با این ویتامین در رفع سیاهی دور چشم معجزه کنید

افراد به طور معمول فکر می کنند حلقه های سیاه دور چشم ناشی از خستگی و کمبود خواب است. اگرچه این عوامل می توانند یکی از دلایل ایجاد حلقه های سیاه دور چشم باشد، اما دلایل دیگری نیز برای حلقه تیره رنگ دور چشم مانند آلرژی ها یا روند طبیعی پیری نیز وجود دارد.

افراد به طور معمول فکر می کنند حلقه های سیاه دور چشم ناشی از خستگی و کمبود خواب است. اگرچه این عوامل می توانند یکی از دلایل ایجاد حلقه های سیاه دور چشم باشد، اما دلایل دیگری نیز برای حلقه تیره رنگ دور چشم مانند آلرژی ها یا روند طبیعی پیری نیز وجود دارد.
سیاهی دور چشم بسته به رنگ پوست از رنگ بنفش یا آبی تا قهوه ای تیره یا سیاه متغیر است. این عارضه به ندرت باعث بروز نگرانی می شود، اما ممکن است برخی از افراد به دلایل زیبایی بخواهند از شر سیاهی دور چشم خود خلاص شوند. به گزارش مدیکال نیوزتودی، در برخی موارد سیاهی دور چشم نیاز به تغییر سبک زندگی مانند بهبود عادت های خواب یا رژیم غذایی را نشان می دهد.

عوامل ایجاد کننده تیرگی دور چشم و راه های درمان آن

پوست زیر چشم بسیار حساس و نازک است و به مراقبت زیاد برای جلوگیری از چین و چروک، پف و سیاهی نیاز دارد. ایجاد سیاهی و چین و چروک دور چشم سبب بالاتر دیده شدن سن و کاهش زیبایی چهره و اعتماد بنفس در افراد می شود. برای مراقبت از پوست دور چشم و حفظ زیبایی ظاهری باید همواره مراقبت های پوست را در برنامه روزانه تان قرار دهید. یکی از بهترین گزینه ها برای مراقبت از پوست دور چشم استفاده از ویتامین E است که در ادامه این مطلب به توضیح آن می پرازیم.

ویتامین E یکی از ویتامین های محلول در چربی است. این ویتامین خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و از بافت‌های بدن در مقابل اثرات مخرب برخی از ترکیب‌های شیمیایی محافظت می‌کند. این ویتامین در لایه چربی دیواره سلول و داخل سلول قرار می‌گیرد و از تخریب دیواره سلول جلوگیری می‌کند. ویتامین E مهم‌ترین عامل برای داشتن سیستم ایمنی قوی، پوست سالم و چشم‌های سالم است.

رفع سیاهی دور چشم با ویتامین E

استفاده از روغن ویتامین E به دور چشم‌ها، یکی از بهترین راه‌ها برای رهایی از دایره‌های مشکی است. بهترین روش استفاده از کپسول های ویتامین E سوراخ کردن آن ها با یک سوزن تمیز و استفاده از ژل درون کپسول است.

  • شما می توانید روغن ویتامین E را با قرص این ویتامین مخلوط کنید و هر شب قبل از خواب آن را زیر چشمتان ماساژ دهید و بگذارید تا صبح بماند.
  • روش دیگر استفاده از ویتامین E ترکیب آن با روغن های دیگر مثل بادام و زیتون است. می توانید هر شب این ترکیب را به زیر چشم ماساژ دهید.
  • می توانید ژلی از پودر قهوه و روغن ویتامین E درست کنید یعنی در واقع آن را دم کنید و صبح ها آن را زیر چشم ماسک کنید. کافین موجود در قهوه جادویی برای درمان پف زیر چشم ها می باشد.

درمان آفتاب سوختگی با ویتامین E

چند قطره روغن ویتامین E را روی محل آفتاب‌سوخته ریخته و به آرامی آن را بمالید. ویتامین E نیروگاهی از آنتی‌اکسیدان‌ها بوده و می‌تواند اثرات رادیکال‌های آزاد حاصله از تشعشع فرابنفش خورشید را خنثی کند و بدین‌ترتیب، آفتاب‌سوختگی را ترمیم می‌کند.

علل و عوامل خطر بروز سیاهی دور چشم

به دلیل انقباض رگ های خونی که باعث ایجاد هایپرپیگمانتاسیون یا نازک شدن پوست اطراف چشم می شود ممکن است به ویژه قسمت زیر چشم تیره به نظر برسد. همه دلایل سیاهی تیرگی دور چشم عبارتند از:

  • کمبود خواب یا عادت های نامناسب خواب
  • آلرژی از جمله تب یونجه
  • هایپرپیگمنتیشن که هنگام تولید بیشتر ملانین در بدن رخ می دهد
  • کاهش سطح بافت چربی در اطراف چشم
  • نازک شدن پوست زیر چشم
  • کم خونی ناشی از کمبود آهن
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • مالش مکرر چشم
  • سالخوردگی
  • سیگار کشیدن
  • ژن های ارثی
  • شرایط تیروئید
  • کمبود آب بدن
  • درماتیت
  • درمان قطره چشم برای گلوکوم مانند بیماتوپروست

برخی از عوامل خطر برای سیاهی و تیرگی دور چشم وجود دارند، مانند:
افزایش سن: از بین رفتن بافت چربی و نازک شدن پوست اطراف چشم بخشی از روند پیری محسوب می شود. این تغییرات می تواند تعریف ایجاد حلقه های تیره رنگ در افراد پیر و سالخورده باشد. قطره اشک آور به عنوان منبع توخالی زیر چشم می تواند باعث ایجاد حلقه سیاه دور چشم مربوط به افزایش سن شود.
رنگ پوست: تیرگی دور چشم بیشتر در افراد با رنگ پوست تیره مشاهده می شود و بیشتر از افراد سفید پوست افراد رنگین پوست را تحت تاثیر قرار می دهد. تصور می شود این عامل خطر به دلیل تغییر در رنگدانه ها باشد.
ژنتیک: حلقه های سیاه دور چشم حتی می تواند ارثی باشد. برخی تحقیقات نشان می دهند اگر فردی دارای سیاهی دور چشم باشد این مورد در برخی از اعضای خانواده وی نیز قابل مشاهده است.

درمان های خانگی سیاهی دور چشم

افراد ممکن است بتوانند با استفاده از برخی درمان های خانگی ساده از شر تیرگی دور چشم ها خلاص شوند. اگرچه برخی از این درمان ها از نظر علمی اثبات نشده اند، اما ارزش امتحان کردن را دارند زیرا بسیاری از آنها در عین ارزان قیمت بودن هیچ عارضه جانبی هم ندارند.

خواب بیشتر

افراد باید هر شب خواب کافی و با کیفیتی داشته باشند تا بتوانند سیاهی و تیرگی دور چشم را کاهش داده یا از بروز آن جلوگیری کنند. بالا بردن ارتفاع سر روی بالش های اضافی نیز به کاهش تیرگی و تورم دور چشم کمک می کند.

خیار

استفاده از برش های خیار روی چشم ها نیز باعث تسکین چشم های خسته می شود و تورم را نیز کاهش می دهد. مقدار زیاد آب و ویتامین C موجود در خیار به تغذیه و مرطوب سازی پوست کمک می کند، همچنین خیار به عنوان منبع سیلیکا برای بافت سالم گزینه ضروری محسوب می شود.

گوجه فرنگی و لیمو

خاصیت سفیدکنندگی و روشن کنندگی گوجه فرنگی به همراه ویتامین C موجود در لیمو می توانند به روشن شدن نواحی زیر یا دور چشم کمک کنند. برای انجام این کار یک قاشق چایخوری آب گوجه فرنگی را با نصف قاشق چایخوری آب لیمو مخلوط کنید سپس این ترکیب را روی سیاهی دور چشم خود بمالید و بگذارید 10 دقیقه بماند و بعد صورت خود را با آب بشویید. انجام این کار 2 بار در روز به مدت یک هفته توصیه می شود.

بیشتر بخوانید:علائم دلتا چه تفاوتی با علائم اصلی کرونا دارد؟

کمپرس سرد

استفاده از کمپرس سرد روی چشم ها می تواند رگ های خونی را منقبض کرده و باعث کاهش تیرگی شود.

چای کیسه ای

چای کیسه ای به کاهش تیرگی و پف زیر و دور چشم کمک می کند. کافئین دارای خواص آنتی اکسیدانی است و باعث تحریک گردش خون دور چشم می شود. فرد می تواند برای انجام این کار 2 عدد چای کیسه ای را در آب جوشانده قرار دهد بعد از خنک شدن آنها را روی هر چشم قرار دهد.
قرار دادن کیسه های چای جوشانده در یخچال می تواند یک اثر خنک کنندگی برای چشم ایجاد کند. افراد می توانند از چای های کیسه ای چای سیاه، سبز یا گیاهان دیگر استفاده کنند.

فیشال

گردش خون ضعیف اطراف چشم می تواند باعث ایجاد حلقه سیاه دور چشم می شود. ماساژ آرام اطراف ناحیه چشم می تواند به بهبود گردش خون کمک کند.
محصولات مراقبت از پوست حاوی آنتی اکسیدان
کرم های صورت و محصولات دور چشم حاوی آنتی اکسیدان ممکن است به کاهش تیرگی و سیاهی دور چشم کمک کنند. ویتامین E و C به عنوان دو آنتی اکسیدان مهم به درمان سیاهی دور چشم کمک می کنند.

آرایش

اگرچه آرایش روی سیاهی دور چشم تغییری ایجاد نمی کند، اما برخی افراد برای پوشاندن آن از کانسیلر برای خلاص شدن از شر آن استفاده می کنند.

درمان های پزشکی برای سیاهی دور چشم

اگر فردی با استفاده از درمان های خانگی از شر تیرگی دور چشم خلاص نشو می تواند برای مشاوره در مورد درمان پزشکی به پزشک یا متخصص پوست خود مراجعه کند. گزینه های درمانی پزشکی شامل موارد زیر است:
کرم های موضعی
کرم های سفید کننده می توانند به کاهش تورفتگی و سیاهی دور چشم کمک کنند. اینها شامل موارد زیر است:

  • هیدروکینون
  • ترتینوئین
  • ترکیبی از هر دو

افراد ممکن است نیاز به استفاده از هیدروکینون حداقل به مدت 3 ماه داشته باشند.

کوژیک اسید

برخی از گزارش ها حاکی از آن هستند کوژیک اسید در درمان سیاهی دور چشم موثر است. کوژیک اسید به عنوان یک محصول طبیعی از دو نوع قارچ تهیه می شود. با این حال، مهم است بدانید عوارض جانبی استفاده از کوژیک اسید می تواند شامل درماتیت تماسی و قرمزی پوست باشد.

آزلاییک اسید

برخی افراد برای درمان هایپرپیگمانتاسیون زیر چشم از آزلاییک اسید استفاده می کنند و استفاده از آن برای دوره های طولانی مدت گزینه بی خطری است.

ویتامین C موضعی

یک مطالعه اثرات لوسیون حاوی 10 درصد ویتامین C را در درمان سیاهی و تیرگی دور چشم را بیش از 6 ماه مورد بررسی قرار داد. لوسیون در روشن شدن تیرگی دور چشم موثر عمل کرده است.

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی با استفاده از آلفا هیدروکسی اسیدها مانند گلیکولیک اسید می تواند در درمان یپرپیگمانتاسیون زیر چشم کمک کند، همچنین ممکن است افراد برای اثربخشی بهتر از لایه بردارهای شیمیایی در ترکیب با کرم های موضعی استفاده کنند.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یک روش جوانسازی پوست با حداقل تهاجم است که در آن از ابزاری با سوزن های ظریف استفاده می شود. این سوزن ‌ها برای ایجاد سوراخ ‌های ریز درون پوست به منظور ایجاد جراحت پوستی کنترل شده استفاده می ‌شوند.
هر سوراخ با ایجاد کانالی بدن را برای پرکردن این جراحات میکروسکوپی با تولید کلاژن و الاستین جدید تحریک می‌ کند و از این طریق بافت، رنگ و سفتی پوست بهبود می‌ یابد به همین جهت میکرونیدلینگ هم در گروه درمان‌ های سیاهی دور چشم قرار می‌گیرد.
میکرونیدلینگ روی نواحی حساس اطراف چشم باید توسط متخصص و با احتیاط کامل انجام شود. با توجه به حساسیت و ظرافت این روش توصیه می ‌شود حتما برای دریافت بهترین نتایج و بروز حداقل عوارض جانبی توسط متخصص پوست و مو انجام شود.

لیزر

لیزر درمانی به عنوان درمانی موثر برای حلقه سیاه دور چشم مورد استفاده قرار می گیرد. روش های کمتر تهاجمی لیزر مانند لیزرهای رنگی یا دیود ممکن است خطر ایجاد زخم یا بروز سایر عوارض جانبی احتمالی را کاهش دهد.
جوان سازی زیر چشم با لیزر به طور قابل توجهی سیاهی دور و زیر چشم را بهبود می ‌بخشد. لیزر پوست باعث روشن شدن رنگ تیره پوست می شود، همچنین ضمن تحریک تشکیل کلاژن‌ های جدید در پوست موجب کاهش سیاهی دور چشم و خطوط دور چشم می شود.

بیشتر بخوانید:چه غذاهایی باعث از بین رفتن استرس می شود ؟

فیلرها

اگر نازک شدن پوست یا از بین رفتن بافت چربی باعث تیرگی دور چشم می شود فیلرها گزینه بالقوه ای مفیدی به شمار می آیند. افراد می توانند در ناحیه زیر چشم از پلاسمای غنی از پلاکت یا ژل هیالورونیک اسید تزریق کنند.

مزوتراپی

مزوتراپی به عنوان یک روش درمانی در آن ویتامین ‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان ‌ها و دیگر مواد فعال به طور مستقیم به درون لایه سوم پوست، محل وجود رگ های خونی یعنی مزودرم تزریق می‌ شود.

هدف از مزوتراپی افزایش فعالیت ‌های فیبروبلاست یعنی سلول‌ های مسئول تولید کلاژن، الاستین و هیالورونیک اسید در پوست، و کاربرد غلظت زیاد مواد فعال ضروری برای احیای پوست سالم و جوان است. با تکرار این کار مقدار کلاژن افزایش یافته و به این ترتیب می توان از شر سیاهی زیر یا دور چشم خلاص شد.

عمل جراحی

نوعی جراحی به نام بلفاروپلاستی می تواند حلقه های سیاه دور چشم را که به دلیل رسوب چربی یا پوست اضافی اطراف ناحیه چشم است را از بین ببرد. ناحیه اطراف چشم بسیار ظریف است و افراد باید همیشه درباره عوارض جانبی احتمالی آن محتاط باشند، همچنین باید اطمینان حاصل کنند فقط یک متخصص پوست مجاز اقدامات پزشکی را برای این ناحیه از صورت انجام می دهد.
در صورت استفاد از برخی داروهای خاص مانند بیماتوپروست برای درمان گلوکوم پس از قطع مصرف دارو حلقه سیاهی حلقه دور چشم از بین می رود.

راه های جلوگیری از بروز سیاهی دور چشم

افراد با ایجاد تغییرانی در سبک زندگی می توانند به جلوگیری از ظهور حلقه های سیاه دور چشمان خود کمک کنند.
خواب کافی و کاهش استرس: محققان اذعان می دارند استرس باعث افزایش تیرگی های سیاه دور چشم می شود در حالی که استراحت و عادات سبک زندگی سالم تیرگی را کاهش می دهد.
محافظت از چشم در برابر آفتاب: استفاده از عینک آفتابی محافظ UV که دور چشم را می پوشاند و کرم ضدآفتاب در اطراف چشم می تواند به جلوگیری یا کاهش تیرگی چشم کمک کند.
قطع سیگار و کاهش مصرف الکل: سیگار کشیدن و مصرف بیش از حد الکل می تواند روند پیری بدن را تسریع کرده و خطر سیاهی دور چشم را افزایش دهد.

اصلاح گودی زیر چشم با طب سنتی و طب مدرن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
اتنامحمدی

اتنامحمدی

1398-07-27 - 01:15 پاسخ

سلام طرزمصرف قرص eچگونه هست هروز مصرف کنم ضرری نداره

اتنامحمدی

اتنامحمدی

1398-07-27 - 01:15 پاسخ

سلام طرزمصرف قرص eچگونه هست هروز مصرف کنم ضرری نداره