علت نگران کننده خارش واژن!

خانم ها بهتر است با دلایل مهم خارش واژن آشنا باشند تا در صورت طولانی شدن این مساله بتوانند سریع تر مشکل را تشخیص داده و با مراجعه به پزشک آن را درمان کنند.

خارش واژن مساله ای است که هر خانمی در طول زندگی بارها با آن مواجه می شود. در صورتی که این مساله مقطعی باشد نمی تواند نگران کننده باشد اما در صورتی که به مدت طولانی یا برای چند روز متوالی با مشکل خارش واژن مواجه باشید بهتر است با مراجعه به پزشک علت را بررسی کنید. خارش واژن گاهی با ترشح و گاهی بدون ترشح است که می تواند دایل مختلفی داشته باشد. در این مطلب مهمترین دلایل خارش واژن را بررسی می کنیم.

عفونت قارچی

یکی از عواملی که میتواند سبب سوزش و خارش واژن شود ابتلابه عفونت های قارچی است.سوزش و خارش واژن دو نشانه از نشانه‌ های بسیار زیاد عفونت قارچی هستند که کاندیدیاز نیز نامیده می‌شود و بسیار متداول است.علائم دیگر عفونت علاوه بر سوزش و خارش واژن،عبارتند از ترشحات غلیظ و سفید رنگ کشک مانند و تورم لب‌های واژن.عفونت قارچی گاهی ممکن است از طریق رابطه‌ جنسی سرایت کند،اما نه همیشه، زیرا دخترهایی که رابطه‌ جنسی ندارند هم ممکن است دچار عفونت قارچی شوند.

اگر تصور می‌کنید دچار عفونت قارچی شده‌اید اما تابحال این مشکل را نداشته‌اید،حتماً به پزشک مراجعه کنید. آنهایی که مکرراً دچار عفونت قارچی می‌شوند از داروهای بدون نسخه موجود در داروخانه‌ها که کرم‌های ضدقارچ هستند یا از درمان‌‌های شیاف واژن استفاده می‌کنند.

تریکوموناسیس

 یکی دیگر از عواملی که میتواند سبب خارش واژن شود تریکوموناس است.این انگل تک‌سلولی که می‌تواند در غده پروستات مردها نیز زندگی کند می‌تواند موجب بروز ترشحات کف ‌مانند زرد-سبز رنگ و همچنین خارش واژن شود. این مشکل با داروهای بدون نسخه قابل درمان نیست و نیاز است به پزشک مراجعه کنید.

واژینیت

به معنای التهاب واژن است. واژینیت درنتیجه رابطه‌ جنسی یا هر عامل دیگری که توازن عادی واژن را که حاوی باکتری‌هایی که به تمیز کردن واژن و حفظ رطوبت عادی آن کمک می‌کند، اخلال ایجاد می‌کند.

واکنش‌های حساسیتی

 این مشکل که نسبت به عفونت تداول کمتری دارد نیز می‌تواند موجب سوزش و خارش واژن بعد از رابطه‌ جنسی شود. خانم‌ها ممکن است گاهی نسبت به مایع منی مرد آلرژی داشته باشند. تشخیص آلرژی‌های مایع‌ منی بخاطر علائم بسیار شخصی که دارند و ممکن است خانم‌ها با پزشک خود درمیان نگذارند، بسیار دشوار است. بعد از تشخیص عفونت،خانم‌هایی که متوجه می‌شوند دچار آلرژی به مایع‌ منی هستند، ممکن است از همسر خود درخواست کنند که از کاندوم استفاده کند. اگر بعد از استفاده از کاندوم علائم قبلی از بین رفت، احتمالاً مشکل حساسیت بوده است.

خودِ کاندوم نیز ممکن است موجب سوزش و خارش واژن در خانم‌هایی شود که به لاتکس، پلاستیکی که برای ساخت کاندوم‌ها استفاده می‌شود، حساسیت داشته باشند. افرادیکه به لاتکس حساسیت دارند، معمولاً با قرار گرفتن در معرض آن پی به حساسیت خود می‌برند. ازآنجاکه حساسیت به لاتکس مسئله‌ای کاملاً جدی است، که حتی ممکن است علائم کشنده و بسیار پرخطری مثل ایجاد مشکل تنفسی داشته باشد، به خانم‌هایی که این مشکل را دارند توصیه می‌شود از کاندوم‌های بدون لاتکس یا وسایل جلوگیری دیگر استفاده کنند.

یائسگی

کاهش تولید استروژن در سال های انتهایی باروری خانم باعث نازک شدن دیواره های واژن و خشک شدن آن ها می شود. این مسئله باعث خارش می شود. نازک شدن دیواره واژن در خانم های شیرده نیز اتفاق می افتد. 

 پسوریازیس

خارش واژن گاهی به علت بیماری پسوریازیس می باشد. پسوریازیس، که باعث می شود سلولهای مرده پوست در سطح پوست جمع آوری شود و ممکن است تکه های قرمز پوست با پوشش فلس سفید و پوسته همراه باشد که ممکن است به یک بیماری پوستی تعمیم داده شود. این می تواند روی هر یا همه قسمت های بدن، از جمله ناحیه واژن تاثیر بگذارد.

درمان خانگی خارش واژن با این ترفندها!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ