این میوه را حتما با پوست بخورید

حتما شما هم شنیده اید که خوردن برخی میوه ها با پوست بسیار مفید تر است اما شاید تنها به خوردن سیب و خیار با پوست فکر کنید. این مطلب را بخوانید تا غافلگیر شوید.

همه ما هنگام میوه خوردن عادت داریم پوست میوه ها حتی سیب و خیار را هم بکنیم در صورتی که حجم بسیار بالایی از خواص آن میوه در پوست آن نهفته است. متخصصان حتی توصیه می کنند پوست میوه هایی مانند پرتقال، انبه و حتی موز را نیز تا حدی همراه میوه بخورید. شاید شنیدن این موضوع برایتان عجیب باشد به همین دلیل در ادامه این مطلب بیشتر در اینباره توضیح می دهیم و شما را با خواص خوردن میوه ها همراه پوست آشنا می کنیم.

به گفته متخصصان تغذیه، استفاده از کودها و سموم شیمیایی و تجمع آنها در پوست میوه ها موجب نگرانی مصرف کنندگان و پرهیز از خوردن میوه ها با پوست می شود؛ موضوعی که تا حد زیادی واقعیت دارد و به همین دلیل است که خانواده ها باید در صورت امکان سراغ محصولات ارگانیک بروند تا میوه ها را بعد از یک شستشوی معمولی با پوست بخورند. البته روش هایی هم وجود دارند که به کمک آنها می توانیم از تمیز شدن میوه های غیر ارگانیک مطمئن شویم.

چرا میوه ها را با پوست بخوریم؟

در باور عموم پوست ضخیم میوه ها به علت تلخی، گس بودن و… قابل خوردن نیست؛ در صورتی که در میوه هایی مثل سیب، توت، انگور، گلابی، هلو، مزه پوست مشابه گوشت میوه است و به همین دلیل مصرف میوه با پوست امری عادی تلقی می شود. در عین حال، ارزش غذایی پوست میوه را می توان با قسمت های مختلف آن مقایسه کرد. حتی گاهی بیشتر ویتامین های میوه ها در پوست آنها نهفته است و بیشتر از گوشت میوه خاصیت دارد؛ به عنوان مثال پوست سیب، پرتقال و نارنگی حاوی فیبر و آنتی اکسیدان است و مصرف آن از بروز سرطان پیشگیری می کند. 

البته نمی توان به مردم توصیه کرد که هر نوع میوه ای را با پوست بخورند چرا که طعم بسیاری از میوه ها به ویژه پرتقال، نارنگی، موز، کیوی و انار با پوست اصلاً مطبوع نیست اما متخصصان توصیه می کنند یک پنجم میوه دلخواه تان را با پوست بخورید؛ حتی اگر مزه آن برایتان ناخوشایند باشد. 

خیار

خیار از جمله میوه هایی است که کالری بسیار پایینی دارد و بسیاری از خانم ها برای داشتن تناسب اندام این میوه را به عنوان میان وعده مصرف می کنند اما متخصصان می گویند اگر خیار ارگانیک و بدون سموم شیمیایی باشد، نباید پیش از مصرف آن را پوست بکنید چرا که پوست این میوه خاصیت کلاژن سازی دارد و مصرف روزانه ۳ تا ۴ عدد خیار علاوه بر رفع چروک های سطحی پوست باعث شادابی و شفاف شدن پوست می شود.

کیوی

شاید افرادی را سراغ داشته باشید که کیوی را با پوست می خورند اما احتمالاً تعداد آنها از انگشتان دست بیشتر نیست. متخصصان تغذیه می گویند ترکیبات مفید موجود در این پوست کرک دار با انواع باکتری های خطرناک مثل استافیلوکوک و ای کلای مبارزه می کنند و مانع از بروز بسیاری از بیماری ها با منشا باکتریایی (مثل سرماخوردگی های غیر ویروسی) می شوند.

سیب

متخصصان بر این باورند پوست کندن سیب بین ۲۵ تا ۳۰ درصد ارزش غذایی میوه را از بین می برد. بنابراین برای کاهش کلسترول بد و فشارخون، پیشگیری از پوکی استخوان و سرطان و کاهش احتمال بروز بیماری های قلبی و عروقی از پوست کندن سیب خودداری کنید. حتی برای کاهش وزن می توانید از پوست سیب کمک بگیرید چون فیبر موجود در آن احساس سیری طولانی مدت ایجاد می کند و مانع از پرخوری و دریافت کالری های اضافی می شود. البته افراد معدودی به پوست سیب حساسیت دارند که با پختن میوه و تهیه کمپوت این مشکل رفع خواهد شد.

انبه

تحقیقات نشان می‌دهد پوست انبه محتوی ترکیباتی مشابه «رزوراترول» است که به سوزاندن و جلوگیری از تشکیل سلول‌های چربی‌های اشباع‌شده کمک می‌کنند. در این مطالعه گوشت میوه‌ انبه نیز مورد آزمایش قرار گرفت اما نتایج حاصل از آن به اندازه پوست این میوه نبود. محققان می‌گویند افرادی که می‌خواهند از خواص انبه بهره‌مند شوند باید این میوه را با پوست بخورند.

پوست انبه همچنین نسبت به گوشت آن محتوی میزان بیشتری کاروتنوئید، پلی‌فنول‌ها، امگا 3، امگا 6 و سایر اسیدهای چرب اشباع نشده است. مطالعه دیگری نشان می‌دهد ترکیباتی که میزان تجمع آن‌ها در پوست انبه بیشتر است با سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی مبارزه می‌کنند. پوست انبه همچنین محتوی کورستین است. پوست انبه را می‌توان خام یا پخته میل کرد. یکی دیگر از راه‌های خوردن همزمان میوه و پوست انبه درست کردن ترشی انبه است.

انار

به باور خیلی ها انار یکی از خوشمزه ترین میوه های پاییزی است اما خوردن آن سختی های خاص خودش را دارد چرا که بعد از کلی زحمت کشیدن برای پوست کندن آن به پوسته های سفیدی می رسیم که دانه ها را پوشانده اند. هر چند خوردن پوست ضخیم انار اصلاً منطقی نیست و هیچ تحقیقی هم درباره مصرف خام آن انجام نشده است (برای برطرف کردن گلودرد، زخم گلو و درمان انگل می توان از جوشانده پوست انار استفاده کرد) اما هنگام خوردن این میوه خوشمزه نباید پرده های سفید اطراف دانه ها را جدا کنیم چرا که این پوسته های نازک حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر هستند و در رفع یبوست و مشکلات دستگاه گوارش موثرند و با کنترل اشتهای کاذب باعث کاهش وزن می شوند.

حتی پوست موز

بدون شک خوردن هیچ میوه ای با پوست به عجیبی موز نیست اما در صورتی که بتوانید یک هشتم این میوه را با پوست بخورید، احتمالاً دچار پیرچشمی و حتی افسردگی نمی شوید. حالا پرسش مهم این است که چطور پوست موز را از آلودگی های میکروبی پاک کنیم؟ بد نیست بدانید موز شسته شده پس از ۲۴ ساعت سیاه و خراب می شود به همین دلیل باید کمی پیش از مصرف، آن را با آب سرد و محلول ضدعفونی کننده میوه و سبزی بشویید و بعد از آبکشی با یک دستمال نخی تمیز خشک کنید. راستی یک نکته طلایی درباره پوست موز! برای سفید کردن دندان ها و براق کردن چرم و یا نقره هم می توانید از پوست موز کمک بگیرید. کافی است پوست موز را روی موضع مورد نظر بمالید و منتظر نتیجه خارق العاده باشید.

 هویج

از آنجا که پوست هویج نیز مانند گوجه‌فرنگی همرنگ گوشت آن است، پوست و گوشت آن خواص غذایی مشابهی دارند. با این حال بیشترین میزان انباشت ترکیبات مغذی هویج در پوست آن است پس به جای پوست کندن هویج، آن را با یک برس خوب تمیز کنید و بشوئید.

نارنگی و پرتقال

فرض کنید بدون پوست کندن پرتقال، آن را گاز بزنید! شاید کمی خنده دار به نظر برسد اما این، نتیجه تحقیقات اخیر متخصصان است که می گویند پوست پرتقال و نارنگی علاوه بر ویتامین A، ویتامین C، ویتامین های گروه B، مواد معدنی، کلسیم، سلنیوم، منگنز و روی حاوی ماده ای به نام لیمونین است که تاثیرات مضر اشعه فرابنفش خورشید را خنثی می کند؛ به طوری که خوردن یک قاشق چایخوری پوست پرتقال در طول هفته چه به صورت رنده شده و چه به صورت مربا احتمال ابتلا به سرطان پوست را تا ۳۰ درصد کاهش می دهد. بنابراین در طول هفته ۳ تا ۴ مرتبه پرتقال یا نارنگی بخورید و برش اول را با پوست امتحان کنید؛ نه به خاطر طعم آن بلکه به دلیل مبارزه با سرطان. باور کنید به امتحانش می ارزد!

جوان سازی پوست با این میوه ها و سبزیجات

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ