طریقه مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی اووسیز

faateme1366
گاهی شرایط زوج ها هنوز برای بچه دار شدن مهیا نیست!

 

برای جلوگیری از بارداری به صورت اورژانسی قرص خاصی به نام لوونورژسترول یا اووسیز در داروخانه ها موجود است که نوعی پروژسترون مصنوعی به شمار می‌رود و از بارداری ناخواسته جلوگیری می کند.

 

در بین داروهای پیشگیری از بارداری، لوونورژسترول از جمله داروهای بسیار موثر به شمار می‌رود.این دارو که نوعی پروژسترون مصنوعی به شمار می‌رود، با جلوگیری از ترشح گونادوتروپین‌های هیپوفیز قدامی، از تخمک‌گذاری جلوگیری می‌کند.

لوونورژسترول عنوان دارویی بسیار کارآمد در مورد پیشگیری فوری از بارداری است، اما با کوله‌باری اما و اگر که متاسفانه کمتر کسی در مورد این دارو اطلاعات لازم را دارد.

 

لوونورژسترول همچنین با تغییر در اندومتر رحم از جایگزینی تخم تشکیل شده در رحم نیز پیشگیری می‌کند و در حقیقیت با دو مکانیسم از وقوع بارداری پیشگیری می‌کند.

 

 

لوونورژسترول را چگونه باید مصرف کرد؟

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در مورد مصرف داروهای ضدبارداری فوری، عدم اطلاع خانم‌ها از طرز صحیح مصرف این‌ گونه ترکیبات است و همین مشکل در بسیاری اوقات، سبب بروز بارداری‌های ناخواسته در افراد می‌شود.

 

داروی لوونورژسترول به شکل قرص و هر بسته ی آن دو تایی است. اولین دوز این دارو باید طی 72 ساعت از مقاربت کنترل نشده، مصرف ‌شود. سپس 12 ساعت بعد از مصرف اولین قرص، باید دومین قرص را میل کنید. در این صورت، تا حد زیادی احتمال بارداری را کاهش می‌دهید.

 

البته باید گفت که این دارو باید تحت نظر پزشک و با توصیه ایشان مصرف شود و از مصرف خودسرانه آن باید خودداری نمود.

 

 

نکات لازم هنگام مصرف لوونورژسترول

ـ در طول یک ماه، بیش از یک بار از بسته‌های دو تایی لوونورژسترول استفاده نکنید، زیرا باعث ایجاد مشکلات هورمونی بسیاری می‌شود.

ـ نامنظم شدن قاعدگی از جمله شایع‌ترین عوارض دارویی لوونورژسترول به شمار می‌رود.

ـ سردرد، استفراغ، احساس ناراحتی در سینه‌ها، اضافه وزن و خونریزی‌های غیرطبیعی از عوارض دیگر لوونورژسترول به شمار می‌رود.

ـ توصیه می‌شود یک تا دو ساعت پس از مصرف این دارو، یک داروی ضد تهوع هم برای پیشگیری از بروز عوارض ناخواسته آن مصرف شود.

ـ این دارو تا 99 درصد از بروز بارداری‌های ناخواسته جلوگیری می‌کند، اما هرچه زودتر مصرف شود، اثربخشی آن بیشتر است.

 

موارد منع‌ مصرف‌

در صورت‌ بارداری‌،خونریزی‌ تشخیص‌ داده‌ نشده‌ واژن‌،بیماری‌ شدید شریانی‌، آدنومای‌ کبدی‌،پورفیری‌، بعد از برداشتن‌ مول‌ هیداتی‌ فرم‌(تا زمانی‌ که‌ میزان‌ گونادوتروپین‌های‌پلاسما و ادرار به‌ حد طبیعی‌ برگردد)،سرطان‌ پستان‌ و دستگاه‌ تناسلی‌ نبایدمصرف‌ شود.

 

 

هشدارها

1 ـ در صورت‌ ابتلای‌ بیمار به‌بیماری‌ قلبی‌، سابقه‌ بارداری‌ نابجا،سندرم‌های‌ سو جذب‌، کیست‌های‌ فعال‌تخمدانی‌، بیماری‌ فعال‌ کبدی‌، یرقان‌انسدادی‌ عود کننده‌ و یاسابقه‌ یرقان‌ دردوران‌ بارداری‌، دارو با احتیاط مصرف‌شود.

 

2 ـ دو تا 3 سال‌ پس‌ از کاشتن‌ کپسول‌های‌حاوی‌ دارو در زیر جلد، اثربخشی‌ آن‌کاهش‌ و احتمال‌ آبستنی‌ افزایش‌ می‌یابد.

 

عوارض‌ جانبی

‌عوارض‌ مهم‌ دارو عبارتنداز نامنظم‌ شدن‌ قاعدگی‌، تهوع‌، استفراغ‌،سردرد، احساس‌ ناراحتی‌ در پستان‌،افسردگی‌، اختلالات‌ پوستی‌، تغییرات‌ وزن‌بدن‌، اولیگومنوره‌ و منوراژی‌.

 

تداخل‌های‌ دارویی‌

کاربامازپین‌،گریزئوفولوین‌، فنی‌توئین‌، فنوباربیتال‌،پریمیدون‌ و بخصوص‌ ریفامپین‌ با افزایش‌فعالیت‌ آنزیم‌های‌ کبدی‌ متابولیسم‌لوونورژسترل‌ را افزایش‌ می‌دهند وموجب‌ کاهش‌ اثربخشی‌ آن‌ می‌گردند.لوونورژسترل‌ نیز با مهار متابولیسم‌سیکلوسپورین‌ موجب‌ افزایش‌ غلظت‌پلاسمایی‌ آن‌ می‌گردد.

 

نکات‌ قابل‌ توصیه

‌ 1 ـ در صورت‌ مصرف‌همزمان‌ این‌ دارو با ریفامپین‌، حتما باید ازیک‌ روش‌ دیگر جلوگیری‌ از بارداری‌ نیزاستفاده‌ نمود

 

2 ـ با اینکه‌ این‌ فرآورده‌ نسبت‌ به‌قرص‌های‌ ترکیبی‌، اثربخشی‌ کمتری‌ درجلوگیری‌ از بارداری‌ دارد، اما در زنان‌میانسال‌، افراد سیگاری‌، افراد مبتلا به‌زیادی‌ فشار خون‌، بیماری‌های‌ دریچه‌ای‌قلب‌، دیابت‌ یا میگرن‌ سودمندتر ازقرص‌های‌ ترکیبی‌ می‌باشد.

 

3 ـ در صورت‌ استفاده‌ قبلی‌ از قرص‌های‌ترکیبی‌ جلوگیری‌ از بارداری‌، بایدبلافاصله‌ بعد از قطع‌ مصرف‌ فرآورده‌ترکیبی‌، مصرف‌ لوونورژسترل‌ شروع‌شود تا مانع‌ بارداری‌ شود.

 

4 ـ برای‌ جلوگیری‌ از بارداری‌ پس‌ اززایمان‌، سه‌ هفته‌ پس‌ از زایمان‌ بایدمصرف‌ این‌ دارو شروع‌ شود.

 

5.ـ قرص‌ها باید هر روز در یک‌ زمان‌ معین‌مصرف‌ شوند. در صورتی‌ که‌ مصرف‌ یک‌قرص‌ در ساعت‌ معین‌ فراموش‌ شد، به‌محض‌ به‌ یاد آوردن‌ باید مصرف‌ شود وقرص‌های‌ بعدی‌ طبق‌ روال‌ معمول‌ مصرف‌شوند اما اگر مصرف‌ قرص‌ بیشتر از 3ساعت‌ به‌ تاخیر افتاد، علاوه‌ بر خوردن‌قرص‌های‌ بعدی‌، از آن‌ روز بمدت‌ یک‌ هفته‌از یک‌ روش‌ دیگر جلوگیری‌ از بارداری‌ نیزاستفاده‌ شود.

 

6.استفراغ‌ و اسهال‌ شدید در جذب‌ شکل‌خوراکی‌ این‌ دارو اختلال‌ ایجاد می‌کنندواثربخشی‌ آن‌ را کاهش‌ می‌دهند. به‌ همین‌دلیل‌ طی‌ استفراغ‌ و اسهال‌ شدید و تا یک‌هفته‌ پس‌ از قطع‌ آن‌ باید از یک‌ روش‌ دیگرجلوگیری‌ از بارداری‌ نیز استفاده‌ شود.

 

7.طی‌ دوره‌ مصرف‌ این‌ دارو، فشار خون‌فرد باید دائما کنترل‌ شود.

 

8.در مورد فرآورده‌های‌ کاشتنی‌، 5 سال‌پس‌ از کاشتن‌ کپسولها در زیر جلد، بایدآنها را به‌ روش‌ جراحی‌ ساده‌ از زیر جلدبرداشت‌.

منبع: تنظیم خانواده

درمان سه سوته ناباروری با خرنوب!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ