بهترین زمان برای دادن قطره آهن کودک شیر خوار!

atoosamirzavandi
قطره آهن از برای رشد کودکان ضروری ایت اما به علت خرابی که در دندان ها ایجاد می کند و طعم بد آن کودکان از خوردن آن سرباز می زنند.

قطره آهن یکی از واجبات برای نوزادان است. قطره آهن به تقویت مغز کودک و یادگیری آن کمک می کند. اما مادران به علت تغییر رنگ دندان کودکشان از دادن قطره امتناع می کنند. در این مقاله زمان و طریقه ی صحیح دادن قطره آهن به کودک شیرخوار شرح داده شده است.

مشکلات ناشی از کمبود آهن

کمبود آهن رشد کودک را به تاخیر می‌اندازد و عوارض زیر را ایجاد می‌کند:
مشکلات رفتاری و یادگیری
گوشه‌گیری
تاخیر در مهارت‌های حرکتی
ضعف عضلانی
آهن برای سیستم ایمنی نیز مهم است، بنابراین کمبود آهن باعث افزایش موارد عفونت، سرماخوردگی و حمله‌های آنفلوآنزا می‌شود.

روش مصرف شربت آهن

بطری شربت آهن را قبل از مصرف خوب تکان دهید تا آهن شربت کاملاً پخش شود و کودک مقدار آهن کافی را دریافت کند. شربت یا قطره آهن را با شکم خالی به کودک ندهید. اگرچه آهن موجود در مکمل معمولاً به صورت ناشتا بهتر جذب می‌شود، اما این کار باعث دل پیچه و دل درد کودک خواهد شد. دادن شربت آهن به کودک ممکن است آن‌قدر هم که فکر می‌کنید راحت نباشد. بسیاری از نوزادان و خردسالان به دلیل طعم بد شربت آهن آن را تف می‌کنند، برای جلوگیری از ریختن شربت روی لباس و لک شدن آن بهتر است ابتدا لباس‌های کودک را در بیاورید، قطره چکان داخل بطری را در دهان کودک قرار دهید و آن را به سمت کنار دهان بگیرید. شربت را در مقادیر اندک به فرزندتان بدهید.
چون شربت آهن معمولاً بدمزه است و دهان کودک پس از مصرف آن بدطعم می‌شود، حتماً پس از خوراندن قطره آهن نوزادان یک خوراکی خوشمره، مانند شیر سینه یا شیر خشک به نوزاد بدهید یا مکمل را با یک خوراکی شیرین مخلوط کنید. پس از بزرگتر شدن کودک و تایید متخصص اطفال می‌توانید مصرف قرص مکمل آهن را شروع کنید.

بهترین زمان برای قطره آهن کودک

به مادران توصیه میشود که قطره آهن را بین دو وعده شیردهی در عقب دهان شیرخوار چکانده و سپس مقداری آب به او بدهند تا از تیره شدن رنگ دندانها جلوگیری شود ، به مادران نیز یاد آوری شود که قطره آهن بطور طبیعی موجب تیره شدن رنگ مدفوع میگردد که جای نگرانی ندارد.

عوارض جانبی قطره آهن

مکمل‌های آهن باعث دل پیچه، تغییر غلظت مدفوع و یبوست می‌شود. مکمل آهن اگر ناشتا مصرف شود، بهتر جذب می‌شود. اما اگر معده کودک تحمل مصرف ناشتای آهن را نداشته باشد، می‌توان آن را پس از صرف غذا به کودک داد. جذب بیش از حد آهن عوارضی جدی را ایجاد می‌کند، بنابراین هیچ گاه بدون مشاوره با متخصص اطفال به کودک قطره یا شربت آهن ندهید. نشانه‌های مصرف بیش از حد آهن عبارت است از:
استفراغ شدید
اسهال
رنگ پریدگی یا کبود شدن (سیانوز) رنگ پوست و ناخن‌ها
ضعف

 برای جلوگیری از رنگی شدن دندانها در کودکان میتوان از روشهای زیر استفاده کرد:

قطره اهن را در قاشق چای خوری چکانده و عقب دهان کودک بریزید.
بعد از دادن قطره آهن کمی آب به کودک بدهید و دندان های او را با دستمال تمیز پاک کنید و یا مسواک بزنید تا رنگ دندان ها تیره نشود.
در مواردی که کودک کمی دندانش رنگی شده اما هنوز پوسیده نشده است می توانیم به اندازه نصف ناخن انگشت کوچکش خمیر دندان کودک روی مسواک استفاده کنیم و در طول شبانه روز ۲ بار دندان هایش را مسواک بزنیم. با این کار معمولا رنگ تیره و ظاهر نامطبوع دندان از بین می رود و دندان ضمن حفظ سلامت سایر دندانها، نمای طبیعی پیدا می کند اکثر خمیردندان های کودکان فاقد فلوراید یا حاوی فلوراید کمی هستند اما اگر کودک هنوز قادر نیست که آب دهانش را پس از مسواک به بیرون بریزد، باید اضافه خمیر دندان را پس از مسواک زدن با بصورت بهداشتی از دهانش پاک کنیم.
با رعایت این موارد، هم می توانید از رنگ گرفتن دندان کودک جلوگیری کنید و هم او را از فواید آهن بی نصیب نگذارید.
هرگز به خاطر تیره شدن رنگ دندان ها دادن قطره را قطع نکنید .
منبع الودکتر

سن مصرف قطره آهن کودکان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ