چه کنیم که در فصل پائیز مریض نشیم؟

ویژگی فصل پاییز باعث می‌شود که یک فرد برای سالم نگه‌داشتن خود عادت‌های بهداشتی جدیدی را اتخاذ کند که مناسب با فصل پاییز هستند. به همین دلیل در ادامه به راهکارهایی اشاره می‌کنیم

می‌تواند به سالم نگه‌داشتن خود در فصل پاییز کمک کند.

1- روش‌های مراقبت پوستی را متناسب با فصل به کار ببندید

هوای سرد و خشک پاییز می‌تواند یک وقت استراحت پس از هوای گرم و سوزان تابستان باشد، اما همین هوای سرد و خشک می‌تواند برای پوست شما مضر باشد. برای نرم و مرطوب نگه‌داشتن پوست صورت خود در فصل پاییز از کرم‌هایی استفاده کنید که حاوی اسید هیالورونیک هستند، چون این ماده یک «هومکتانت»(humectant)(ماده حفظ‌کننده رطوبت) قدرتمند است که می‌تواند پوست را هیدراته کند. اگر پوست روی دست‌وپاهای شما در حال پوسته‌پوسته شدن است، می‌توانید از مرطوب کننده‌هایی استفاده کنید که حاوی موادی همچون اوره هستند، چون موادی همچون اوره می‌توانند هم پوست را هیدراته کند و هم لایه‌برداری کنند. علاوه بر این، از دوش‌های آب داغ و طولانی‌مدت خودداری کنید، چون پوست شما را خشک می‌کنند؛ بنابراین، زمان دوش گرفتن خود را به 10 دقیقه یا کمتر محدود کنید و به‌جای آب داغ از آب ولرم استفاده کنید.

2- سیب را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید

سیب شیرین و ترد حاوی آنتی‌اکسیدان است و چون یک میوه پاییزی است، در این فصل در مقایسه با دیگر فصل‌ها خوش‌طعم‌تر است. علاوه بر این، سیب‌ها به‌عنوان یک منبع سرشار از مواد مغذی نیز محسوب می‌شوند. سیب‌ها سرشار از فیبر و مواد مغذی گیاهی هستند که سطوح قند خون را تنظیم می‌کنند. توصیه می‌شود که در پاییز این میوه خوشمزه را هرروز بخورید.

3- ورزش بیرون از خانه را حذف نکنید

توصیه می‌شود که در فصل پاییز نهایت لذت را از طبیعت و فضای بیرون از خانه ببرید و حتی ورزش را همچنان در فضای بیرون از خانه انجام دهید. ورزش در فصل پاییز، خواه دویدن، دوچرخه‌سواری خواه یک پیاده‌روی ساده می‌تواند سطوح ویتامین D بدن را افزایش دهد، روحیه شما را تقویت کند و تمرکز شما را بهبود ببخشد. پیاده‌روی در کوه و طبیعت یک روش بسیار عالی برای لذت بردن از شاخ و برگ زیبای درختان و گیاهان در فصل پاییز است و همین پیاده‌روی می‌تواند باعث سوزاندن 370 کالری در هر ساعت شود. اگر علاقه‌ای به انجام ورزش انفرادی ندارید می‌توانید در باشگاه‌هایی عضو شوید و به همراه دیگر افراد ورزش‌های گروهی انجام دهید.

4- با مدیتیشن استرس خود را کاهش دهید

اگر پس از برگشتن از مدرسه و یک روز کاری شلوغ در فصل پاییز احساس استرس فراوان به شما دست داد، می‌توانید با استفاده از مدیتیشن از استرس خود بکاهید، چون مدیتیشن استرس شما را کاهش و تمرکز شما را افزایش می‌دهد. شاید به نظر شما مدیتیشن یک فعالیت دلهره‌آور به نظر بیاید، اما مدیتیشن آن‌قدرها هم سخت نیست. برای انجام مدیتیشن ابتدا روی یک صندلی، کف زمین یا تشک بنشینید و چشم‌های خود را باز یا بسته نگه‌دارید. سه نفس عمیق و آرام بکشید. با چهار شماره هوا را وارد دهان خود کنید و با شش شماره همواره را از دهان خود بیرون دهید. می‌توانید این کار را برای هرچند بار که دوست دارید انجام دهید.

5- زودتر به رختخواب بروید

از آنجایی که روزهای پاییز کوتاه‌تر هستند، توصیه می‌شود که زودتر از خواب برخیزید و شب هم زودتر به رختخواب بروید تا بتوانید در طول یک روز خواب کافی هفت‌تا هشت‌ساعته داشته باشید. خواب کافی می‌تواند خطر بیماری مزمن را کاهش دهد، سلامت روانی شما را بهبود ببخشد و سیستم ایمنی شما را تقویت کند. علاوه بر این، زود خوابیدن به شما کمک می‌کند که زود از خواب برخیزید و درنتیجه در صبح نیز وقت ورزش را خواهید داشت.

6- واکسن آنفلوانزا را تزریق کنید

در فصل پاییز ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا بیشتر است. یکی از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از بیماری آنفلوانزا در این فصل تزریق واکسن آنفلوانزا است. تزریق این واکسن در هر فصلی بهترین راه برای جلوگیری از این بیماری است. از اواسط ماه مهر امکان ابتلا به آنفلوانزا بیشتر می‌شود، بنابراین باید پیش از مهرماه یا در اوایل ماه مهر واکسن را تزریق کرد.

7- کدوتنبل را در رژیم غذایی خود بگنجانید

کدوتنبل یکی از مغذی‌ترین غذاهایی است که می‌توان در فصل پاییز مصرف کرد. این گیاه سرشار از بتاکاروتن، ویتامین K و پتاسیم است. اگرچه دانه‌های کدوتنبل کوچک هستند، اما سرشار از مواد مغذی همچون منیزیم، روی، آهن، تریپتوفان، امگا 3 و ویتامین E هستند. خوردن دانه‌های کدوتنبل می‌تواند سطح کلسترول شما را پایین بیاورد و حتی می‌تواند به ترشح ماده سروتونین (ناقل عصبی ایجادکننده احساس خوشی) در مغز کمک کند.

بهپو

درمان بیماری‌های فصل پاییز و زمستان و آلرژی فصلی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ