آیا می دانستید پرخوابی برای مغز مضر است؟

همانگونه که کم خوابی تاثیر منفی بر عملکرد مغز دارد، پرخوابی نیز برای مغز ضرر دارد.

همه میدانیم که کم خوابی مشکلات بسیاری برای هوشیاری و توانایی عملکرد فرد در طول روز ایجاد می کند و در طولانی مدت نیز آسیب جدی به عملکرد مغز وارد می کند. اما در آن طرف قضیه پرخوابی نیز مشکلاتی را در طولانی مدت برای مغز ایجاد می کند و بر عملکرد آن تاثیر می گذارد. در این مطلب به بررسی تاثیر خواب زیاد بر عملکرد مغز می پردازیم.

طبق تحقیقات خواب بیش از حد کم یا بیش از حد زیاد تاثیر منفی بر توانایی شناختی فرد دارد، اما تاثیری در حافظه کوتاه مدت او ندارد.

تاثیر پرخوابی بر مغز چگونه است؟

خواب زیاد و کم هر دو تاثیر منفی بر روی عملکرد شناختی مغز، مانند شناسایی الگوهای پیچیده و دستکاری اطلاعات برای حل مشکلات دارد. باید اضافه کرد که توانایی کلامی نیز به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار می گیرد.

میزان مطلوب خواب برای حفظ عملکرد مغز افراد ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه است و این همان چیزی است که اکثر پزشکان توصیه می کنند.

دانشمندان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که ۷-۸ ساعت خواب شبانه به طرز شگفت انگیزی با بالاترین عملکرد شناختی ارتباط دارد در حالیکه هر دو خواب کوتاه و طولانی باعث خستگی در عملکرد مغز می شوند.

افرادی که بیش ازحد معمول می خوابند نیز به اندازه کسانی که کم خواب هستند، کاهش عملکرد شناختی مغز دارند. دانشمندان متوجه شدند که رابطه حافظه کوتاه مدت با مدت زمان خواب ضعیف است. این تعجب آور است، زیرا خواب بعنوان عاملی برای تقویت حافظه شناخته شده است.

محرومیت از خواب به این معنی که در آن شخص کل یک شب را نخوابد- تاثیر چندانی بر عملکرد حافظه ندارد.

اما چیزی که کاملا مشخص است اینست که کمبود یا زیادی خواب می تواند بر نحوه عملکرد مغز تاثیر بگذارد، چرا که بسیاری از افراد، از جمله افرادی که مسئولیتی متوجه آنهاست، با داشتن اختلالات خواب ممکن است دچار اختلال در استدلال، حل مسیله و مهارت های ارتباطی روزانه شوند.

منبع: سلامت نیوز

قبل از خواب این کارها را انجام ندهید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ