چه عواملی باعث کمردرد می شود؟

mousavi
کمر درد یکی از انواع رایج درد است که همه ی ما گهگاه گرفتارش می شویم. البته کمر دردی که بعد از یک فعالیت سنگین به سراغ تان آمده باشد عجیب نیست اما اگر مستعد کمر درد هستید و اغلب دچار این مشکل می شوید، به طور قطع این مسأله دلیلی دارد که به آن بی توجهید.

در ادامه به ۱۰ عاملی می پردازیم که می توانند علت کمر درد همیشگی شما باشند.

۱خسته و مضطرب هستید

وضعیت عاطفی ما تأثیر زیادی در کمر دردهای ما دارد. پریشانی روانی، خود را به صورت فیزیولوژیک هم نشان می دهد. اگر مدتی طولانی تحت فشار باشید، فشارهای عضلانی می تواند منجر به درد و گرفتگی شود. نواحی ای که عمدتا تحت تأثیر فشار و اضطراب قرار می گیرند گردن، کتف و کمر هستند. روش های آرامش بخشی مثل تنفس عمیق (چهار شماره به آرامی هوا را به داخل بکشید، چهار ماره نفس تان را نگه دارید و چهار شماره نفس را بیرون بدهید)، پیاده روی یا یوگا را امتحان کنید.

۲کفش پاشنه بلند می پوشید

کفش پاشنه بلند شیک تان می تواند به کمر شما صدمه بزند. کفش های پاشنه بلند، مرکز ثقل بدن را جا به جا می کنند و در نتیجه تعادل بدن را بر هم می زنند. پوشیدن این کفش ها باعث می شود به جلو خم شوید، در نتیجه فشار بیشتری به پاها وارد می شود و نمی توانید ماهیچه ی ساق پای تان را به طور کامل کش دهید. همین مسأله فشار و صدمه ی بیشتری به کمر وارد می کند که می تواند منجر به درد شود. اگر مجبورید برای کارتان کفش پاشنه بلند بپوشید، در راه کفش های راحت و مناسب پیاده روی به پا داشته باشید و آن ها را در محل کار با کفش های پاشنه بلند عوض کنید.

۳رژیم غذایی ناسالمی دارید

تحقیقی در سال ۲۰۱۴ نشان داد ۳۱ درصد از زنان و ۲۵ درصد از مردانی که از کمر درد رنج می بردند مشکلات معده ای روده ای هم داشتند مثل شکم درد یا عدم تحمل بعضی مواد غذایی. چیزی که تغذیه و کمر درد را به هم پیوند می دهد مسأله ی التهاب بدن است. مواد غذایی ای که چربی و قند زیادی دارند باعث بروز التهاب در سراسر بدن از جمله کمر می شوند. تا حد ممکن به جای مواد غذایی فرآوری شده از مواد غذایی سالم و طبیعی استفاده کنید. مواد پروتئینی مثل گوشت های کم چربی یا انواع لوبیا، غلات کامل مثل برنج قهوه ای و سبزیجات را همیشه در رژیم غذایی خود داشته باشید.

۴شلوار خیلی تنگ می پوشید

شلوارهای جذب می توانند صدمات زیادی به کمر شما بزنند. لباس های تنگ بدن را منقبض می کنند و می توانند به کمر، گردن و کتف شما صدمه بزنند. برای آنکه لباس هایتان نه جذب بلکه راحت باشند، به دنبال لباس هایی باشید که پارچه های کشی داشته باشند. برای اطمینان از مناسب بودن اندازه ی لباس، باید بتوانید یک انگشت تان را به راحتی زیر کمر لباس حرکت دهید.

۵بیشتر روز را می نشینید

بی تحرکی یکی از بدترین بلاهایی است که می توانید بر سر بدن تان بیاورید. عضلات بدن به حالت نشسته عادت می کنند و در نتیجه سفت می شوند. برای مقابله با این مسأله، وقتی از خواب بیدار شدید، عضلات نیم تنه ی پایینی تان را با حرکات کششی ورزش دهید. با سفت شدن این ماهیچه ها، کمر درد شما هم شروع می شود. همچنین کارشناسان توصیه می کنند در میانه ی روز و قبل از خواب هم حرکات کششی انجام دهید. بهتر است در طول روز هر از گاهی از جای خود بلند شوید و راه بروید. به علاوه، در هنگام نشستن، حتما تکیه دهید و قوز نکنید.

۶سیگار می کشید

محققان امریکایی پی برده اند احتمال بروز کمر درد مزمن در افراد سیگاری ۳ برابر بیشتر از غیر سیگاری ها است. مصرف سیگار روی نحوه ی واکنش مغز به درد کمر تأثیر می گذرد و از قرار معلوم تحمل درد را در شخص کم می کند. تحقیقات نشان داده سیگاری هایی که مصرف سیگار را قطع می کنند از درد مزمن آن ها کم می شود. همچنین طبق پژوهش ها مصرف سیگار با کند کردن گردش خون می تواند به بافت کمر صدمه بزنه چون در این حالت مواد مغذی کمتری به عضلات پشتی بدن می رسد.

۷شکم تان را ورزش نمی دهید

قوی بودن میان تنه می تواند با کمر درد مقابله کند. اگر عضلات شکم شما ضعیف باشند، کمر شما مجبور است سخت تر کار کند و همین مسأله منجر به کمر درد می شود. برای قوی تر کردن عضلات شکم تان، تمرینات پلانک، سوپرمن یا سگ پرنده را انجام دهید که ماهیچه ی راست کننده ی ستون فقرات را درگیر می کنند. این ماهیچه ستون فقرات تان را راست نگه می دارد و به حفظ حالت مناسب بدن کمک می کند. عضلات نیم تنه ی شما هرگز نباید در زمان نشستن یا پیاده روی سست باشد چون این مسأله ریسک بروز درد را بالا می برد.

۸آب بدن تان کم است

مابین استخوان های ستون فقرات، دیسک هایی وجود دارد که از یک ماده ی ژله مانند ساخته شده اند و ۹۰ درصد این ماده از اب تشکیل شده است. بدن شما برای حفظ سلامت این لایه، نیاز به جریان ثابتی از مایعات دارد. وقتی بدن اب خود را از دست می دهد، این دیسک ها تخت تر می شوند و از نرمی شان کم می شود، همین مسأله می تواند منجر به بروز درد شود. یک راه خوب برای تشخیص کافی بودن آبی که می نوشید توجه به ادرارتان است. ادرار شما باید شفاف یا زرد روشن باشد و اگر زرد تیره باشد باید آب بیشتری بنوشید.

۹نشیمنگاه تان هم سطح نیست

بسیاری از مردم نمی دانند که نشیمنگاه آن ها هم سطح نیست، یعنی یک طرف لگن در ارتفاعی بالاتر از طرف دیگر قرار می گیرد. این ناهماهنگی می تواند عامل کمر درد روزانه ی شما باشد و اغلب به ویژه زمانی که مشغول کار هستید بروز پیدا می کند. این مسأله روی نحوه ی واکنش بدن به بعضی حرکات تأثیر می گذارد و در هر کسی می تواند متفاوت باشد. برای مثال، اگر نیمه ی چپ لگن بالاتر از نیمه ی دیگر باشد و شما به سمت چپ خیز بردارید، ممکن است احساس کنید عضله ی نیمه ی چپ نشیمنگاه تان سخت تر کشیده می شود. اگر هنگام ورزش متوجه شدید که دائما کمر درد دارید، خود درمانی نکنید و به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک با معاینه ی تمام بدن می تواند ناهماهنگی های احتمالی در بدن شما را تشخیص بدهد.

۱۰مجرای ادرارتان عفونت کرده

احساس درد در کمر و ناحیه ی فوقانی پشت یا تیر کشیدن پهلوها می تواند از نشانه های عفونت مجرای ادرار باشد که به کلیه ها گسترش پیدا کرده است. اگر متوجه دیگر نشانه های رایج عفونت مجرای ادرار در خودتان شده اید مثل افزایش میل به ادرار کردن یا احساس درد در هنگام ادرار کردن، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

منبع: تیک

آیا گودی کمر زیاد باعث کمردرد می شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ