از پیروکسیکام کی و چطور استفاده کنیم؟

atoosamirzavandi
پیروکسیکام پماد موضعی برای درمان درد های مفصلی و عضلات است. در این مقاله نحوی مصرف اشکال دیگر پیروکسیکام را مطالعه کنید.

پیروکسیکام دارویی است که به اشکال مختلف پماد، آمپول، ژل و شیاف مورد استفاده قرار می گیرد و شایع ترین نوع آن پماد برای دردهای موضعی است. در این مقاله به بررسی این کهکی و چطور از پیروکسیکام استفاده کنیم، پرداخته شده است.

کاربردهای داروی پیروکسیکام:

پیروکسیکام که در رده داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی قرار می گیرد, به اشکال مختلف کپسول, آمپول و ژل و شیاف در دسترس عموم مردم قرار دارد. این دارو همانند قرص ایندومتاسین, یک مسکن است و در کم کردن و از بین بردن دردهای قوی موثر است.
در بیماری های آرتروزی این دارو تاثیرات ضد التهابی دارد. از این دارو برای درمان بسیاری از بیماری ها همچون سر درد و دندان درد, پا درد و … استفاده می شود. پیروکسیکام با کنترل کردن سیکلواکسیژناز تولید شدن پروستاگلاندین ها را کم می کند و به این شکل تاثیر خود را در کم کردن و از بین بردن درد به نمایش می گذارد.
از این دارو در تسکین دردهای مفصلی و استخوانی و عضلانی نیز بهره می برند. حتی از این دارو در مهار بیماری نقرس و دردهای پریودی نیز استفاده می شود. این دارو به مقدار زیادی به پروتئین پیوند خورده و در کبد متابولیزه شده و بعد از طریق ادرار دافع می شود.

پماد پیروکسیکام

به گزارش آسان طب پماد پیروکسیکام  برای درمان درد مفصل، استخوان و عضلات و التهاب بورس و تاندون ها مفید است. همچنین درمان درد، تورم و خشکی مفصلی ناشی از آرتروز، اسپوندیلیت انکیلوزان و روماتیسم مفصلی و کنترل درد ناشی از نقرس از کاربردهای این پماد است.
برای کنترل دردهای بعد از عمل جراحی و درد ناشی از کوفتگی و کشیدگی عضلانی و همچنین کنترل دردهای قاعدگی میتوانید از این دارو استفاده کنید.
نکته دیگر اینکه کاهش درد های عضلانی ناشی از کشیدگی و کوفتگی و همچنین کاهش درد های ناشی از آرتریت مفصلی در دست و زانو از وظایف این پماد ( داروی ضد درد ) است.

نکاتی که در ارتباط با مصرف پیروکسیکام باید بدانید

از تزریق آمپول پیروکسیکام در افراد پایین تر از 15 سال سن، خودداری کنید.
بیمارانی که مصرف آسپرین و سایر داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی در آنها باعث ایجاد حساسیت می‌شود نباید از این دارو استفاده کنند.
پیروکسیکام در بارداری نباید مصرف شود.
پیروکسیکام ترشح شیر مادر را مهار می‌کند. تغذیه با شیر مادر در حین درمان با پیروکسیکام توصیه نمی‌شود.
برای جلوگیری از مشکلات گوارشی، کپسول پیروکسیکام را همراه با غذا یا مایعات مصرف نمایید.
دارو را مطابق دستور مصرف نمایید و در صورت فراموش نمودن یک نوبت، بلافاصله پس از به خاطر آوردن آن را مصرف نمایید، مگر اینکه فرصتی تا زمان نوبت بعدی وجود نداشته باشد. از دو برابر نمودن مقادیر دارو در هر نوبت پرهیز نمایید.
مصرف پیروکسیکام ممکن است باعث خواب‌آلودگی یا سرگیجه شود پس توصیه می‌شود تا مشخص نشدن واکنش بدن نسبت به دارو از رانندگی و سایر امور نیازمند به هشیاری، پرهیز شود.
در صورت بروز علایمی چون راش، خارش، لرز، تب، اختلال بینایی، تیرگی مدفوع، اسهال یا سردرد مقاوم به پزشک اطلاع دهید.

طریقه مصرف اشکال مختلف داروی پیروکسیکام

کپسول پیروکسیکام را بعد از خوردن غذا با یک لیوان آب مصرف کنید و حداقل تا ده دقیقه از دراز کشیدن بپرهیزید.
در مصرف ژل پیروکسیکام از ژل به اندازه یک سطح نازک بر روی پوست خود بمالید و بعد از ماساژ همان نقطه, دستانتان را با آب و صابون بشویید.
از آمپول پیروکسیکام به همان اندازه که دکتر تجویز کرده است تزریق شود.
ازشیاف پیروکسیکام روزانه یک عدد برای تسکین درد استفاده می شود.

عوارض جانبی پیروکسیکام

عوارض گوارشی شامل تهوع، اسهال، زخم و خونریزی، واکنش های آلرژیک، نظیر آنژیوادم، برونکواسپاسم و بثورات جلدی، همچنین سردرد، گیجی وسرگیجه از عوارض جانبی دارو هستند. تزریق عضلانی دارو دردناک بوده و ممکن است منجر به ایجاد صدمات بافتی گردد.

منبع الو دکتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ