عجیب اما واقعی! وجود تاج خروس در کالباس!

هر روز خبرهای جدیدی درباره سوسیس و کالباس میشنویم، این بار خبر از وجود تاج خروس در کالباس می باشد.

بعضی اوقات خبر شنیدن خبرهای ناخوشایند درباره وجود گوشت سگ در سوسیس و کالباس به گوش میرسد. اما به طور معمول تهیه ی کالباس و سوسیس از همیر مرغ تایید شده است. مساله ای که اینجا بنظر میرسد درست باشد  وجودتاج خروس در کالباس می باشد که صحت این قضیه از یک متخصص تغذیه پرسیده شده است.

وجود تاج خروس در کالباس!

دکتر احتشامی، متخصص تغذیه، در رابطه با خبر اجازه و صدور مجوز برای استفاده از خمیر مرغ در سوسیس و کالباس، گفت: اینکه آیا استفاده از خمیر مرغ در صنایع غذایی تولیدی درست است یا خیر، بستگی به روش تولید این خمیر دارد.

او افزود: ما باید اولا ببینیم که مواد غذایی استفاده شده در این خمیر تحت چه شرایطی تولید شدند، آیا استانداردهای لازم برای تولید را داشتند؟ ترکیباتی که درون آنها به کار رفته مضر نبوده و آزمایشاتی که مورد نیاز است روی آنها انجام شده؟

دکتر احتشامی در پاسخ به این سوال که در خمیر مرغ، از چه موادی استفاده می شود و آیا استفاده از این مواد غذایی مضر است؟ اذعان کرد: معمولا برای تجدید مرغ و تولید خمیر آن، از قسمت هایی از گوشت و استخوان مرغ استفاده می کنند. واقعیت این است که ما با وجودی که توصیه می کنیم که بیشتر از گوشت سفید استفاده شود اما الزامی وجود ندارد که حتما از خمیر مرغ استفاده کنیم، آن هم در حالی که احتمال تقلبات غذایی در این موارد بیشتر است.

او در ادامه و در پاسخ به این سوال که آیا احتمال وجود تاج خروس و ضایعات مرغ در خمیر مرغ وجود دارد؟ اظهار کرد: با قاطعیت نمی توانیم بگوییم که تاج خروس در این خمیر وجود دارد یا خیر! معاونت دارو و غذا معمولا بر چنین مواردی نظارت دارد، آنها را آزمایش می کند، و بهره برداری از محصولات تولیدی کارخانجات را انجام می دهد اما احتمال تقلب در این مواد غذایی نیز وجود دارد.

این متخصص تغذیه در پاسخ به این سوال که آیا وجود گوشت گربه و سگ در سوسیس و کالباس صحت دارد؟ گفت: خیر، چنین مواردی در کشور ما اصلا وجود ندارد اما ممکن است که به طور مثال گوشت مرغ منجمد تاریخ گذشته که یک ماه به تاریخ مصرف آن مانده وارد کشور شود و به دلیل اینکه استفاده از این محصولات برای تولید کننده برخی کارخانه جات سوسیس و کالباس، ارزان تر تمام می‌شود، این مواد غذایی را وارد تولید خمیر مرغ کنند.

او ادامه داد: معمولا برای تولید خمیر مرغ از بهترین و باکیفیت ترین گوشت مرغ استفاده نمی کنند، ممکن است از گوشتی استفاده شود که دو هفته به تاریخ انقضای آن مانده است، متاسفانه دست تولیده کننده برای چنین تقلباتی خیلی باز است.

دکتر احتشامی تاکید کرد: به طور کل توصیه ما این است که همیشه از مواد تازه و استاندارد استفاده شود، روزانه در بازار گوشت مرغ تازه توزیع شده و موجود است که می توان با کیفیت مطلوب تری آن را تهیه کرد.

او در پایان تصریح کرد: بهتر این است که برای خرید گوشت و مرغ یک مکان مطمئن را انتخاب کرده و از آن خرید کنید و در منزل یا قصابی مطمئن آن را آماده کنید. از نظر تغذیه ای  نیز تاکید بر این است که از گوشت سفید استفاده کنیم و تاکید خاصی نیست که از خمیر مرغ استفاده شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ