علل اصلی ورم قوزک پا را بشناسید

اگر قوزک پای شما نیز گاهی بدون دلیل ورم می کند و این مساله باعث نگرانیتان می شود، بهتر است این مطلب را بخوانید تا با دلایل اصلی ورم قوزک پا آشنا شوید.

ورم قوزک، مچ و دیگر قسمت های پا یکی از مسایل رایج است و در بیشتر موارد جای نگرانی نیست و با کمی استراحت، ماساژ و بالا قرار دادن پاها این مشکل برطرف می شود. اگر ورم پا با درد همراه باشد و یا برای مدت طولانی وجود داشته باشد می تواند نگران کننده باشد که باید با مراجعه به پزشک مشکل را بررسی کنید. در ادامه این مطلب مهمترین دلایل ورم قوزک پا را بیان می کنیم.

آسیب دیدگی در ناحیه ساق و مچ پا 

آسیب دیدگی ساق و مچ پا، باعث ایجاد تورم در قوزک پا می شود. پیچ خوردگی مچ پا بسیار رایج است و در اثر ضربه یا گام اشتباه که باعث کشیده شدن رباط ها می شود، اتفاق می افتد. برای کاهش این نوع ورم پا که نتیجه آسیب‌دیدگی است، استراحت کرده و از ایستادن روی پای صدمه دیده، بپرهیزید. از کیسه یخ استفاده کنید، مچ یا هر قسمت آسیب دیده پا را با باندکشی ببندید و هنگام استراحت، پای خود را بالاتر از سطح بدن، روی یک چهارپایه یا بالش قرار دهید. 

حساسیت رگ های خونی

رایج ترین علت پاهای ورم کرده و بزرگ شدن قوزک پا به گردش خون نامناسب مربوط می شود. این اتفاق در بین افراد سالمند که رگهای خونی شان ضعیف و حساس است و یا افرادی که بیماریهای جدی دارند رایج تر است. اگر این اتفاق در افراد جوان رخ دهد ممکن است به یک مشکل مادرزادی یا دیگر عواملی مانند وضعیت بد نشستن، ایستادن های طولانی مدت و خوابیدن در وضعیت نامناسب مربوط شود. اگر مشکل به این عوامل مربوط باشد با ایجاد تغییراتی در زندگی می توان ورم قوزک پا را از بین برد. توصیه می شود که به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است ورم قوزک پا جزو علائم زودهنگام نارسایی وریدی باشد. 

نارسایی سیاهرگی

تورم قوزک، مچ و ساق پا یکی از نشانه های اولیه نارسایی سیاهرگی است. در اثر این بیماری، میزان خونی که از رگ های پا به سمت قلب می رود، کاهش می یابد. به طور طبیعی، رگ‌ها با کمک دریچه های یک طرفه قلب، جریان خون را به سمت قلب هدایت می کنند. اگر این دریچه ها صدمه ببینند یا ضعیف شوند، خون به داخل عروق برمی‌گردد و در بافت نرم پایین پاها، به خصوص مچ و ساق پا، باقی می ماند. نارسایی سیاهرگی مزمن باعث تغییرات پوست، از جمله زخم های پوستی و عفونت می شود. 

لخته شدن خون 

وجود لخته های خون در عروق پاها، از بازگشت خون از پاها به سمت قلب جلوگیری می کند و باعث ایجاد ورم در قوزک، مچ و دیگر قسمت‌های پایین پا می شود. لخته های خون ممکن است در رگ های سطحی(زیر پوست)، یا عمیق( که ترومبوز عروق عمقی نامیده می‌شود)، وجود داشته باشند. لخته های خون می توانند یک یا چند ورید عمقی در پاها را مسدود کنند. اگر این لخته های خون سست شده و به سمت قلب یا ریه ها حرکت کنند، ممکن است مرگ آور باشند. اگر یکی از پاهای شما متورم شده است، احساس درد می کنید، کمی تب دارید و رنگ پاها کمی تغییر کرده، با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است به داروهای رقیق کننده خون احتیاج داشته باشید. 

استراحت ناکافی

استراحت ناکافی می تواند باعث ورم و احتباس مایعات در بدن شود. این مسئله نشان می دهد که شما کم استراحت می کنید یا تغذیه نامناسبی دارید. برای کاهش مشکل و درمان آن مصرف نمک(سدیم)، قند و مواد تهیه شده از آرد را کاهش دهید. هر روز به مدت 15 دقیقه دراز بکشید و پاهایتان را بالا نگه دارید. حتما هر شب به مدت 6 تا 8 ساعت بخوابید. 

عوارض جانبی داروها

مصرف بسیاری از داروها باعث ایجاد ورم در قوزک، مچ و ساق پا می شوند. برخی از این داروها عبارتند از : 

  • هورمون هایی از قبیل استروژن ( موجود در قرص های ضد بارداری خوراکی و درمان جایگزینی هورمونی) و تستسترون 
  • مسدود کننده های کانال کلسیم، که نوعی داروی فشار خون هستند 
  • استروئیدها 
  • داروهای ضد افسردگی 
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی 
  • داروهای دیابت 

اگر فکر می کنید که علت تورم پای شما مصرف دارو است، با پزشک خود صحبت کنید. فواید یک دارو ممکن است ارزش تحمل کردن کمی ورم را داشته باشد، اما اگر تورم شدید باشد، باید دارو یا میزان مصرف آن را تغییر داد. 

 اشتباهات ورزشی

اگر خودتان و بدون مربی ورزش می کنید ممکن است به خودتان آسیب بزنید. اگر در ناحیه قوزک پا دچار ورم شده اید حواستان را جمع کنید چون نباید ورم قوزک را با التهاب عضلانی اشتباه بگیرید. 

دلیل ورم پا چیست و چگونه درمانش کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ