درمان بی خوابی با پتوی سنگین

استفاده از پتوی سنگین برای درمان بی خوابی توصیه ی همیشگی مادربزرگ ها است و امروزه به صورت علمی ثابت شده است استفاده از پتوی سنگین برای درمان بی خوابی مفید است.

بسیاری از افراد این روزها با مشکل بی خوابی و کم خوابی مواجه هستند و برای رفع این مشکل به قرص های خواب آور روی می آورند که می تواند در صورت استفاده طولانی مدت مضر باشد. یکی دیگر از راهکارهای درمان بی خوابی انواع دمنوش های آرامش بخش و خواب آور است که در بسیاری از موارد مفید واقع می شوند. اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید بد نیست استفاده از پتوی سنگین را نیز امتحان کنید. استفاده از پتوی سنگین، نقاط فشار موجود در بدن را فعال می کند و حسی ناخودآگاه از امنیت می دهد که موجب ترشح دوپامین و سروتونین می گردد که به آرامش و ریلکس شدن بدن کمک می کند.

تاثیر پتوی سنگین در درمان بی خوابی

کارشناسان درجدیدترین پژوهش های خود دریافتند استفاده از لحاف، پتو و روانداز های سنگین می تواند سبب درمان بی خوابی و بدخوابی درافراد شود. پتو های با وزن سنگین که درجه حرارت بالا ایجاد می کنند از مدت ها قبل برای کمک به درمان کودکان مبتلا به اختلال های رشد و نیز کاهش استرس آن ها مورد استفاده قرار گرفته است .

اکنون دانشمندان در نظر دارند برای کاهش اختلال اضطراب و درمان مشکل کم خوابی و بی خوابی از این روش درمانی قدیمی استفاده کنند .حتی یک استارت آپ، پتو هایی سنگین به نام گرویتی (Gravity) تولید کرده است که می تواند برای درمان بی خوابی افراد مورد استفاده قرارگیرد .پژوهش ها نشان می دهند فشار ناشی از پتوی سنگین می تواند سبب کاهش ترشح هورمون استرس (کورتیزول) و درعوض افزایش ترشح هورمون خواب و آرامش، ملاتونین و سروتونین شود .

استفاده از پتوی سنگین برای درمان بی خوابی

کارشناسان اعتقاد دارند استفاده از لحاف و پتوی سنگین در زمان خواب، تداعی کننده آغوش مادر در زمان نوزادی و خردسالی برای افراد درهرسنی است و سبب ایجاد آرامش و خواب عمیق در آن ها می شود .این روز ها در دنیا عده زیادی از مردم دچارمشکل بی خوابی و بدخوابی هستند که به یک اپیدمی فراگیر دردنیا تبدیل شده است و می تواند سبب کاهش تمرکز، ابتلا به بیماری جسمی و روحی و احساس خستگی شود .

استفاده از پتوی سنگین در زمان خواب می تواند سبب کنترل حمله های عصبی، کمک به آرام سازی کودکان مبتلا به اوتیسم همچنین کمک به درمان اختلال هراس پس از سانحه در بازماندگان (PTSD) شود .کارشناسان، استفاده از این شیوه را به افرادی که دچار بی خوابی های استرسی یا مواردی از این دست هستند توصیه می کنندتا دیگر نیازی به استفاده از دارو های خواب آور نداشته باشند .

پژوهش درباره استفاده از لحاف و پتوی سنگین برای ایجاد آرامش و خواب عمیق به وسیله دانشمندان سوئدی اولین باردر سال 2015 انجام شده است .سطح بالای هورمون کورتیزول دربدن سبب بی خوابی، اضطراب و افسردگی می شود.ماده سروتونینی هم یک انتقال دهنده عصبی است که به تنظیم چرخه خواب وبیداری و ساعت بیولوژیک بدن کم می کند. هورمون ملاتونین سبب ایجاد خواب و ادامه یافتن این حالت درفرد می شود .در پتوی ساخته شده به وسیله دانشمندان یک شرکت، گلوله های پلاستیکی کوچکی قراردارد که به سنگین شدن وزن پتو کمک می کنند .

کارشناسان امیدوار هستند از این ایده برای درمان مشکل هایی چون بی خوابی، اختلال استرس پس از سانحه، درمان اختلال وسواساجباری، بیش فعالی استفاده کنند .پژوهش های پیشین هم نشان داده است گرم کردن بدن در زمان خواب، استحمام با آب گرم، بالا بردن دمای اتاق خواب و استفاده از رو انداز های گرم می تواند سبب بهبود کیفیت خواب در افراد شود .

استفاده از پتوی سنگین برای چه کسانی خوب است؟

پتوهای سنگین برای اشخاصی که این مشکلات را دارند مناسب است :

  • اختلال دوقطبی
  • اختلال تنش زای پس از رویداد (PTSD)
  • اختلال کم توجهی- بیش فعالی (ADHD)
  • اختلالات خواب
  • اضطراب
  • افسردگی
  • شوک عاطفی
  • پارانویا

توجه کنید

وزن پتوی شما کاملا شخصی و ذهنی است. بیشتر بزرگسالان وزن بین 15 تا 30 پوند را ترجیح می دهند. این وزن، مناسب و ایمن است چون عملکردهای حیاتی بدن را مختل نمی کند.

کودکان و برگسالان مسن تر باید پیش از استفاده از پتوی سنگین، با پزشک مشورت نمایند.

همچنین افرادی که مشکلات تنفسی ، گردش خون و یا موارد دیگر دارند نیز باید با پزشک مشورت کنند .

منبع: نمناک

اختلال خواب زنگ اخطار بیماری ام اس

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ