طعم این میوه ترکیبی از چند میوه ی خوشمزه است!

شاید شنیدن این که میوه ای ترکیبی از چند میوه است، برایتان عجیب باشد اما جالب است بدانید که طعم این میوه ترکیبی از چند میوه است!

در این مقاله شما را با میوه ای عجیب آشنا می کنیم که با خوردن آن می توانید طعم جدیدی را تجربه کنید. نام این میوه فیسالیس می باشد که  در آفریقا و آسیا می روید که در سال های اخیر در ایران نیز به صورت گلخانه ای پرورش می یابد. لازم است به شما بگوییم که طعم این میوه ترکیبی از چند میوه ی خوشمزه است!

فیسالیس

میوه فیسالیس به دلیل طعم خوش و بی نظیرش در کشورهای اروپایی و آمریکایی طرفداران زیادی دارد. فیسالیس میوه استوایی بومی آمازون بوده است که در آفریقا و آسیا یافت می شود. بوته های این میوه تا ارتفاع 1 متر رشد می کنند و دارای بوته های کوچک مخملی کرم رنگ 3 گوش است میوه آن نارنجی رنگ متمایل به زرد بوده هر بوته در صورت نگهداری صحیح قادر به تولید 2 یا 5 کیلو میوه است. این میوه بی نظیر، با رنگ نارنجی زرد، تقریباً هم سایز عناب است.
تمایل بازار ایران به میوه های خاص و جدید، نظیر آووکادو و آلوئه ورا و…. انگیزه و اشتیاق تولیدکنندگان را به تولید میوه های جدید برانگیخته است: جدیدترین میوه ای که می توانید در بازارهای ایران پیدا کنید فیسالیس نام دارد، اگرچه این محصول در بسیاری از مناطق دنیا در شرایط فضای باز تولید می شود، اما تولید آن در ایران به ویژه در استان تهران با کشت در گلخانه آغاز شده است.

کشت گلخانه ای فیسالیس در ایران

علاوه بر خواص دارویی فراوان این میوه، از برگ و ساقه های آن نیز به صورت دم نوش استفاده می کنند. دم کرده آن برای درمان آسم موثر است

در حال حاضر 7000 متر مربع از گلخانه های استان تهران زیر کشت این محصول ارزشمند می باشد. این میوه خاص که میوه رسیده آن جنبه خوراکی، دارویی و صنعتی دارد در ایران به “عروسک پشت پرده” نیز معروف است و در کشورهای همسایه به نام های “گیلاس زمینی” و “فانوس چینی” نیز شناخته می شود، بومی آمریکای جنوبی است، این گیاه برای رشد نیاز به مکانی آفتابی و گرم دارد و می توان این گیاه را در اکثر خاک ها و یا حتی در گلدان ها کشت کرد.
شرایط کاشت، داشت و برداشت آن، کاملاً شبیه به گوجه فرنگی است. فیسالیس به تازگی در ایران در منطقه ورامین به  صورت گلخانه ای کشت و کار می شود. (در فصل زمستان کشت و در بهار برداشت می شود.) این گیاه با استفاده از بذر ازدیاد می یابد. بوته های این میوه تا ارتفاع یک متر رشد می کنند و دارای بوته های کوچک مخملی کرم رنگ سه گوش است، هر بوته در صورت نگهداری صحیح، قادر به تولید 2 تا 5 کیلو میوه می باشد.

خواص میوه فیسالیس

میوه فیسالیس (Physalis) دارای بافتی همچون گوجه فرنگی و ترکیبی از طعم میوه های توت فرنگی، گیلاس، کیوی و آناناس است. این میوه از رده گیاهان تک لپه ای و از رسته بادنجان سانان است که به دلیل قرار گرفتن در لفاف کاغذی شکل فاقد هرگونه آلودگی و عوامل بیماری زا است و بدون نگهداری در یخچال بیش از 10 روز ماندگاری دارد و در صورت نگهداری در یخچال حدود 2 ماه مدت زمان ماندگاری این میوه نیز افزایش می یابد.

* فیسالیس منبع غنی و طبیعی از آنتی اکسیدان ها بوده و ویتامین های A، E، C، P و F را در خود دارد. این میوه بدن انسان را در مقابل خنثی سازی رادیکال های آزاد که موجب بروز بیماری هایی چون سرطان، سکته قلبی، پروستات، آسم و آلرژی می شود، حفاظت می کند.

فیسالیس غنی از مواد معدنی مانند آهن، پتاسیم، فسفر و منیزیم است

* علاوه بر خواص دارویی فراوان این میوه، از برگ و ساقه های آن نیز به صورت دم نوش استفاده می کنند. دم کرده آن برای درمان آسم موثر است، این میوه برای بیماری های پوستی خاصیت ضدالتهابی و ضدعفونی کننده دارد. برگ های آن برای درمان مالاریا، هپاتیت، روماتیسم و ناراحتی کبدی مورد استفاده قرار می گیرد.

* از جمله خواص این میوه تقویت کننده سیستم دفاعی بدن است، خاصیت ضد سرطانی، ضد باکتری و ضد ویروسی دارد.

* از دیگر مزایای این میوه تأثیر بسزایی است که در شادابی و طراوت پوست و تقویت قوای جنسی دارد.

* ویتامین P موجود در آن به بدن در جذب ویتامین C کمک می کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

* ویتامین های B کمپلکس در این میوه مانند تیامین برای سوخت و ساز سالم بدن، پوست، چشم و مغز لازم است. پکتین نوعی فیبر موجود در این میوه است که کاهش دهنده کلسترول است.

* فیسالیس غنی از مواد معدنی مانند آهن، پتاسیم، فسفر و منیزیم است.

* از میوه فیسالیس در تهیه کرم های آرایشی نیز استفاده می شود همچنین مصرف این میوه تأثیر بسزایی در شادابی و طراوت پوست دارد. 

اکنون این میوه مفید در تنکابن و رامسر تولید انبوه می شود با توجه به خواص بالای این میوه ضروری است به صورت همگانی استفاده شود. این میوه به صورت خودرو در استان های گیلان، مازندران، آذربایجان و گلستان نیز یافت می شود.

خواص فیسالیس، میوه خوشمزه! 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
...

...

1398-09-21 - 23:33 پاسخ

سلام من تحقیق کردم و این میوه خاصیت دارویی داره و مسقطه و باعث ناباروری و عقیم سازی میشه حتی و مصرف زیادش مسمومیت میاره