خوراکی هایی که اخلاقتان را تغییر می دهد

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد بعضی مواد غذایی واکنش‌هایی در مغز ایجاد می‌کند که به تغییر خلق و خو منجر می‌شود. در واقع آنچه برای خوردن و نوشیدن انتخاب می‌کنیم، این روند را تسریع می‌کند و تا حدی می‌تواند استرس و احساس خستگی را کاهش دهد.

آیا شما خودتان می دانید که چه غذایی بهتر سرحالتان می آورد؟ شکلات تنها راه به سوی شادی نیست. بعضی خوراکی‌های دیگر که می تواند باعث تغییر خلق شما شود:

شکلات را به عنوان محرک شادی می‌شناسیم. کاکائو میزان سروتونین مغز را افزایش می‌دهد. تقریبا هدف هر داروی ضد افسردگی هم بالا بردن سطح سروتونین و هم تثبیت میزان آن در مغز برای طولانی مدت است. بنابراین اگر میل شدیدی به شکلات دارید، چیزی که واقعا بدان نیاز دارید یک چیز شیرین نیست، بلکه چیزی است که شما را خوشحال کند. بسیاری از مردم با شکلات خود درمانی می‌کنند. زنان قبل و در طی دوره پریود ماهانه خود وقتی که میزان سروتونین مغز کاهش می یابد هم بیشتر به سراغ شکلات می‌روند.

پروتئین: کمی کره بادام زمینی و نصف سیب بردارید، یا تکه ای پنیر ویا چند تا هویج یا هوموس. پروتئین قند خون را ثابت نگه می دارد و شما احساس می کنید انرژی ثابتی دارید. انرژی بیشتر، روحیه بهتر.

موز: یک عدد موز را در وعده ناهارتان بگذارید.بنا براین نه تنها یک ماده شیرین را میل می کنید بلکه دوپامین اضافه هم گرفته‌اید. دوپامین، مهم‌ترین پاداش شیمیایی ما است. وقتی زیر دوش داغ می‌ایستید، بی‌اندازه احساس خوشی می‌کنید، چون در آن شرایط بدنتان دوپامین تولید می‌کند.

چای و قهوه: آیا تا به حال برایتان پیش آمده که وقتی که خلقتان تنگ بوده بلافاصله با خوردن یک فنجان قهوه حس مطبوعی پیدا کرده باشید؟ کافئین به طرز شگفت آوری برای ما خوبست، هم روحیه را بهتر می‌کند و هم عملکرد شناختی را به طور کلی بهبود می‌بخشد.

سبزیجات در سبد خانواده

حال این پرسش مطرح است که میوه‌ها و سبزیجات به چه میزان در کاهش احساس خستگی تاثیر گذارند؟ دکتر قمی می‌گوید: میوه‌ها و سبزیجات آنتی‌اکسیدان دارند. این مواد سیستم ایمنی را تقویت کرده و با مواد مضری که سرطان‌زاست مقابله می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند سلنیوم، لیکوپن، ویتامین‌های Cو E به طور طبیعی در میوه‌ها و سبزیجات وجود دارند. غذاهای دریایی، آجیل، گوشت بدون چربی، غلات سبوس‌دار، ماکارونی سبوس‌دار، لوبیا و حبوبات و محصولات لبنی کم‌چرب موادی غنی از سلنیوم هستند.

همچنین مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها مانع تخریب سلولی می‌شود و بروز افسردگی و آلزایمر را در سالمندان کاهش می‌دهد.

خوش‌ اخلاقی با مصرف ماهی

بررسی‌های زیادی ثابت کرده مصرف غذاهای دریایی در بهبود حافظه موثر است.

مصرف ماهی در سنین پایین‌تر در رشد مغز و پیشرفت سلول‌های کودکان موثر است. مصرف امگا 3 و 6 در افراد بزرگسال به بهبود اختلالاتی مثل افسردگی و پرخاشگری کمک و از پیشرفت آلزایمر جلوگیری می‌کند.

این مواد در ماهی سالمون، شاه ماهی و ساردین بیشتر از سایر ماهی‌هاست. نتایج مطالعات نشان می‌دهد، با توجه به فوایدی که ماهی و غذاهای دریایی دارد، مصرف دو تا سه وعده ماهی در هفته می‌تواند به سلامت بدن کمک کند.

زردچوبه: این ادویه زرد رنگ حاوی ماده‌ای است که خاصیت محافظت از اعصاب مغزی رادارد و موجب بالا بردن روحیه می‌شود و شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد زردچوبه در بهبود افسردگی موثر است.

اسید چرب امگا 3: چربی ماهی سالومون ساردین، و مکمل های روغن ماهی حاوی اسید DHA می‌باشد. بدن ما نمی‌تواند DHA مورد نیاز خود را بسازد و افرادی که میزان DHA آنها پایین است، بیشتر مستعد افسردگی هستند.

بدخلق کننده‌ها: بله، همچنین غذاهایی هستند که خلق شما را تنگ می کنند. خوراکی‌هایی که باید از منوی غذایتان کنار بگذارید و از لیست خریدتان حذف کنید

قند: نوسان میزان قند خون چه در کیک باشد و چه در نوشابه، موجب بی‌ثباتی حالات روحی، بی‌حالی، ناتوانایی برای کاهش وزن و آمادگی برای ابتلای به دیابت می‌شود.اگر دلتان یک چیز شیرین می‌خواهد به جای آن یک میوه شیرین میل کنید.

غذاهای فراوری‌شده: بسیاری از افزودنی‌ها در غذاهای فراوری‌شده، به خصوص چربی‌های ترانس مسدودکننده عروق استرس زیادی را به بدن شما تحمیل می‌کند. بدن ما به بسیاری از افزودنی‌های صنعتی عادت نکرده است. آنها از نظر غذایی بدون طعم هستند.

یک غذای شادی آور به این معنا نیست که مقدار زیادی از غذاهای انتخابی به منوی غذای روزانه‌تان اضافه کنید. به این معنا نیست که هر دو ماه نیم کیلو شکلات بخورید. به این معناست که مقدار کمی شکلات نیمه تلخ یا موز یا انواع تمشک یا غذاهای دریایی غنی از امگا 3 را به طور منظم در منوی روزانه‌تان داشته باشید. اینها سرمایه‌گذاری است که برای سلامتی خود می‌کنید.

سلامت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ