حتما ماست بخورید و بمالید!

atoosamirzavandi
ماست یکی از لبنیات های غنی است که می توان به عنوان یه وعده ی غذایی مغذی مورد استفاده قرار بگیرد بخصوص برای خانم های باردار و کودکان در سن رشد.

ماست یک لبنیات غنی از کلسیم می باشد که برای رشد استخوان و به خصوص تراکم استخوان بسیار مفید است. در این مقاله به خواص ماست و مزایای آن برای خانم های باردار اشاره شده است.

مزایای ماست خوردن

ماست  بهترین جایگزین شیر

خیلی ها به شیر آلرژی دارن یا از طعم و بوی شیر بدشون میاد، بچه هایی رو تصور کنین که از خوردن شیر امتناع میکنن، مادر و پدرها همیشه باهاشون درگیرن تا شیر بخورن، ماست یه جایگزین خیلی عالیه که میتونه جای شیر رو پر کنه و موادی که ما در شیر به دنبال اون میگردیم رو از طریق ماست به دست بیاریم.

ماست مناسب برای دستگاه گوارش

هضم به زمانی میگن که فروپاشی مکانیکی و شیمیایی مواد غذایی به قطعات کوچکتر اتفاق میافته و با جریان خون به سراسر بدن ارسال میشه. غذاهای سبکتر زودتر هضم میشن و به هضم غذاهای سنگین نیز کمک میکنن، ماست حاوی پروبیوتیک هاست که به عملکرد سیستم گوارشی کمک میکند. ماست به دلیل فرآیند تخمیر که میگذراند حاوی باکتری های مفید نیز هست که کمک بزرگی برای سلامت و شادابی هستند.

ماست منبع غنی کلسیم

کلسیم یکی از مواد مغذی مورد نیاز بدن ما هست. کلسیم برای سلامت کلی جسم ما مهمه، تقریبا همه سلول های بدن ما به نوعی برای انجام کارهاشون به کلسیم نیاز دارن. همچنین کلسیم نقش مهمی در انقباض ماهیچه ها، انتقال پیام های عصبی و آطادسازی هرمون ها در بدن ما داره. اگر میخواهید دندانها و استخوانهای قوی داشته باشید باید عادت کنید از ماست این منبع غنی کلسیم را در سفره های خود داشته باشید.

مزایای بهداشتی و درمانی خوردن ماست برای زنان باردار

1. پیشگیری از پره اکلامپسی

مطالعات انجام شده در تایلند نیز مزایای زیادی را برای خوردن ماست در دوران باردرای به اثبات رسانده است. محققان روی 16.602 زن باردار مطالعه کردند و به این نتیجه رسیدند که یک ارتباط بین میزان کلسیم بدن و تولد زودرس نوزاد و وزن طبیعی او وجود دارد. آن ها دریافتند که تنها مصرف مکمل کلسیم می تواند سبب کاهش خطر ابتلا به پره اکلامپسی و عوارض شایع بارداری در سراسر جهان باشد.

2. استخوان های قوی تر نوزاد و مادر

هدف مادران در سراسر دوران بارداری این است که مطمئن شوند جنین به اندازه ی کافی مواد مغذی و لازم بدن خود را دریافت می کند. ماست نیز مانند تمام محصولات لبنی به علت سطح بالای کلسیم خود مورد ستایش قرار می گیرد. ماست به غیر از تقویت استخوان های مادر می تواند سبب بهبود استخوان بندی جنین نیز باشد.

3. بهبود وضعیت دندان های جنین

مصرف بالای کلسیم ساختار دندان جنین ها را بهبود می دهد. این یافته ها اولین بار توسط گروه تحقیقاتی دانشکده پزشکی دانشگاه فوکودوکا در سال 2012 ارائه شد. بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از 315 جفت مادر و کودک آن ها دریافتند که میزان بالاتری از کلسیم می تواند سبب کاهش خطر ابتلا به پوسیدگی دندان در نوزادان شود. آن ها همچنین اشاره کردند که در خصوص سلامت دندان ها پنیر نسبت به ماست اثرگذار تر است.

4. کاهش علائم التهابی

به غیر ازکلسیم ماست حاوی مقادیر استثنایی از پروبیوتیک نیز هست. یکی از مزایای مصرف پروبیوتیک توانایی کاهش علائم التهابی بدن است. بسیاری از زنان باردار در طول دوران بارداری خود دچار ورم و التهاب در طول دوران بارداری خود می شوند. خوشبختانه خوردن ماست می تواند در کاهش این علائم کمک کند. در یک مطالعه محققان از مادران باردار خواستند که تا 9 هفته به طور مرتب ماست مصرف کنند. در پایان آن ها دریافتند که مادرانی که این دستور غذایی را اجرا کرده اند التهاب کمتری در بدن خود دارند.

5. جلوگیری از مقاومت به انسولین

یکی دیگر از مزایای خوردن ماست در دوران بارداری تاثیر آن روی کاهش خطر ابتلا به مقاومت نسبت به انسولین است. عمدتا به علت افزایش وزن و دیگر تغییراتی که در بدن رخ می دهد، انسولین بیشتری در خون تولید می شود اما ماست با توجه به مقادیر پروبیوتیک ها کمک می کند تا انسولین در یک سطح مناسب باقی بماند. این روند باعث می شود تا مقاومت به انسولین در مادران باردار از بین برود.
منبع الودکتر
عجیب ترین خواص ماست و دارچین که نمی دانستید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ