دلیل علمی منع خوردن گوشت خوک چیست؟

گوشت خوک از جمله آلوده ترین گوشت هاست که در اسلام شدید به عدم مصرف آن توصیه شده است.

یکی از مواردی که در اسلام به شدت بر حرام بودن آن تاکید شده است مصرف گوشت خوک است. خوک از جمله کثیف ترین و آلوده ترین حیوانات است که از هر چیزی تغذیه می کند از لاشه حیوانات و حشرات گرفته تا حتی ادرار و مدفوع خودش، به همین دلیل گوشت خوک منبع انواع آلودگی، ویروس و میکروب هاست. در ادامه به بررسی دلایل علمی منع مصرف گوشت خوک می پردازیم.

کرم کدو، انگلی شایع در مصرف‌کنندگان گوشت خوک

خوک‌ها به خاطر زندگی در جاهای کثیف و آلوده و تغذیه از انواع مواد کثیف منبع انواع کرم‌های مختلف همچون کرم کدو هستند. این کرم بسیار خطرناک است که مدت‌های زیادی در روده زندگی می‌کند. ضمن آن که در بدن خوک مدام رشد می‌کنند و زمانی که انسان از گوشت آن تغذیه می‌کند، تخم‌های این کرم وارد جریان خون شده و به اندام‌های بدن می‌رسد. 

ورود تخم این کرم به مغز باعث کاهش حافظه، به قلب باعث بروز حمله قلبی، به چشم باعث نابینایی و به کبد باعث آسیب جدی می‌شود که حتی ممکن است سیروز کبدی را به همراه داشته باشد. همچنین اگرچه عفونت ناشی از کرم کدو معمولا در روده رخ می‌دهد ولی در تمام بدن می‌تواند ایجاد شود و با مصرف گوشت‌های خام و نیز گوشت خوک بروز می‌کند. 

بیشتر افراد مبتلا علائمی ندارند ولی افرادی که تخم‌ها در روده آنها قرار گرفته، با نشانه‌هایی چون دردهای شکمی، اسهال و کاهش اشتها به پزشک مراجعه می‌کنند. البته بسته به این که تخم‌ها در کجای بدن قرار دارند، علائم بیماری متفاوت است. گاهی برای تشخیص آن نمونه مدفوع، تصویربرداری یا آزمایش خون لازم است.

احتمال ابتلا به بیماری نادر و مهلک

محققان در تحقیقات جدید، نوعی انگل یافته‌اند که عامل بیماری انگلی «تونگیاسیز» به شمار می‌رود. کرم‌های ماده این انگل عامل بروز نوعی بیماری خطرناک است که بتازگی در قسمت‌هایی از کشور اوگاندا مشاهده شده است. 

این حشرات و انگل‌ها در مکان‌های آلوده و کثیف زندگی می‌کنند و در آنجا تکثیر می‌شوند. به نظر می‌رسد خوک‌ها یکی از عوامل تکثیر و انتشار این حشرات هستند، چون خوک‌ها هم در محیط‌های کثیف زندگی می‌کنند، نگهداری و پرورش خوک‌ها خطر بروز این بیماری را افزایش می‌دهد. این حشرات بسیار کوچک و شبیه کک هستند که معمولا از طریق پاها وارد بدن افراد می‌شود، از خون فرد تغذیه می‌کنند و رشد و تکثیر می‌یابند و بتدریج باعث فساد و گندیدگی بدن افراد می‌شود. 

همین بیماری باعث مرگ حدود 20 نفر و ابتلای 20 هزار نفر در اوگاندا شده است. علاوه بر اوگاندا، این بیماری در آمریکای لاتین، آفریقا و کارائیب نیز دیده شده است. کودکان و افراد سالمند بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند و بتدریج توانایی راه رفتن را از آنها می‌گیرد و آنها را می‌کشد.

بیماری‌های ناشی از مصرف گوشت خوک

علاوه بر این که گوشت خوک محل مناسبی برای رشد و تجمع انواع کرم‌ها و انگل‌ها و میکروب‌هاست، عامل بروز بسیاری از بیماری‌ها نیز محسوب می‌شود که بسیاری از آنها به وجود همین میکروب‌ها بستگی دارد. یکی از مشکلاتی که با خوردن گوشت خوک ممکن است ایجاد شود، اسهال خونی است. از مهم‌ترین علل بروز این حالت وجود کرم‌هایی موسوم به «بالانتی دیوم» است که در گوشت خوک به مقدار زیاد زندگی می‌کنند.

بیماری‌های کبدی و هپاتیت عفونی هم ازجمله بیماری‌هایی است که یکی از علل بروز آن مصرف گوشت خوک است. ویروس‌های موجود در این نوع گوشت خطر ابتلا به هپاتیت E را نیز افزایش می‌دهد، به طوری که آن دسته از افرادی که با خوک در ارتباط نزدیک بوده‌اند یا از گوشت آن استفاده کرده‌اند، بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند. تمام این عوامل می‌تواند در نهایت فرد را دچار سیروز کبدی کند.

در ضمن نوعی بیماری به نام باد سرخ، بیماری است که خوک‌ها را مبتلا می‌کند. به همین دلیل افرادی که با خوک‌ها سروکار دارند هم به این بیماری مبتلا می‌شوند. افرادی چون قصاب‌ها که با گوشت خوک در ارتباط هستند، بیشتر دچار این مشکل می‌شوند. این بیماری به صورت لکه‌های قرمز و دردناکی روی پوست دست ظاهر می‌شود که به طور مداوم سوزش دارد و فرد را بسیار آزار می‌دهد.

بروز بیماری‌های قلبی، انسداد عروق و نیز چاقی هم از عوارض مصرف گوشت خوک به شمار می‌رود. گوشت خوک از لحاظ مواد سازنده ماهیچه بسیار فقیر است و بیشتر بدن او را چربی تشکیل می‌دهد و به همین دلیل گوشت او با چربی اشباع زیاد همراه است. علاوه بر چربی زیاد، بالا بودن اسید اوریک در گوشت خوک هم باعث انسداد عروق قلب و در نتیجه بروز بیماری‌های قلبی و بالارفتن چربی خون و حتی سکته و حملات قلبی و سنگ کیسه صفرا در انسان می‌شود. 

چرا گوشت خوک حرام است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ