آیا با جادوی هل آشنا هستید؟

هل یکی از دانه های معطر پرطرفدار بخصوص در کشورهای آسیایی است.

هل گیاهی با طبع گرم و خشک است که بوی بسیار مطبوعی دارد و یکی از ادویه های پرکاربرد برای ما ایرانیان بخصوص همراه با چای و تهیه برخی دسرهای سنتی است. هل اثر گرما بخشی و اشتها آور دارد و همچنین نشاط آور است. مصرف هل بخصوص در فصل های سرد برای افزایش انرژی بسیار مفید است. در این مطلب قصد داریم شما را با بهترین خواص هل آشنا کنیم.

هل ضدافسردگی و نشاط آور

هل خواب ‌آور و شادی ‌آور است بنابراین برای افرادی که دچار افسردگی، خمودگی و غمگین هستند، مفید است.

هل انرژی‌ها را در بدن افزایش می‌دهد و نشاط و شادمانی افراد را زیاد می‌کند، مصرف هِل در این دنیای پُر سر و صدا و اضطراب امروزی، توان مقابله با مشکلات را افزایش می‌دهد.

مزاج هل، همان طور که گفته شد، گرم و خشک است و درجه گرمی خیلی قوی ندارد؛ اما مصرف افراطی آن برای گرم ‌مزاجان ضرر دارد و می‌تواند در گرم‌ مزاجان موجب سردرد شود در حالی که روغن آن برای رفع برخی از سردردها مخصوصاً سردردهای ناشی از باد، سرما و سینوزیت مفید است.

رفع سردردهای سوداوی

مالیدن روغن هل به گردن و پس سر موجب رفع سردردهای سوداوی ناشی از گرفتگی عضلات می‌شود که این سردردها، معمولاً در شب و اول صبح بیشتر بروز پیدا می‌کند.

همچنین هل خواب‌ آور و شادی ‌آور است بنابراین برای افرادی که دچار افسردگی، خمودگی و غمگین هستند، مفید است.

باز شدن مجاری درون کبد و طحال

هل موجب باز شدن مجاری درون کبد و طحال نیز می‌شود؛ طحال نزدیک معده قرار دارد و محل ذخیره خلط سودا در بدن است.

مصرف هل مخصوصاً در فصل‌های سرد برای افرادی که دچار دردهایی در ناحیه زیر دنده چپ می‌شوند، بسیار خوب است؛ در قدیم اگر جایی از بدن دمل (توده‌های حاوی مواد زائد) ایجاد می‌شد، از هل ضمادی درست می‌کردند و روی آن قرار می‌دادند تا اصطلاحاً برسد و سر باز کند و با این کار، این توده‌ها از بین می‌روند. 

منبع: تبیان

رفع نفخ شکم با چای و هل!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ