سنگ لوزه عامل اصلی بوی بد دهان!

atoosamirzavandi
سنگ لوزه توده ای است که از تراکم باکتری ها در دهان ایجاد می شوند و لوزه به دلیل ساختار حفره ای که دارد بهترین مکان برای رشد آن هاست.

سنگ لوزه عفونت های متراکم شده ای است که گاهی قابل مشاهده هستند و گاهی در اعماق لوزه قرار گرفته اند و نمی توان آن ها را دید. اما یکی از نشانه های وجود آن ها بوی بد دهان است. در این مقاله بیشتر با سنگ لوزه و راه های درمان آن آشنا شوید.

از سنگ لوزه و درمان آن چه میدانید؟

سنگ لوزه که به معنای تجمع خوش خیم باکتری ها و باقی مانده هایی از غذا در حفره های لوزه است.سنگ لوزه شامل اجسامی سفید یا زرد رنگ است که در کریپتهای لوزه شکل میگیرد . نحوه ی به وجود آمدن سنگ لوزه به این صورت است که به همراه صرف غذا ذرات غذائی در کریپها به دام می افتد و به محل مناسبی برای رشد باکتریهای دهان تبدیل می شود. به دنبال آن سلولهای دفاعی بدن و سلولهای کنده شده از مخاط نیز به آنها اضافه می شوند و پس از گذشت چند روز توده نرمی تشکیل می شود که ممکن است در صورت تماس با سطح گلو باعث ناراحتی فرد شود. همچنین در تشکیل سنگ لوزه، به دلیل رشد باکتریهای تولید کننده ترکیبات گوگرددار ،بوی بدی از دهان به مشام میرسد.
در صورتی که چسبندگی این اجرام (سنگ لوزه) کم باشد، به مرور کنده شده و بر روی زبان می افتد اما در مواردی که این توده های کوچک به مرور بزرگ می شوند، لازم است این اجسام ( سنگ لوزه ) ویا کل لوزه به روش جراحی برداشته شود. در موارد معمولی راهکاری که برای پیشگیری از سنگ لوزه پیشنهاد میشود که پس از غذا خوردن با آب معمولی غرغره کنید و حداقل نیم ساعت بین صرف غذا و خواب فاصله باشد. البته استفاده از دهانشویه هائی که تاثیرات منفی بر دندانها و لثه نداشته باشند نیز به کاهش تعداد باکتریها و نتیجتا بوی دهان کمک میکند. در اکثر موراد ،کریپتهای لوزه کوچک بوده باکتریها مشکلات زیادی ایجاد نمی کنند اما در بعضی دیگر ، تجمع باکتریها باعث التهاب کریپتها میشود. بزرگتر شدن کریپتها با فراهم کردن سطوح بزرگتر ، بوی بد دهان را تشدید میکند. شاید برخی افراد فکر کنند سنگ لوزه یک جور شوخی پزشکی است، اما در حقیقت این مشکل ممکن است بسیار جدی شود. هر چند امکان دارد این مشکل ناراحتی هایی را ایجاد کند، اما معمولا خطرناک نیست و به راحتی قابل درمان است.

چطور سنگ لوزه را درمان کنم؟

اما امکان تشکیل آنها در حفره زبانی (لوزه زبانی) نیز هست و به صورت عمده از کلسیم تشکیل می‌شوند اما می‌توانند شامل مواد معدنی دیگر مانند فسفر، آمونیاک و منیزیم و کربنات هم باشند. این سنگ‌ها عامل اصلی بدبویی دهان افراد و نیز خشن شدن صدای آنهاست که بسیار می‌تواند آزاردهنده باشد.
بدیهی است در حالت وخیم باید به پزشک مراجعه کرد اما در حالات خفیف می‌توان به موارد زیر به عنوان درمان تکیه کرد و آن را برطرف کرد.
۱- نخست جای آن در گلو را مشخص کنید.
برای اینکار کافی است از یک آینه کمک بگیرید. اگر آینه در دسترس نیست می‌توانید از دوربین جلویی تلفن همراه خود استفاده کنید. نخستین بار کمی مشکل است و این احتمال وجود دارد که به دلیل همرنگ بودن سنگ‌لوزه با پوست گلو نتوانید ان را به درستی تشخیص دهید.
۲- با استفاده از یک گوش‌پاک‌کن آن را تکان دهید.
دقت کنید گوش‌پاک‌کن کاملا استریل و تمیز باشد و همچنین توجه داشته باشید که بیش از حد به سنگ لوزه فشار نیاورید چرا که موجب تشدید اثرات و درد خواهد شد.
۳-  از مسواک شخصی خود کمک بگیرید.
در صورت نبودن گوش پاک کن در منزل می‌توانید از مسواک شخصی خود کمک بگیرید. اگر مسواک برقی دارید برای این کار مناسب است چراکه لرزش مسواک کمک می‌کند تا سنگ‌های انتهای گلو بهتر دفع شوند.
۴- استفاده از گیره سر!
بسیاری از خانم از این وسیله استفاده می‌کنند. در صورتی که سنگ‌های لوزه در محلی نزدیکتر قرار دارند شما همچنین می‌توانید از این وسیله برای دفع آنها استفاده کنید. دقت کنید که قبل از آن گیره‌سر را خوب شست و شو دهید!
۵- استفاده از دهان‌شویه
استفاده از اسپری یا افشانه دهان‌شویه می‌تواند بسیار مفید باشد چرا که سنگ لوزه اصولا دارای باکتری ومیکروب‌های دهان است و دهان‌شویه آن را تا حدی شست و شو می‌دهد. لازم است که در صورت استفاده از افشانه دهان‌شویه مکان دقیق سنگ را از قبل مشخص کنید چراکه دفع آن با فشار بالای مایع دهان‌شویه می‌تواند تا حدی دردناک باشد.
۶- استفاده از آب نمک
همانند دهان‌شویه می‌توانید از آب نمک استفاده کنید. البته با وجود عدم افشانه آب نمک! لازم است کمی آب نمک را در دهان و ابتدای نای غرغره کنید. آب نمک با خاصیت آنتی باکتریال می‌تواند به ضدعفونی محیط گلو کمک کند.
۷- از انگشت خود نیز می‌توانید استفاده کنید.
اگر در جایی هستید و دسترسی به هیچ یک از موارد بالا را ندارید می‌توانید دستان خود را با آب و صابون کاملا شست و شو دهید و از انگشتان خود برای دفع سنگ استفاده کنید. دقت کنید بعد از دفع نیز حتما باید گلو را شست و شو دهید.
۸- گلوی خود را شست و شو دهید.
بعد از دفع سنگ لوزه، بوی بد دهان و نیز آلوده بودن محیط دهان بسیار شایع است و حتما باید با آب نمک و نیز دهانشویه محیط دهان را باکتری زدایی کرد.

منبع الو دکتر

هر آنچه باید در مورد سنگ لوزه بدانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ