هیچ وقت از آبریزش بینی جلوگیری نکنید

faateme1366
پاییز فصل شروع سرماخوردگی هاست. در این مطلب به شما می گوییم که از یک عادت همیشگی دست بردارید.

 

آبریزش بینی وجه مناسبی از نظر اجتماعی ندارد و هر کس دچار این عارضه می شود به سرعت دنبال راهی برای رهایی از این مشکل است. ولی جالب است بدانید که جلوگیری از آبریزش بینی جزو عادات اشتباهی است ک همه ما داریم.

 

پزشک طب سنتی گفت: هرگونه دارویی که مانع آبریزش بینی در هنگام سرماخوردگی شود مضر است.

محمدرضا نصرتی توضیح داد: در اصطلاح طب سنتی، اگر آبریزش از بینی به طرف خارج باشد، “زکام” و اگر به طرف حلق و سینه باشد “نزله” است. استفاده از گیاهان خلط آور و ضد آبریزش بینی نظیر جوشانده و بخور در گذشته مرسوم بوده است اما هرگونه دارویی که مانع آبریزش بینی در هنگام سرماخوردگی شود مضر است، زیرا باعث محبوس شدن ترشحات در بدن و غلیظ شدن و تبدیل آنها به نزله می‌شود که خود عامل برونشیت و ورم ریه می‌شود.

وی افزود: با آغاز 6 ماهه دوم سال و سرد شدن تدریجی هوا، باید در رژیم غذایی تغییراتی ایجاد کرد. بعضی از غذاها گرم و تر و بعضی دیگر گرم و خشک هستند که می‌توانند هم به دفع سودا کمک کند و هم گرمای لازم بدن را تامین کند تا از بیماری‌های ناشی از سردی مزاج جلوگیری شود.

عضو رسمی موسسه تحقیقات حجامت تصریح کرد: سرماخوردگی غلبه سردی و بلغم به مغز است. زکام به واسطه اختلاف دمای هوا و پوشش نامناسب بروز می‌کند و از علایم آن، عطسه، سرفه، خستگی اعضا، تب و سردرد است. آنفلوآنزا، بیماری سخت و واگیرداری است و میکروب آن از راه حلق و بینی داخل بدن می‌شود و از علایم آن سرفه شدید، درد پهلو، سینه درد، خفگان قلب، قی، اسهال و درد شدید در استخوان‌ها به خصوص دست، پا و کمر است.

نصرتی افزود: بهترین طریق برای تقویت بدن و جلوگیری از سرما خوردگی، خوردن میوه‌هایی همچون پرتقال، لیمو، انار و نارنگی است که ویتامین C دارند.

پزشک طب سنتی اظهار کرد: فردی که دچار سرماخوردگی شده باید از مصرف گوشت غلیظ، گوشت گاو و گوساله و غذاهای تند، شور، چرب، لبنیات و میوه‌هایی که طبیعت سرد دارند همچون خیار، هندوانه و غذاهای آماده پرهیز کنند زیرا این مواد باعث رشد میکروب و باکتری خواهد شد و دوران نقاهت را افزایش می‌دهد.

نصرتی خاطرنشان کرد: گرچه به نظر می‌رسد که سرماخوردگی یک بیماری ساده باشد اما اگر در درمان آن سهل انگاری شود امکان دارد عوارض ناگواری در پی داشته باشد.

پزشک طب سنتی با اشاره به اینکه تدبیر در غذا خوردن، تدبیر دارو و بادکش بهترین نسخه برای درمان سرماخوردگی است، اظهار کرد: برای درمان سرماخوردگی از غذاهای با طبع گرم و تر و گرم و خشک استفاده شود و در تدبیر دارو نیز لازم است جوشانده‌ای با نسبت‌های مساوی از گل‌های ختمی، پونه، آویشن و پولک تهیه کرده و یک بار در روز با مخلوطی از عسل میل کرد. برای تاثیر بیشتر باید از گل بنفشه و پنیرک استفاده کرد.

وی درباره درمان سرماخوردگی با استفاده از بادکش، بیان کرد: هر روز به مدت 10 دقیقه طرفین ستون فقرات را بادکش انداخته، سپس پنج دقیقه با استفاده از روغن‌های گرم، زنجبیل و دارچین ماساژ می‌دهیم که این عمل از راه‌های مناسب برای درمان سریع سرماخوردگی است.

منبع: ایسنا

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ