قرص متادون چیست و چه عوارضی دارد؟

atoosamirzavandi
قرص متادون دارویی است که استفاده بیش از حد آن و خارج از تجویز پزشک اعتیاد آور است.

قرص متادون یکی از مواد صنعتی است که عده ای برای مهار اعتیاد از آن استفاده می کنند اما پس از مدتی به خود متادون وابستگی شدیدی پیدا می کنند. در این مقاله بیشتر درمورد این که قرص متادون چیست و چه عوارضی دارد بحث خواهیم کرد.

متادون چیست؟

متادون نوعی ماده‌ مخدر مصنوعی است که به صورت قرص ، شربت و آمپول مورد استفاده قرار می‌گیرد و نوع قرص و شربت آن با دوزهای مشخص به طور خوراکی مصرف می‌شود. این ماده می‌تواند معمولاً خماری و اشتیاق معتادان به هروئین را تا ۲۴ ساعت کنترل کند. بیماران معمولاً از نظر فیزیکی به همان اندازه به متادون وابسته هستند که به هروئین و یا هر ماده‌ مخدر دیگری وابسته بودند. درواقع از متادون به عنوان یک داروی نگهدارنده برای مهار اعتیاد به هروئین و مواد مخدر استفاده می‌شود. متادون را مؤثرترین درمان هروئین و دیگر مواد مخدر دانسته‌اند. علاوه بر این، قرص متادون برای تسکین دردهای مزمن و سرفه‌های غیرارادی نیز تجویز می‌شود.

متادون برای چه کسانی تجویز می‌شود؟

بیشتر کسانى که قرص متادون یا شربت متادون برایشان تجویز مى‌شود شامل کسانى هستند که به داروهاى غیرقانونى مانند تریاک و هروئین و داروهاى تجویز شده توسط پزشک نظیر کدئین وابستگى پیدا کرده‌اند. افراد معتاد به مواد شبه افیونى‌هاى کوتاه اثر مانند هروئین باید متادون را به طور منظم دریافت کنند تا از بروز علائم ترک جلوگیرى شود.

همچنین متادون براى کسانى که به طور مرتب از مواد شبه افیونى به طور تزریقی استفاده مى‌کنند و آلوده به ویروس ایدز HIV یا هپاتیت C هستند، تجویز مى‌شود تا به ادامه روند ترک اعتیاد در این افراد کمک کند و خطر انتشار عفونت را از طریق استفاده از سوزن آلوده مشترک کاهش دهد. علاوه بر این مصرف متادون گاه در تسکین درد افراد مبتلا به درد شدید مزمن یا درد همراه با بیمارى‌هاى علاج ناپذیرى که منجر به مرگ مى‌شوند، به کار مى‌رود.

عوارض ترک متادون چیست؟

کسانى که متادون مصرف مى‌کنند، مسلما نسبت به برخى اثرات آن تحمل پیدا کرده و در صورتى که دارو را به شکل منظم دریافت نکنند، دچار علایم ترک  متادون مى‌شوند. بنابراین قطع مصرف ناگهانی متادون همان علایم قطع مصرف مواد مخدر را داشته و می‌تواند برای فرد خطرناک باشد. اگرچه عوارض ناشی از ترک این دارو در مقایسه با عوارض ناشی از ترک هرویین یا مورفین نسبتا کمتر است. با‌ این‌ حال اگر دارو در مقدار زیاد و کنترل نشده مصرف نشود ممکن است این مطلب درست نباشد. ترک متادون دارای عوارض فیزیکی و روانی زیر است:

عوارض فیزیکی

عوارض فیزیکی ترک متادون شامل، سرگیجه، آب‌ریزش بیش‌از حد چشم، آب‌ریزش بینی، خمیازه و عطسه است. عوارض دستگاه گوارش باعث تهوع، استفراغ و اسهال می‌شود. عوارض دیگری که می‌توانند بروز کنند شامل، عرق تب با لرزش بدن است. ضربان قلب و فشار خون معمولا افزایش می‌یابد. درد بیش از حد، حساسیت، و درد مفاصل و عضلات قابل ذکر است. بی‌خوابی و ترشح آدرنالین و افسردگی هم در برخی موارد مشاهده شده است.

عوارض روانی

این عوارض معمولا به‌خاطر تاثیر دارو بر روی گیرنده مخدر در دستگاه اعصاب مرکزی روی می‌دهد. اثرات روانی این دارو می‌تواند در محدوده، توهم بینایی و شنوایی، پرورش افکار خودکشی، بیش‌فعالی، هذیان، جنون، اضطراب، هیجان و افسردگی متغیر باشد
منبع الودکتر

مصرف متادون منجر به ریزش مو

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ