر یا پیلینگ، زمانی بیشترین تاثیر را دارند که در ترکیب با سایر روش‌های درمان سیاهی و تیرگی دور چشم به کار روند.

هایفوتراپی

هایفوتراپی یا HIFU تکنیکی است که در آن به کمک امواج اولتراسوند، پوست شما برای تولید کلاژن بیشتر تحریک می‌شود. دستگاه Ultra اولین دستگاهی بود که برای انجام این تکنیک، که موجب بهبودی پوست به روش غیر تهاجمی می‌شود، به بازار عرضه شد.

در این روش، دستگاه اولترا از تکنولوژی اولتراسوند (که در سونوگرافی به کار می‌رود) استفاده می‌کند و مطالعلت بالینی، ایمن و موثر بودن این روش را ثابت کرده‌اند. اشعه‌ی اولتراسوند از لایه‌ی خارجی پوست عبور می‌کند و به عمق مشخصی از پوست می‌رسد و موجب ایجاد گرمای معینی می‌شود. این اشعه هیچ آسیبی به بافت پوست نمی‌زند و تنها موجب تحریک پوست به تولید کلاژن بیشتر می‌شود. تولید کلاژن، موجب افزایش قابلیت ارتجاعی پوست شده و از این طریق می‌تواند باعث درمان گودی زیر چشم یا پف زیر چشم شود. در این روش، به طور همزمان از تصاویر اولتراسوند (که لایه‌های زیرین پوست را نمایش می‌دهد) نیز استفاده می‌شود تا پزشک شما بتواند تعیین کند کدام نواحی از پوست بیشتر از همه نیاز به درمان دارند، تا از این طریق بتوان به بهترین نتایج ممکن رسید.

ممکن است شما بلافاصله بعد از درمان پف زیر چشم نیز اثرات مثبتی را در پوست خود مشاهده کنید، اما نتایج درمانی این روش به تدریج و طی ۲ تا ۳ ماه بعد از درمان نمایان می‌شوند. در این بازه‌ی زمانی، کلاژن تولیدشده، روی پوست شما اثر می‌کند و موجب جمع شدن و سفت شدن پوست می‌شود و در نتیجه باعث از بین بردن پف زیر چشم یا گودی و تیرگی می شود.

تزریق ژل هیالورونیک اسید

در صورتی که سیاهی و تیرگی دور چشم، بر اثر نازک بودن پوست یا کمبود حجم چربی و بافت زیر پوست در ناحیه زیر چشم و گونه باشد، از روش تزریق ژل هیالورونیک اسید برای رفع سیاهی دور چشم استفاده می‌شود. رستییلین (Restylane) پرکارباردترین ژل هیالورونیک اسید است که برای جبران حجم از دست رفته در ناحیه زیر چشم و بالای گونه استفاده می‌شود. ژل هیالورونیک اسید به تدریج و ظرف چند ماه تا یک سال، توسط بدن جذب می‌شود، بنابراین نتایج این روش موقتی هستند. تنها پرکننده‌ی پوستی دائم که برای درمان ناحیه زیر چشم توصیه می‌شود، چربی خود بیمار است (روش تزریق چربی).

تزریق چربی

تزریق چربی زیر چشم مانند روش تزریق ژل است، با این تفاوت که در این روش چربی خود بیمار که از یک ناحیه دیگر از بدن او گرفته شده است، در زیر چشم تزریق می‌شود. روش تزریق چربی دور چشم در مواردی توصیه می‌شود که سیاهی و تیرگی زیر چشم بر اثر نازک بودن پوست و کم بودن حجم چربی و بافت زیر پوست باشد. بر خلاف روش تزریق ژل، نتایج این روش معمولا ماندگار است. البته نتایج این روش تضمین شده نیستند چرا که سلول‌های چربی که از بدن بیمار گرفته شده‌اند در همه‌ی موارد زنده نمی‌مانند و طی فرآیند تزریق چربی از بین می‌روند و بنابراین توسط بدن جذب می‌شوند.

جراحی

به طور کلی، عمل جراحی پلک یا بلفاروپلاستی، موثرترین روش برای از بین بردن گودی زیر چشم است. روش‌های زیادی برای جراحی پلک پایین وجود دارد و زمانی که این عمل برای رفع تیرگی و گودی زیر چشم انجام می‌شود، جراحی بلفاروپلاستی با یک یا تعداد بیشتری از این عمل‌ها ادغام می‌شود: آزادسازی بافت arcus marginalis، قرار دادن پروتز در زیر چشم از طریق مجرای اشکی، اضافه کردن، کم کردن یا جابه جا کردن بافت چربی زیر چشم.

لیفت گونه

لیفت گونه یا لیفت میانی صورت می‌تواند به نحو موثری، تیرگی و سیاهی زیر چشم و افتادگی پوست زیر چشم، که بر اثر بالا رفتن سن ایجاد می‌شود را ، برطرف کند. لیفت گونه علاوه بر تیرگی دور چشم می‌تواند، پف زیر چشم و خطوط و چروک‌های بالای لب را نیز برطرف کند.

مواد غذایی با خاصیت برطرف کنندگی سیاهی و کبودی دور چشم

آووکادو: این میوه که خاصیت ضد پیری دارد، غنی از پتاسیم، فیبر، اسید فولیک، ویتامین های گروه ب و ویتامینEاست. مصرف آووکادو به کاهش تیرگی های پوست کمک می کند. حتی قرار دادن حلقه های آن زیر چشم و یا مخلوط کردن خمیر آووکادو با قطره های روغن بادام و قرار دادن آن دور چشم، در رفع سیاهی آن موثر است.

خیار: مصرف این میوه کم کالری، منجر به تنگ شدن رگ های خونی زیر چشم و کاهش ورم دور چشم می شود. خیار دارای خواص آنتی اکسیدانی است و فلاونوئیدهایی مانند کوئرستین، اپیژنین، لوتئولین، و کمپفرول دارد که اثر رادیکال های آزاد را در بدن خنثی می کنند و تیرگی و پف اطراف چشم را از بین می برند. قرار دادن ورقه های خیار به مدت ۱۰ ت ۱۵ دقیقه دور چشم برای از بین بردن سیاهی های اطراف چشم موثر است.

زردچوبه: خاصیت ضد التهابی دارد و سالهای طولانی است که برای درمان بیماری های پوسی و زخم ها از آن استفاده می شود. کورکومین موجود در زردچوبه یک نوع آنتی اکسیدان است که منجر به کاهش تیرگی دور چشم می شود و پوست را نرم و صاف می کند.

سیب زمینی: سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین ث و سایر مواد مغذی برای پوست است. سیب زمینی یک روشن کننده خانگی پوست به شمار می رود و منجر به کاهش تیرگی ها و چرک های پوستی می شود.

چای: کافئین و آنتی اکسیدان های موجود در چای، خاصیت ضد التهابی دارد و منجر به انقباض مویرگ های پوست زیر چشم می شود. تانین و آنتی اکسیدانEGCGموجود در چای سبز نیز ورم و تغییر رنگ زیر پوست چشم را کاهش می دهد. حتی قرار دادن کیسه های چای سرد به مدت ۱۵ دقیقه زیر چشم، سیاهی آن را کاهش می دهد.

آب: دریافت میزان کافی آب علاوه بر حفظ رطوبت بدن به تسکین تیرگی دور چشم کمک می‌کند. وقتی آب بدن کم می‌شود، به عنوان یک مکانیسم دفاعی، بدن آب ذخیره می‌کند. این ذخیره آب باعث پف کردن زیر چشم‌ها می‌شود. از آنجا که داخل حفره استخوانی اطراف کره چشم را چربی فرا گرفته است، با افزایش سن این چربی رفته‌رفته بیرون می‌زند و موجب حالت پف‌آلود زیر چشم می‌شود. هنگامی‌که آب در این چربی جمع می‌شود حالت پف‌آلود زیر چشم‌ها تشدید می‌گردد. پس مصرف میزان توصیه‌شده آب (۸-۶ لیوان در روز) می‌تواند احتباس آب در بدن را کاهش داده و پف‌کردگی دور چشم‌ها نیز کمتر می‌شود.

منبع: باشگاه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ