روش های کاهش مواد قندی و نشاسته ای در برنامه غذایی

atoosamirzavandi
مواد قندی و نشاسته ای را می توان با جایگزین کردن مواد غذایی بدون نشاسته مثل برخی از سیزیجات، آجیل، گردو و... از رژیم غذایی حذف کرد.

مواد قندی و نشاسته دار تقریبا تمام رژیم غذایی ما را احاطه کرده اند اما می توان با شناخت غذاهای قندی و نشاسته ای و یافتن جایگزینی برای آن ها کم کم آن ها را از رژیم غذا خود حذف کرد. در این مقاله روش های کاهش مواد قندی و نشاسته ای در برنامه غذایی معرفی شده است.

غذاهای دارای قند کم را پیدا کنید:

وقتی می خواهیممصرف مواد قندی را کاهش دهیم، برای اکثر مردم مشکل است که بدانند از چه غذاهایی باید استفاده کنند. بیشتر غذاهای آماده حاوی مقادیر زیادی از قند و نشاسته و ترکیباتی مثل سیب زمینی و غلات هستند. دسترسی به جایگزین های دارای قند و نشاسته کم، می تواند منجر به مقاومت در برابر استفاده از غذاهای ناسالم گردد. بعضی از مواد غذایی سالم و قابل دسترسی عبارتند از:
بادام
فندق
گردو
پنیر
تخم مرغ آب پز

 از مصرف غذاهای آماده و بسته بندی شده اجتناب کنید:

این گونه غذاها می توانند برای یک رژیم غذایی شامل مواد قندی خطرناک باشند زیرا اکثرا دارای آرد و شکر و مواد نشاسته ای مثل سیب زمینی و غلات هستند. شاید این غذاها وسوسه کننده باشند ولی بهترین کار خودداری از مصرف آنهاست، مگر اینکه از منابع غذایی کامل مثل میوه ها و آجیل ها ساخته شده باشند.

کاهش مواد قندی و نشاسته ای با جایگزین هایی برای نوشیدنی های حاوی قند:

آب دارای هیچ گونه مواد قندی نیست ولی راه های زیادی وجود دارند که میتوان آب را مزه دار کرد و به آن طعم گیاهی مناسبی داد. افراد می توانند نوشابه های دارای قند را با نوشیدنی های غیر شیرین عوض کنند مثل آب های نشاط آور و هیجان آوری که حاوی شکر طبیعی هستند و دارای ویتامین ها و مواد معدنی نیز می باشند.
اگر قطعات خرد شده میوه ها را در طول شب در ظرف آب قرار دهیم، بسیاری از این گیاهان و میوه ها و سبزیجات می توانند مزه های خوبی را به آب اضافه کنند. میوه ها و سبزیجاتی که میتوانند بدین منظور استفاده شوند عبارتند از:
قطعات پرتقال
لیمو
گریپ فروت
خیار
انواع توت
برگ های نعناع
برگ های ریحان
برگ های گشنیز
جعفری
اکلیل کوهی
پس از خیساندن این مواد در طول شب، آب مزه دار شده را از صافی رد کنید و آنرا درون بطری بریزید و در طول روز بنوشید. این گونه نوشیدنی ها می توانند جایگزین خوشمزه ای برای نوشابه های حاوی قند باشند.

برای آردها جایگزین پیدا کنید:

آردهایی که به مقدار کم دارای مواد قندی و نشاسته ای هستند، قابل دسترسی می باشند. آردهای ساخته شده از بادام و فندق و بلوط می توانند برای یک برنامه غذایی فاقد قند مناسب باشند. بسیاری از افرادی که این رژیم غذایی را دارند، از آرد نارگیل نیز استفاده می کنند.
آردهای دارای مواد قندی و نشاسته ای کم، قابل تغییر و قابل انعطاف هستند و ممکن است افراد بخواهند در برنامه غذایی خود، از آنها برای جوجه سرخ شده و خمیر پیتزا، کلوچه ها و شیرینی ها استفاده نمایند.

کاهش مواد قندی و نشاسته ای با پیدا کردن جایگزین هایی مثل سبزیجات:

در بسیاری از مواقع، نمونه هایی از سبزیجات فاقد مواد قندی وجود دارند که می توانند نیاز به نان را مرتفع نمایند. مثلا کدو سبز خرد شده یا کدو تنبل له شده، خمیر مناسبی برای پاستا هستند. گل کلم خمیر شده می تواند جایگزین بدون قند برای سیب زمینی خمیر شده باشد و همچنین می تواند جایگزین خمیر پیتزا شود.

خطربازگشت سرطان سینه با مصرف نشاسته

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا دریافتند مصرف بیش از اندازه غذاهایی حاوی کربوهیدرات به ویژه غذاهای نشاسته دار چه بسا خطر بازگشت سرطان سینه در زنان را افزایش دهد.

جنیفر امنود، مسئول پژوهش و همکارانش مقادیر مصرف کربوهیدارتها به ویژه غذاهای نشاسته دار مثل سیب زمینی توسط زنانی را که به سرطان سینه مبتلا شده بودند، به مدت یک سال بررسی کرده و امکان بازگشت این بیماری را پیگیری کردند.

امنود گفت: زنانی که میزان مصرف کربوهیدارت به ویژه غذاهای نشاسته دار را افزایش دادند، با خطر بیشتر بازگشت بیماری نسبت به زنانی که مصرف این غذاها را کم کردند، روبه رو شدند.

پژوهشگران زنان را بر اساس میانگین مصرف کربوهیدارت به 4 گروه تقسیم کردند و دریافتند برگشت سرطان در زنانی که خوردن غذاهای نشاسته دار را کاهش داده اند، 9.2 درصد است اما این درصد در بین کسانی که بالاترین میزان مصرف این غذاها را داشته اند، 14.2 درصد است.
منبع الودکتر

سبزیجات نشاسته ای

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ