چه ماده ای برای کجای بدن خوب است؟

atoosamirzavandi
با خوردن خوراکی های مختلف می توان نیاز هر قسمت از بدن را برطرف کرد. خوراکی های طبیعی می توانند تا حدودی که مشکلات زیاد حاد نشده باشند به درمان بیماری ها بپردازند. در این مقاله خوراکی های مناسب هر اندام بدن را بشناسید.

خوردن تمام خوراکی ها برای بدن مفید است اما بعضی از خوراکی ها دارای خواصی هستند که مناسب برای یک اندام می باشند. در این مقاله بهخوراکی هایی که برای هر کجای بدن مناسب هستند اشاره شده است.

از بین بردن نفخ

کرفس

از زمان‌های قدیم،کرفس به عنوان ماده‌ کمکی برای هضم غذا استفاده می‌شده است. کرفس، فعالیت روده و شکم را تنظیم کرده و به علت خاصیت دفع مایعات، باعث کاهش گازهای معده می‌شود. کرفس منبع غنی آب و مواد دفع سموم است، که باعث دفع سموم بدنتان می‌شود.

خیار، کدو و جعفری نیز از دیگر سبزیجاتی هستند که باعث دفع مایعات بدن می‌شوند. زمانی که می‌خواهید از سبزیجات استفاده کنید، بهتر است که آن‌ها را بپزید. پختن سبزی باعث شکسته شدن ساختمان فیبر آن می‌شود و همین مسأله سبب هضم آسانتر آن می‌گردد. با اینکه سبزی خام دارای آب بیشتری است، ولی در بعضی افراد ممکن است بیشتر باعث نفخ شود تا از بین بردن آن.

هندوانه

هندوانه یکی از میوه‌های بسیار آب‌دار است. جالب است بدانید ۹۲٪ هندوانه از آب تشکیل شده است. هندوانه منبع سرشاری از پتاسیم است و خاصیت دفع مایعات بدن را دارد. یکی از موارد مهم در کنترل نفخ، تعادل بین سدیم و پتاسیم موجود در بدن است. برای کاهش نفختان می‌توانید از مخلوط لیمو، خیار، هندوانه و رزماری استفاده کنید. این مخلوط به شدت مایعات اضافی و سموم بدنتان را دفع می‌کند.(توجه: زمانی که از این مخلوط استفاده می‌کنید، ممکن است بیش از حد معمول از سرویس بهداشتی استفاده کنید.)

درمان درد معده

آب سبزیجات

آب سبزیجات حاوی مواد معدنی متعددی مانند پتاسیم، منیزیم و کلسیم و آب می باشد و برای همین هم می تواند بدن را از زیر فشار اثرات منفی غذاهای چرب و اسیدی مانند گوشت های چرب، سوسیس و کالباس ها و غیره در آورد. آب موجود در این نوشیدنی ها نیز برای هضم راحت تر غذا لازم و ضروری است. بهترین نوشیدنی ها برای هضم بهتر چربی ها آب هویج، آب کلم، آب خیار یا آب ترب است. غذاهای خیلی چرب و سنگین باعث تحریک و آسیب پذیری مخاط دستگاه گوارش می شوند. آب هویج یا آب کلم مرهمی بر این مخاط هستند. همچنین می توانید روی آب خیار حساب کنید به خاطر اینکه یک نوشیدنی ادرارآور فوق العاده است. باید بدانید که آب نیز برای کبد و عملکرد صفرا بسیار مفید است.

جوشانده نعناع

جوشانده نعنا فلفلی سرشار از اسید فنولیک و فلاوونوئیدها می باشد که به رفع اسپاسم شهرت دارند. این جوشانده باعث هضم راحت غذا شده و نفخ معده را از بین می برد و تحریک پذیری روده ها را تسکین می دهد. جوشانده شاه پسند سرشار از فلاوونوئیدها و اسید فنول می باشد که گرفتگی عضلات و دردهای گوارشی را از بین می برد. در نهایت این که جوشانده مرزنگوش نیز حاوی مولکول هایی است که باعث هضم بهتر غذا شده و دفع گاز معده را راحت تر می کند.

مفید برای سیستم دفاعی بدن

ویتامین E :

این ماده غذایی با اینکه به اندازه ویتامین C مفید نیست، اما فواید بسیار زیادی برای سیستم دفاعی دارد.
ویتامین E تولید سلول های کشنده، سلولهایی که میکروب ها و سلول های سرطانی را از بین می برند، را افزایش می دهد. این ویتامین همچنین تولید سلول های B، سلول های ایمنی که برای از بین بردن باکتری ها پادتن ایجاد می کنند، را افزایش میدهد. مکمل های ویتامین E زوال واکنش های ایمنی را که در افراد سالخورده مشاهده می شود، بهبود می بخشد. این ماده غذایی مفید همچنین خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی را نیز کاهش می دهد.

ویتامین C :

این ماده غذایی به دلایل زیادی در راس مواد غذایی مفید برای سیستم دفاعی بدن قرار می گیرد. تحقیقات زیادی روی فواید این ماده نسبت به مواد دیگر انجام گرفته است. تولید مکمل های ویتامین C هزینه ی کمتری می طلبد و به صورت طبیعی در میوه ها و سبزیجات بسیاری موجود می باشد.
تحقیقات نشان می دهد که ویتامین C میزان تولید گلوبول های سفید خون و پادتن را بیشتر می کند، به ویژه اینترفرون را که پادتنی است که روی سلول های را می پوشاند و از ورود ویروس به داخل آنها جلوگیری می کند. ویتامین C احتمال ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی را با افزایش میزان کلسترول HDL کاهش می دهد و همچنین با مداخله در عملیاتی که از طریق آن چربی در شریان ها به پلاک تبدیل می شود، از بالا رفتن فشارخون نیز جلوگیری می کند. افرادی که ویتامین C را جزء یکی از اصلی ترین مواد در برنامه ی غذایی خود قرار می دهند، به میزان کمتری به بیماری های روده، پروستات و سرطان سینه مبتلا می شوند.

خوراکی های مفید برای قلب

میوه و سبزی‌جات

تحقیقات می‌گوید، خوردن حداقل ۵ وعده میوه و سبزی‌جات در روز، احتمال خطر مرگ بر اثر بیماری‌های حاد مانند بیماری‌های قلبی، سکته قلبی و سرطان را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.
برای حداکثر استفاده از مواد مغذی موجود در میوه و سبزی‌جات،‌ سعی کنید در روز به جای استفاده از یک نوع میوه و سبزی از انواع مختلف آن‌ها استفاده کنید.

کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای

مصرف غلات کامل از خطر پیشرفت بیماری‌های قلبی پیشگیری کرده و باعث کاهش سطح کلسترول خون نیز می‌شود. حدود یک سوم از غذای ما باید بر اساس کربوهیدرات‌ها باشد که نیمی از آن را غلات کامل تشکیل دهند.

ماهی چرب

تحقیقات نشان داده مصرف منظم اسیدهای چرب امگا ۳ ، خطر بروز بیماری‌های قلبی را کاهش داده و شانس زنده ماندن پس از حمله قلبی را افزایش می‌دهد و از تشکیل لخته خون در عروق کرونر نیز پیشگیری می‌کند.
سعی کنید در هفته دوبار ماهی بخورید که یک بار آن ماهی سفید و بار دیگر آن ماهی چرب مانند سالمون و تن تازه باشد.

منبع: الودکتر

خوراکی های مفید برای گلو

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ