ذرت ذغالی نخورید!

atoosamirzavandi
ذرت ذغالی خوشمزه است اما خوردن زیادی آن قطعا معایبی هم دارد. ذغالی کردن بلال باعث ایجاد سرطان می گردد.

یکی غلاتی بسیار خوشمزه و محبوب است مخصوصاذرت بلال در فصل تابستان طرفداران زیادی دارد. بلال کردن ذرت بر روی ذغال معایبی دارد از جمله پختن بیش از حد ذرت بر روی ذغال با ایجاد کربن می کند که این ماده سرطان زا می باشد. در این مقاله بافواید و مضرات ذرت و بهترین شیوه ی طبخ آن آشنا شوید.

طبخ ذرت

ذرت به خودی خود ماده غذای بسیار مفیدی است اما نحوه طبخ و تهیه آن در سلامتش بسیار تاثیرگذار است. برای مثال اضافه کردن نمک و کره از ارزش غذایی آن می‌کاهد و می‌تواند زمینه‌ساز چاقی و بیماری‌های متابولیکی شود. میان‌وعده‌هایی مانند ذرت بوداده یا پاپ کورن می‌توانند به اندازه سبزیجات و میوه‌‌ها آنتی‌اکسیدان‌های لازم را به بدن برسانند. آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند از بیماری‌های مختلف قلبی، سرطان‌ها و بیماری‌های متابولیکی مانند دیابت جلوگیری کنند. درواقع پلی‌فنل موجود در آنها رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد و با بیماری‌ها مبارزه می‌کند.

خواص ذرت پخته

طبخ ذرت باعث آزاد شدن مواد مغذی و مفید آن شامل کاروتنوئیدها (نسخه گیاهی ویتامین A)می‌شود که این مواد تاثیر به سزایی در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان دارند.
ذرت پخته حتی پس از کاهش ذخیره ویتامین C خود،‌ خاصیت آنتی اکسیدانی‌اش را حفظ می‌کند. در واقع پختن ذرت باعث می‌شود که خاصیت آنتی اکسیدانی آن تا ۵۳ درصد افزایش پیدا کند.
علاوه بر آنتی اکسیدانها،‌ این ماده غذایی مهم پس از طبخ ترکیبی موسوم به اسید فرولیک آزاد می‌کند که خواص فوق العاده‌ای دارد. این خواص در ذرت شیرین به مراتب بیشتر است.
همچنین بتاکاروتن‌های موجود در ذرت تاثیر فوق العاده‌ای در پیشگیری از واکنش‌های اکسیدیته در بدن دارد و در نتیجه از بروز سرطان‌ها جلوگیری می‌کند.

خواص ذرت بو داده

ذرت بو داده یا پاپ کورن یکی از بهترین انتخاب‌ها برای میان وعده های غذایی است.
 یک فنجان پاپ‌ کورن تقریبا به اندازه یک عدد سیب پلی‌فنل دارد و به عنوان یک میان‌وعده سالم تلقی می‌شود.
ذرت بو داده خواص حبوبات کامل را دارد و از فیبر بالایی برخوردار است.
یکی از ویژگی‌های ذرت بو داده ایجاد احساس سیری برای مدت زیاد است زیرا ۲۵ گرم از این میان وعده فضای بیشتری را در قیاس با دیگر اسنک‌ها در معده اشغال می‌کند.
از سوی دیگر این میان وعده در قیاس با دیگر میان وعده‌ها از چربی کمتری برخوردار است.
بهتر است از نوع ساده این میان وعده استفاده شود و از مصرف نوع روغنی، کره‌ای یا نمکی آن پرهیز شود.
به طور کلی ذرت بو داده با چاشنی فلفل یکی از بهترین میان وعده‌ها برای ایجاد احساس سیری و کنترل وزن است.

 بهترین و سالم ترین روش استفاده از ذرت

طبع ذرت سرد و خشک است. بهترین نوع ذرت، بخارپز آن است. ذرت های کبابی یا همان بلال معمولی نسبت به ذرت مکزیکی بسیار سالم تر است. البته بلال موقع کباب شدن نباید بسوزد زیرا سوختن هر ماده غذایی احتمال سرطان زایی آن را افزایش می دهد. این را هم بدانید که اگر ذرت بعد از کباب شدن در آب نمک قرار داده شود کمی از خاصیت خود را از دست می دهد. رنگ زرد ذرت مربوط به موادی به نام زئین و زیازانتین است.

منبع الودکتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ