این عوامل باعث بزرگ شدن مثانه می شوند

وظیفه ی مثانه ذخیره ی ادرار و آزادسازی آن هنگام پرشدن است. یکی از ارگان هایی که در قسمت پایینی شکم شما قرار دارد. گاهی مثانه به اندازه ی کافی بزرگ نیست تا مقدار معمول ادرار تولیدشده توسط کلیه ها را در خود نگهداری کند

علت بزرگ شدن مثانه چیست؟ تعداد زیادی از بیماری ها مثل انسداد خروجی مثانه، هموراژیک سیستیک و بیماری آمیلوئیدوز سبب بزرگ شدن مثانه می شوند. علائم رایجی که با این بیماری همراهه، عبارت از ادرار دردناک، تکرر و بی اختیاری ادرار و بروز خون در ادرار می باشد.

در ادامه این مطلب از شرایط و بیماری هایی که سبب ایجاد مثانه بزرگ می شوند یک یه یک بررسی می نماییم.

بزرگ شدن مثانه انسداد خروجی مثانه:

انسداد خروجی مثانه، وضعیتی است که باز شدن مثانه و مجرای ادرار یا تا حدودی و یا به طور کامل مسدود می شود. به این ترتیب یا میزان بسیار کمی ادرار و یا اصلا هیچی ادرار از بدن خارج نمی شود.

در این شرایط مثانه با بزرگ شدن و کار شدیدتر، سعی بر پاسخ به مسدود شدن ادرار دارد. خبر بد اینه که اگر این بیماری درمان نشه در نهایت دیواره مثانه شروع به لاغر شدن کرده و پس از مدتی از هم پاشیده می شه.

علائم این بیماری معمولا به تدریج شروع شده و در طول زمان دچار وخامت می شه.

انسداد خروجی مثانه با نشونه هایی از قبیل جریان ادرار ضعیف، مشکل دفع ادرار، تکرر ادرار، بیدار شدن در طول شب، بی اختیاری در ادرار همراه می باشد. گاهی اوقات خروجی مثانه به دلیل سرطان پروستات یا پروستات خوش خیم مسدود می شه، انسداد خروجی مثانه در زنان بسیار کم و اگر این بیماری در اونها بوجود بیاد به خاطر اختلالات عصبی و بزرگی مثانه می باشد.

در این بین سیگار کشیدن به تومورهای مثانه و سرطان های مجاری ادرار کمک می کنه، بنابراین اکیدا توصیه می شود برای جلوگیری از مشکلات بعدی مثانه، سیگار را ترک کنید.

بزرگ شدن مثانه سیستیک هموراژیک:

بیماری سیستیک هموراژیک زمانی رخ می ده که ادرار توام با خون به طور ناگهانی و همراه با درد از مثانه خارج بشه. مقدار خون موجود در ادرار از صورتی کم رنگ تا قرمز پررنگ متفاوت است. خون قرمز اغلب به خروجی مثانه منتقل می شه.

از اونجاییکه سیستیک هموراژیک می تونه منجر به سایر مشکلات سلامتی بشه شانس ابتلا به سرطان در این افراد بالاتره. در ضمن افرادیکه از عفونت ویروسی رنج می برند و یا کسانیکه از آنتی بیوتیک های قوی مصرف می کنند، هم در معرض ابتلا به این بیماری می باشند.

علائم این بیماری شامل لخته شدن خون در ادرار، ادرار دردناک، سوزش ادرار، خستگی، درد شکمی، بی اختیاری و تکرر ادرار و بیدار شدن در طول شب می باشد. افرادی که تحت درمان های پرتودرمانی و شیمی درمانی قرار دارند، بیشترین شانس ابتلا به بیماری  سیستیک هموراژیک را دارند.

بزرگ شدن مثانه بیماری آمیلوئیدوز از دیگر دلایل مثانه بزرگ

بیماری آمیلوئیدوز از ساخته شدن موادی که پروتئین های آمیلوئیدی نام دارند در اندام ها و بافت های گوناگون بدن رخ می دهد. پروتئین های آمیلوئیدوز، پروتئین های غیر طبیعی هستند که عمدتا توسط سلول های مغز استخوان تولید می شوند.

این بیماری سه نوع دارد:

که نوع اول آن همچنان ناشناخته بوده و نوع دوم آن در ارتباط با سایر بیماری ها از جمله سل و آرتریت روماتوئید رخ می ده و نوع سوم که به سابقه وراثت شهرت داره، از طریق مشکلات ژنتیکی منتقل می شود.

علائم این بیماری عبارت است:

از دفع پروتئین در ادرار، اسهال، یبوست، ضعف تنفسی، خستگی، ضعف، ضربان قلب نامنظم، نقاط بنفش در اطراف چشم، بلعیدن دشوار، کاهش چشمگیر وزن، بزرگ شدن زبان و بی حسی در دست ها و پاهای شما.

کسانیکه مبتلا به سرطان استخوان هستند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به این بیماری می باشند. دقت داشته باشید اشخاصی که تحت دیالیز قرار می گیرند هم، در ردیف ابتلا می باشند، چرا که دیالیز پروتئین ها رو از خون خارج نمی کنه و سبب ایجاد پروتئین های غیر طبیعی در بدن می شود و بیماری آمیلوئیدوز می تواند به قلب، کلیه ها و سیستم عصبی آسیب برسونه.

الودکتر

خبرهایی درباره مثانه تان که بهتر است بدانید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ