عوارض خطرناک با شکم پر حمام رفتن

atoosamirzavandi
با شکم پر به حمام رفتن باعث کاهش عملکرد روده، قلب و دیگر اندام ها می شود.در این مقاله علت اصلی منع با شکم پر به حمام رفتن را مطالعه کنید.

با شکم پر حمام نرو. جمله ای است که همیشه از بزرگترها شنیده ایم و هر وقت می پرسیم چرا؟ به گفتن جمله “بد است” اکتفا می کنند. در این مقاله عوارض خطرناک با شکم پر حمام رفتن را برشمرده ایم.
حمام فضایی بسته است که بخار آب موجود در آن باعث تنگی نفس و کمبود اکسیژن می‌شود.
یکی از باورهای عموم مردم نیز این است که بعد از خوردن غذا نباید حمام رفت، زیرا احتمال بی‌هوش شدن و از حال رفتن در حمام در این گونه مواقع زیاد است.

پژوهشگران دریافته‌اند که پر بودن معده موقع استحمام، باعث آسیب رساندن به قلب و ریتم تنفسی، بروز سرگیجه و سردرد می‌شود. این مسئله بخصوص برای کودکان و نوجوانان به شدت خطرناک و دردسرساز است.

گفتنی است، پر بودن معده در هنگام استحمام باعث می‌شود روده‌ها با سرعت کمتری مواد غذایی را هضم و از بدن دفع کنند.

لذا بهتر است یک ساعت قبل از حمام رفتن از خوردن زیاد مواد غذایی خودداری شود.

به خصوص افراد مسن و کسانی که بیماری‌های قلبی دارند یا سرخرگ‌های اصلی خونرسان به مغز و شریان‌های گردن در آنها تنگ است، بهتر است حداقل تا یک ساعت بعد از خوردن غذای سنگین به حمام نروند؛ زیرا بعد از خوردن غذای زیاد، خون برای هضم و جذب غذاها به سمت دستگاه گوارش می رود و خون‌رسانی به مغز کاهش می‌یابد.

به ویژه حمام داغ یا گرم بعد از غذا توصیه نمی شود، زیرا در جریان خون اطراف معده اختلال ایجاد می کند و بر هضم غذا تاثیر منفی می گذارد.

بنابراین بعد از هضم غذا به حمام بروید، یعنی با معده سبک.

بعد از حمام چه بخوریم؟

بهترین ماده غذایی برای مصرف بعد از بیرون آمدن از حمام، آب و مایعات است، زیرا آب باعث بهبود جریان خون در بدن می‌شود و کسالت و خمودگی را از فرد دور می‌کند

بعد از حمام آب سرد بخوریم یا نه؟

 فوق تخصص گوارش گفت: این که گفته می شود بلافاصله بعد از حمام نباید آب سرد نوشید ریشه علمی ندارد اما باز هم رعایت نکاتی در این باره ضروری است. دکتر ایرج خسرونیا در ضمن اعلام این مطلب بیان کرد: هنگام استحمام به دلیل گرمای محیط و آب مقدار خون بدن در اطراف پوستمان جمع می شود.

وی ادامه داد: در نتیجه خونی که باید به دستگاه گوارش برسد کمتر از حد معمول می شود و با نوشیدن یک لیوان آب سرد بلافاصله پس از استحمام فرد دچار اسپاسم دستگاه گوارش می شود.

رئیس انجمن متخصصین داخلی ایران اظهار کرد: از آنجا که فرد به دلیل تجمع خون در تمام پوست بدنش دچار کم خونی شده با مصرف آب سرد پس از استحمام دچار دل دردهای شدید می شود.

وی توصیه کرد: از این رو بهتر است بلافاصله پس از استحمام از خوردن آب سرد خودداری شود.

به گفته معاون نظام پزشکی تهران، بهترین زمان نوشیدن آب پس از حمام 2 ساعت بعد است آن هم نه آب خیلی سرد.
منبع الودکتر

     

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ