درمان آبریزش بینی در سه سوت!

faateme1366
در پاییز یکی از بزرگترین مشکلاتی که بسیار موجب بهم ریختگی اعصاب می شود آبریزش بینی است!

 

هر کجا می خواهید بروید حتما باید دستمال به همراه داشته باشید چرا که آبریزش بینی مشکلی است که به همراه شما همه جا حضور دارد! در این مطلب برای شما از راه های بند آوردن این دردسر صحبت کرده ایم. با ما همراه باشید.

 

همیشه سرماخوردگی دلیل آبریزش بینی نیست. هر چیزی که باعث تحریک حفره های سینوسی یا اعصاب بینی شود از جمله عفونت، آلرژی و حتی غذاهایی که می خورید می تواند باعث آبریزش شدید بینی شود.

 

به گفته دکتر احمد آر صداقت، متخصص گوش و حلق و بینی در بیمارستان بوستون، لایه دیواره سینوس ها و بینی  در شرایط عادی روزانه می توانند 1 لیتر موککوس تولید کنند و معمولا به پشت بینی رفته و از راه پلو بلعیده می شوند.

 

به طور خلاصه شما متوجه وجودش نمی شوید. ولی گاهی تولید موکوس افزایش پیدا می کند که باید علت آن را پیدا کنید تا درمان مناسب را بتوانید انجام دهید. برای درمان آبریزش های مزمن معمولا از جراحی رینیت استفاده می شود ولی در اغلب موارد با درمان های غیر جراحی می توان آبریزش بینی را متوقف کرد.

 

7 دلیل ایجاد آبریزش بینی و روش های متوقف کردن آن عبارتند از:

 

آبریزش بینی به دلیل سرماخوردگی

زمانی که ویروس سرماخوردگی وارد بینی شما می شود و به سلول های آن متصل می گردد باعث آزاد شدن مواد شیمیایی به نام سیتوکین می شود ک عامل التهاب هستند.

 

بدن انسان برای مبارزه با ویروس از فرایند التهاب بهره می برد که یکی از عوارض آن آبریزش بینی است. موکوس سرماخوردگی اغلب آبکی و شفاف است. سایر علایم سرماخوردگی عبارتند از عطسه کردن، گلو درد، آبریزش چشم و گرفتگی بدن.

 

درمان آبریزش بینی بر اثر سرماخوردگی : متاسفانه درمانی برای این نوع آبریزش بینی وجود نداد و بهترین کاری که می توانید برای تسریع بهبودی انجام دهید استراحت، آبرسانی به بدن و استفاده از داروهای سرماخوردگی و آنتی هیستامین ها است.

 

 

عفونت سینوس علت آبریزش بینی

اگر تب دارید، به دلیل خستگی نمی توانید از جایتان بلند شوید، سرفه، احتقان، ترشحات غلیظ زرد یا سبز رنگ دارید ممکن است دچار عفونت سینوسی شده باشید.  در این حالت خلط گلو هم خواهید داشت و موکوس وارد گلوی شما می شود.

 

درمان آبریزش بینی در اثر عفونت سینوس : از آن جایی که عفونت سینوس ممکن است باکتریایی باشد برای درمان آن نیاز به مصرف آنتی بیوتیک دارید. می توانید بینی را با سرم آب نمک یک تا دو بار در روز شستشو دهید تا حفرات بینیتان تمیز شود.

 

 

 

آبریزش بینی بر اثر آلرژی

اگر در معرض مواد محرک قرار بگیرید ممکن است بینی تان هم تحریک شود. به طور معمول قرار گرفتن در معرض ماده آلرژن باعث خارش بینی، تورم داخل بینی و عطسه های زیاد و تولید موکوس آبکی زیادی شود.

 

درمان آبریزش بینی بر اثر آلرژی : آنتی هیستامین ها باعث توقف پاسخ بدن به هیستامین ها که عوامل آلرژی زا هستند می شود. اسپری های استروئیدی بینی هم می توانند به کاهش التهاب بینی و کم شدن ترشح موکوس کمک کنند.

 

اگر آلرژی شما به خاطر گرده است سعی کنید از آن ها دوری کنید. فرش ها را زود به زود جارو برقی بکشید چون گرد و خاک زیادی دارند.

 

دور نگه داشتن حیوانات خانگی از اتاق خواب هم می تواند آلرژن ها را محدود کند. اگر بیش از یک هفته آبریزش بینی داشتید و متوجه غلیظ شدن آن ها یا زرد و سبز رنگ شدنشان شدید به پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات آلرژی می تواند منجر به عفونت سینوس شود.

 

 

 

آبریزش بینی به دلیل مصرف غذاهای تند

گاهی اوقات بینی شما به دلیل تحریک عصبی دچار آبریزش می شود. برخی خوراکی ها مثل غذاهای تند باعث تحریک این اعصاب می شوند.

 

درمان دارویی آبریزش بینی به دلیل غذاهای تند : اسپری های آتروونت Atrovent می توانند این عوارض را کاهش دهند. ولی بهترین روش درمان پرهیز از مصرف غذاهای تند است.

 

 

 

گریه شدید باعث آبریزش بینی می شود

گریه باعث آبریزش بینی می شود زیرا اشک ها به داخل مجاری بینی وارد شده و از آن جا تخلیه می شوند.

 

بهترین روش تغییر حالت و تغییر روحیه است تا گریه شما تمام شود و پس از آن آبریزش بینی خود به خود کاهش پیدا خواهد کرد.

 

 

 

پولیپ بینی

پولیپ بینی توده ای نرم و زرد رنگ است که در بینی و سینوس رشد می کند. غلطتی مثل ژله دارند و به دلیل التهاب سلولی ایجاد می شوند و منجر به آبریزش مزمن بینی می شوند.پولیپ بینی حس بویایی را افزایش داده و باعث ایجاد احساس فشار و گاهی مشکلات تنفسی می شود.

 

علت ایجاد پولیپ مشخص نیست ولی ممکن است به دلیل آلرژی و عفونت ایجاد شود.

 

درمان آبریزش بینی در اثر پولیپ:  پولیپ های خوش خیم با دراوهای استروئیدیدرمان می شوند ولی اگر رشدشان ادامه داشت یا مانع تنفس و حس بویایی شما بشوند باید با جراحی حذفشان نمود.

 

 

ورزش در سرما

ورزش به طور موقت موکوس بینی را افزایش می دهد چون باعث ایجاد التهاب و جریان خون در بدن می شود. ورزش در هوای سرد و خشک برای ریه ها و سینوس ها که هوای گرم و مرطوب را ترجیح می دهند، تحریک کننده است.

 

درمان آبریزش بینی در اثر ورزش در سرما: آبریزش بینی به دلیل هوای سرد و خشک معمولا خود به خود حل می شود. می توانید موقع ورزش با بستن دستمالی روی بینی و گردن از سرما خوردن پیشگیری کنید. نفس کشیدن زیر دوش آب گرم هم به به باز شدن بینی شما کمک خواهد کرد.

منبع: سیمرغ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ