این خانم ها هر چه سریعتر برای تست پاپ اسمیر اقدام کنند!

atoosamirzavandi
تست پاپ اسمیر زیاد دردناک نیست و خانم هایی که نشانه های لازم را دارند بهتر است هر چه سریع تر نسبت به انجام تست پاپ اسمیر اقدام کنند.

 تست پاپ اسمیر برای خانم های که وارد دهه ی پنجم از زندگیشان شده اند امری لازم است. با انجام به موقع تست سرطان دهانه ی رحم می توان از رشد و گسترش آن جلوگیری کرد زیرا این نوع بیماری به کندی رشد می کند. در این مقاله بیشتر به این بیماری پرداخته شده است.

کسانی که دارای مشکلات زیر هستند باید هر چه سریع تر برای تست پاپ اسمیر اقدام کنند:

1- کسانی که دخانیات مصرف میکنند و به آن معتاد هستند و همچنین افرادی که در محل زندگیشان به طور مداوم در معرض دود دخانیات هستند.
2- کسانی که در سنین پایین رابطه جنسی خود را آغاز کرده اند.
3- خانم های نابارور هستند و کسانی که زایمان نداشته اند
4- کسانی که به عفونت و زگیل های تناسلی مبتلا هستند و یا سابقه ابتلا به آن را داشته اند.
5- خانم هایی که به ایدز یا hiv مبتلا هستند.
6- کسانی که دارای شرکای جنسی متعدد هستند.

تست پاپ اسمیر چیست؟

 سرطان دهانه رحم (سرویکس)  از شایعترین سرطان‏ها در خانم‏ها خصوصاً در کشورهای جهان سوم می‏باشد. در کشورهای پیشرفته این سرطان به دلیل انجام تست‏های غربالگری از نظر شیوع کاهش چشمگیری یافته است .بنابراین سرطان دهانه رحم و غربالگری آن حائز اهمیت فراوانی می‏باشد و نیاز به همکاری متخصصین زنان و پاتولویست(پزشک آزمایشگاه) دارد.
از آنجاییکه سرطان دهانه رحم به آهستگی پیشرفت می‏کند چنانچه خانم‏ها تحت مراقبت‏های منظم و معاینات ژینکولوژیک برنامه‏ریزی شده قرار گیرند می‏توان از این سرطان پیشگیری کرد.
 تست پاپ اسمیر در طی معاینه لگن انجام می‏شود و وجود سلول‏های غیرطبیعی در این تست هشداری مبنی بر وجود این بیماری باشد.
 هدف اصلی این تست و پیگیری‏هایی که بدنبال آن انجام می‏شود پیشگیری از تغییرات غیرطبیعی سلول‏های دهانه رحم است که در صورت عدم توجه ممکن است به سمت سرطان دهانه رحم پیشرفت نماید.

در طول پاپ اسمیر چه رخ می‌دهد؟

پاپ‌ اسمیر شاید کمی آزاردهنده باشد، اما به‌سرعت انجام می‌شود. در طول آزمایش باید به پشت بخوابید و پاها را باز کنید و کف پاها را روی رکابی مخصوص قرار بدهید. پزشک وسیله‌ای به نام اسپکولوم یا آینه‌ی طبی را درون واژن قرار می‌دهد. این وسیله، واژن را باز نگه می‌دارد و دسترسی به دهانه‌ی رحم را ممکن می‌سازد. سپس پزشک نمونه‌ای از سلول‌های دهانه‌ی رحم را برمی‌دارد. چند روش برای برداشتن این نمونه موجود است. برخی از پزشکان از کاردکی مخصوص استفاده می‌کنند و برخی دیگر از کاردک و قلم‌موی مخصوص.

تعدادی از پزشکان نیز از ابزاری به نام «سیتوبراش» استفاده می‌کنند که ترکیبی است از کاردک و قلم‌مو. بیشتر زنان هنگام نمونه‌برداری کمی آزرده می‌شوند. نمونه دریافت‌شده نیز به آزمایشگاه منتقل می‌شود تا سلول‌ها از نظر رشد غیرعادی بررسی شوند. احتمال دارد که بعد از نمونه‌برداری کمی آزردگی با انقباض شکمی احساس بشود. ضمنا در بعضی موارد محدود، اندکی خون‌ریزی واژینال نیز پس از نمونه‌برداری ایجاد می‌شود. اگر خون‌ریزی در روز بعد هم ادامه داشته باشد، باید موضوع را با پزشک در میان گذاشت.

بیشتر کدام گروه سنی از زنان دچار این علائم می‌شوند؟

بیشتر در خانم‌های مسن تظاهر می‌کند، به دلیل آنکه خانم‌های مسن بعد از سن باروری دیگر مراجعه پزشکی نمی‌کنند، در حالی‌که حداکثر سن شروع سرطان تهاجمی گردن رحم 55 سالگی است. برای همین هر شش ماه یکبار انجام آزمایشهای پاپ اسمیر لازم است.
منبع: الودکتر

پاپ اسمیر، تستی واجب برای خانم ها

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ