10 خاصیت اثبات شده چای سبز

چای سبز یکی از بهترین گزینه ها برای شروع صبح و سلامت بدن است.

چای سبز یکی از سالم ترین نوشیدنی های جهان است، در واقع چای سبز چیزی فراتر از یک نوشیدنی ساده است. چای سبز یکی از منابع اصلی آنتی اکسیدان است و به عنوان نوشیدنی ضد سرطان شناخته می شود. در این مقاله 10 خاصیت چای سبز که از نظر علمی ثابت شده اند را به شما معرفی می کنیم.

بهبود سلامت بدن می‌شوند

چای سبز، چیزی بیشتر از یک نوشیدنی است. ترکیبات موجود در برگ گیاه چای، آن را به ماده‌ای شفا بخش تبدیل کرده. پلی فنل موجود در این گیاه، به کاهش التهاب و مقابله باسرطان کمک می‌کند. همچنین منبع کاتچین نیز هست؛ کاتچین، آنتی اکسیدان خوراکی است که از آسیب دیدن و نابود شدن سلول‌ها جلوگیری می‌کند. چای سبز حاوی مواد معدنی نیز هست که به سلامت بدن کمک می‌کنند.

بهبود عملکرد مغز و افزایش هوش

ترکیبات موجود در چای سبز، علاوه بر بیدار نگهداشتن، باعث افزایش هوش هم می‌شود. کافئین موجود در چای سبز به اندازه‌ی قهوه نیست، اما انرژی مورد نیاز برای بیشتر بیدار ماندن را تأمین می‌کند و در کنار آن، موجب بی‌خوابی‌های عصبی و مضر نمی‌شود.

افزایش سوخت و ساز و بهبود کارایی بدن

نوشیدن این چای، متابولیسم و سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و به دنبال آن، فرآیند چربی سوزی را سرعت می‌بخشد. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف چای سبز، سوخت و ساز بدن را تا 17 درصد افزایش می‌دهد.

کاهش ریسک ابتلا به سرطان‌

همانطور که می‌دانید، سرطان به علت رشد غیرقابل کنترل سلول‌ها به وجود می‌آید. اکسیداتیو یکی از علل عمده‌ی آسیب دیدن سلول‌ها و افزایش ابتلا به سرطان است. اما مصرف چای سبز، به علت دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌ها از آسیب دیدن سلول‌ها جلوگیری می‌کند.

  • سرطان سینه

         محققان طی تحقیقاتی به این نتیجه رسیده‌اند که زنانی که چای سبز می‌نوشند، 20 تا 30 درصد کمتر از بقیه به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.

  • سرطان پروستات

         مصرف چای سبز، باعث کاهش 48 درصدی سرطان پروستات می‌شود.

  • سرطان روده‌ی بزرگ

         بررسی‌ها نشان داده‌اند که مصرف چای سبز، تا 42 درصد از ابتلا به سرطان روده جلوگیری می‌کند.

توجه داشته باشید که از نوشیدن شیر بلافاصله بعد از چای سبز خودداری کنید زیرا میزان آنتی‌اکسیدان‌ها را کاهش می‌دهد.

چای سبز در میانسالی از مغز محافظت می‌کند، ریسک ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را کاهش می‌دهد

بیماری آلزایمر، شایع‌ترین بیماری‌ اعصاب مغزی است که می‌تواند ابتلا به جنون را در پی داشته باشد.

بیماری پارکینسون، دومین بیماری شایع اعصاب مغزی است که بر اثر مرگ اعصابی که دوپامین تولید می‌کند به وجود می‌آید.

تحقیقات متعددی نشان می‌دهند که کاتچین موجود در چای سبز، در محافظت از سلول‌های عصبی مؤثر است و احتمال بروز بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون را کاهش می‌دهد.

کاهش باکتری‌ها، افزایش سلامت دهان و دندان و کاهش عفونت

کاتچین موجود در چای سبز، اثرات دیگری هم دارند. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که کاتچین می‌تواند باکتری‌های دهان را از بین ببرد، ویروس آنفولانزا را مهار کند و ریسک عفونت را نیز کاهش دهد.

چای سبز ریسک ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می‌دهد

دیابت نوع دو، بیماری است که در چند دهه اخیر، حدود 400 میلیون نفر در دنیا به آن مبتلا شده‌اند.

این بیماری به علت مقاومت بدن در برابر انسولین یا عدم توانایی آن در تولید انسولین به وجود می‌آید.

مصرف چای سبز موجب کاهش قند خون و افزایش حساسیت انسولین می‌شود.

کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی

بیماری‌های قلبی عروقی، شامل نارسایی‌های قلب و سکته‌های قلبی است که یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در جهان است. مطالعات نشان می‌دهند که نوشیدن چای سبز، عوامل بروز این بیماری‌ها را به صورت چشمگیری کاهش می‌دهد. مهم‌ترین عوامل این بیماری‌ها کلسترول و تری گلسیرید هستند. چای سبز باعث افزایش سطح آنتی‌اکسیدان در خون می‌شود که کاهش عوامل بروز سکته قلبی را به همراه خواهد داشت.

کاهش وزن

همانطور که گفته شد، نوشیدن چای سبز سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد، پس طبیعی است که در کاهش وزن تأثیر داشته باشد. در مطالعات زیادی ثابت شده‌است که مصرف چای سبز، چربی بدن را کاهش می‌دهد.

افزایش طول عمر

مرگ یک پدیده قطعی است اما با مصرف چای سبز می‌توان از مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی، سکته و سرطان جلوگیری کرد، پس می‌توان گفت که مصرف آن موجب افزایش طول عمرمی‌شود.

برای تأمین سلامتی بدن، کاهش وزن و کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، بهتر است مصرف چای سبز را بخشی از زندگی خود قرار دهید.

منبع: خبر آنلاین

تاثیر چای سبز بر کبد چرب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ