هشدار! خطرات ناشی از دادن آب قند به نوزاد

atoosamirzavandi
آب قند دادن به نوزاد هم می تواند مفید باشد و هم مضر. آب قند دادن به نوزاد هنگام درد، از شدت درد نوزاد می کاهد.

آب قند دادن به نوزاد بیقرار امری طبیعی است و همیشه این توصیه توسط مادربزرگ ها می شود. از نظر پزشکی دادن آب قند هنگام درد یا واکسیناسیون باعث منحرف کردن ذهن نوزاد و درنتیجه کاهش درد می شود اما مصرف مداوم آن برای نوزاد توصیه نمی شود. علت را در ادامه این مقاله مطالعه فرمایید.

چرا آب قند به نوزاد داده می‌شود؟

در برخی بیمارستان‌ها ازآب قند برای کاهش درد نوزادان در هنگام ختنه کردن و یا جراحی‌های دیگر استفاده می‌کنند. در مطب پزشک کودکان نیز آب قند می‌تواند به کاهش درد نوزاد هنگامی که آسیب دیده و یا خون گیری می‌شود، کمک کند.
دکتر شانا گاد فرد کاتو، پزشک متخصص کودکان در آستین می‌گوید: “آب قند برای کمک به کاهش درد نوزاد در طی یک فرآیند دردناک در کلینیک و بیمارستان‌ها استفاده می‌شود، اما برای استفاده روزانه در خانه شما توصیه نمی‌شود.”

 آب قند به نوزاد چگونه داده می‌شود؟

آب قند باید توسط پزشک متخصص کودکان تجویز شود. ممکن است آن را بوسیله سرنگ داخل دهان نوزاد بریزند و یا با قرار دادن آن بر روی پستانک آن را به نوزاد بدهند.
دکتر  گاد فرد کاتو می‌گوید: “هیچ دستور استانداردی برای تهیه آب قند مورد مطالعه قرار نگرفته است و من توصیه نمی‌کنم آن را به تنهایی انجام دهید.”
محلول آب قند معمولا توسط پزشک در مطب یا بیمارستان تهیه می‌شود یا ممکن است بصورت آماده از داروخانه تهیه شود.
دکتر دنیلی فیشر، پزشک اطفال در مرکز بهداشت پراویدنس سنت جان در سانتا مونیکا، کالیفرنیا می‌گوید: “محلول آب قند داده شده به نوزاد در حدود ۱ میلی لیتر و شامل ۲۴ درصد قند است.”

خطرات ناشی از دادن آب قند به نوزاد چیست؟

آب قند اگر به درستی به نوزاد داده نشود، می‌تواند عوارض جانبی خطرناکی داشته باشد. به همین دلیل، توصیه می‌شود که ازدادن آب قند به نوزاد بدون نظارت پزشک متخصص کودکان خودداری کنید.
دکتر فیشر می‌گوید:”اگر ترکیب محلول مناسب نباشد و به کودک آب خالص بیش از حد داده شود، موجب بروز اختلالات الکترولیتی در بدن نوزاد می‌شود که ممکن است در موارد شدید به  تشنج منجر شود.”
هنگامی که بدن آب زیادی دریافت کند، سدیم در خون رقیق می‌شود و الکترولیت‌ها را از بین می‌برد. این فرآیند باعث ایجاد تورم در بافت‌های بدن و تشنج می‌شود، در موارد شدید ممکن است نوزاد به کما برود.
سایر عوارض جانبی دادن آب قند به نوزاد عبارتند از:
    -زخم معده
    -تف کردن
    -کاهش اشتها برای شیر مادر یا شیر خشک
دکتر فیشر می‌گوید: “دادن آب قند به نوزاد به مقدار زیاد ممکن است باعث کاهش اشتهای کودک به شیر مادر یا شیر خشک شود. از آنجایی که نوزاد تازه متولد شده بایستی توسط مایعی غنی از مواد مغذی و پروتئین تغذیه شود نه صرفا یک مایع ساخته شده از آب و شکر، رشد او با تاخیر مواجه می‌شود. زیرا نوزاد با خوردن آب قند احساس سیری می‌کند و در نتیجه کمتر از میزان لازم شیر یا شیر خشک می‌خورد. “
اگر بدن نوزاد به دلیل اسهال و استفراغ دچار کم آبی شده باشد، بازهم نیازی به دادن آب به نوزاد نیست. در این مواقع پزشک برای هیدراته کردن بدن نوزاد یک شربت یا پودر الکترولیتی مانند Pedialyte یا Infalyte را تجویز می‌کند.
منبع الو دکتر

روش های کاهش سکسکه در نوزادان

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ