علایم اولیه روماتیسم مفصلی را بشناسید

بیماری روماتسم مصلی در زنان شایع تر از مردان است اما برخی از انواع آن مانند رماتیم ستون فقرات در مردان شایع تر است.

روماتیسم مفصلی یک بیماری مزمن است که سبب درد و تورم در برخی مفاصل بدن و بخصوص مفاصل کوچک می شود. در اصطلاح روماتیسم مفصلی یک بیماری خود ایمن است، به این معنا که سیستم ایمنی خود بیمار به بدن او حمله می کند. در اینگونه بیماری ها تشخیص هرچه زودتر بیماری به درمان و پیشگیری از پیشرفت آن کمک فراوانی می کند. با شناخت علایم اولیه روماتیسم مفصلی می توانید در صورت مشاهده هرچه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه و روند درمان را شروع کنید.

دکتر سیروس افشار: در بیماری روماتیسم سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم مفاصل حمله میکند و موجب التهاب مایع درون مفصل می شود. التهاب مایع درون مفصلی ( با نام سیناویوم) میتواند موجب درد ، خشکی و بی حرکتی، ورم ، گرمی و قرمز شدن مفصل شود . مفصلی که مورد حمله قرار گرفته است حتی ممکن است تغییر شکل بدهد و در نتیجه شخص توانایی حرکت دادن ان به طور عادی را نداشته باشد.

علائم و نشانه ها رماتیسم مفصلی

نشانه ها و علائم روماتیسم مفصلی شامل موارد زیراست:

  • ضعف،افزایش حرارت ،تورم مفصل
  • سخت شدن مفصل هنگام صبح که ممکن است ساعت های طولانی پایدارباشد
  • ضربان دربافت های زیرپوست درناحیه بازو
  • خستگی،تب وکاهش وزن

روماتیسم درمراحل اولیه برروی مفاصل کوچکترمانند مفاصلی که انگشت شما را به دست وانگشتان پا را به پا متصل کرده اند تاثیرمی گذارد.

زمانیکه بیماری پیشرفت کرد میتواند برنواحی دیگری مانند مچ دست ها،زانو،مچ پاها،آرنج،لگن وشانه تاثیربگذارد. باید در درمان روماتیسم مچ پا توجه داشت در دراکثرموارد روماتیسم برروی مفاصل هردوطرف بدن تاثیرمی گذارد.

میزان شدت علائم رماتیسم متفاوت است ودچارافت وخیزاست. دوره ای که درد شدید میشود دوره فوران درد گفته میشود وزمانیکه درد وتورم کاملا ناپدید میشود فرونشستن درد گفته می شود.

باگذشت زمان روماتیسم باعث میشود که مفصل ها تغییرشکل دهند وازجای خود حرکت کنند. علائم روماتیسم زانو در فرد مبتلابه آرتریت روماتوئید زانو درد تورم، التهاب سفتی گرم شدن مفاصل اطراف زانو تب علائم شبیه آنفولانزا خستگی می باشد .

علت روماتیسم مفصلی

علت آرتریت مفصلی مشخص نیست. گفته می شود که این بیماری ناشی از ترکیبی از عوامل ژنتیکی، محیطی و هورمونی است. وقتی فرد به آرتریت مفصلی مبتلا می شود، چیزی سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند تا مفاصل و ارگان های دیگری را مورد حمله قرار دهد. بعضی از نظریات بیانگر این است که یک ویروس یا باکتری سیستم ایمنی را دگرگون می کند و باعث می شود به مفاصل حمله کند. در بعضی از نظریات گفته میشود که مصرف دخانیات منجر به آرتریت مفصلی می شود.

تحقیقات دقیقا مشخص نکرده اند که ژنتیک چه نقشی در ابتلا به این بیماری ایفا می کند. به نظر می رسد که بعضی از افراد یک عامل ژنتیکی یا موروثی دارند که احتمال ابتلای آنها به بیماری آرتریت مفصلی را افزایش می دهد.

وقتی سیستم ایمنی تحریک شد، سلول های ایمنی از خون به مفاصل و بافت غشای مفصل که سینوویوم نام دارد منتقل می شود، در این محل، سلول های ایمنی موادی التهابی ایجاد می کنند که باعث خارش، فرسایش عضروف و ورم و التهاب غشای مفصل می شود. با فرساش غضروف، فضای بین استخوان ها محدود می شود.با تشدید بیماری، استخوان ها به همدیگر سائیده می شوند.

التهاب غشای مفصل باعث می شود که در مفصل مایعی ایجاد شود. با گسترش غشا، این مایع به استخوان آسیب وارد می کند.

تمامی این موارد باعث می شوند که مفصل دردناک و متورم شود و وقتی آن را لمس می کنیم گرم است.

با مشاهده علایم رماتیسم مفصلی بهتر است هرچه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه کنید و پس از انجام آزمایشات لازم در صورت تشخیص بیماری، هرچه سریع تر در جهت درمان و پیشگیری از پیشرفت بیماری اقدام کنید.

خوراکی های مفید برای بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ