علت رشد موهای زائد دور سینه

برخی خانم ها با رشد موهای زائد دور سینه مواجه می شوند و این مساله باعث نگرانی و آزار آن ها می شود و روش های مختلفی را برای رفع آن امتحان می کنند.

رشد موهای زائد در صورت، دور سینه، زیر گلو و … از مشکلاتی است که برای برخی خانم ها پیش می آید. دلیل به وجود آمدن این مشکل در بیشتر موارد  افزایش هورمون های مردانه، افزایش حساسیت گیرنده‌های مو و کیست های تخمدان است. برای از بین بردن موهای زاید خانم ها روش های بسیاری  از جمله لیزر، موم، کندن موها با موچین و … را امتحان می کنند که می تواند درمان موضعی این مشکل باشد. در ادامه این مطب دکتر علی ربانی، متخصص غدد اطلاعات کاملی درباره علت رشد موهای زائد و روش های درمان آن می دهند. 

موی زاید چیست؟

در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که به هر مویی در بدن، موی زاید نمی‌گویند. بعضی از افراد به طور طبیعی بدن‌شان پرمو است و این مساله به صورت ژنتیکی در آنها دیده می‌شود. به طور کلی رشد موی بیش از حد در خانم‌ها مطلوب و خوشایند نیست و برای آنها مشکل‌ساز می‌شود. موی زاید به موهای ضخیم و تیره‌ای می‌گویند که در خط میانی بدن مثل صورت، چانه، گلو، سینه و دور ناف دیده می‌شوند. در واقع موهای زاید با موهای سراسر بدن فرق می‌کند و رشد بیش از حد آنها موجب مشکل و ناراحتی در خانم‌ها می‌شود.

دلیل به‌وجود آمدن موهای زاید چیست؟

هیرسوتیسم نام اصلی و مشکل رشد موهای زاید در بدن خانم‌هاست. این ناراحتی معمولا سال‌های بعد از دوران بلوغ در خانم‌ها آشکار می‌شود. به طور کلی دو دلیل اصلی برای به‌وجودآمدن هیرسوتیسم وجود دارد. هورمون‌های مردانه در زنان از تخمدان و غدد فوق‌کلیوی ترشح می‌شوند. زمانی که ترشح این هورمون‌های مردانه در بدن زنان افزایش می‌یابد باعث رشد غیرطبیعی موهای ضخیم و تیره در نواحی مختلف بدن خانم‌ها می‌شود. 

معمولا زنانی که کیست‌های متعدد در تخمدان خود دارند با این ناراحتی مواجه می‌شوند. دلیل دیگر، این است که گیرنده‌های موی بعضی از خانم به مختصر هورمون مردانه‌ای که در بدن آنها ترشح می‌شود واکنش نشان می‌دهد. آسیب تخمدان و بیماری غدد داخلی می‌تواند موجب هیرسوتیسم در خانم‌ها شود. 

بنابراین افزایش بیش از حد سطح هورمون‌های مردانه و حساسیت به آنها باعث ازدیاد موهای زاید در بدن می‌شود. همچنین در مواردی به‌هم‌ریختگی هورمون‌ها در بدن خانم‌ها باعث رشد بیش از حد مویی که وابسته به آندروژن یا هورمون‌های مردانه است. می‌شود.

علایم ناراحتی هیرسوتیسم در خانم‌ها چیست؟

اگر در بدن یا صورت خود با افزایش ناگهانی و غیرطبیعی مو روبه‌رو شدید، بدانید که این یکی از علایم هیرسوتیسم است، بنابراین به پزشک مراجعه کنید و در پی برطرف‌کردن آن باشید. ریزش مو در ناحیه دو طرف پیشانی نیز یکی دیگر از علایم ناراحتی موهای زاید در خانم‌هاست.

آیا هیرسوتیسم در دوران بارداری خانم‌ها تاثیر می‌گذارد؟

بعضی از خانم‌ها هستند که قبل بارداری دچار هیرسوتیسم می‌شوند اما بعد از زایمان اثرات این ناراحتی به کلی برطرف می‌شود. در مورد خانم‌هایی که در دوران بارداری با رشد موهای زاید در بدن روبه‌رو می‌شوند باید بگوییم که این موها نیز پس از زایمان از بین می‌روند.

راه‌های درمان این‌گونه موهای زاید چیست؟

درمورد هیرسوتیسم خفیف به راحتی با استفاده از روش‌های موضعی می‌توان با آن مدارا کرد ولی اگر این ناراحتی در حال افزایش باشد باید حتما آزمایش‌هایی در بیمار انجام و علت اصلی بیماری بررسی شود. مناسب‌ترین روش، استفاده از داروهای ضدآندروژن (ضد هورمون‌های مردانه) است که باعث خنثی‌شدن آندروژن و جلوگیری از ترشح هورمون‌های مردانه می‌شود و تاثیرات این هورمون‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. 

لیزر، تراشیدن مو، استفاده از موم و الکترولیز روش‌های موضعی‌ای هستند که می‌توان برای از بین‌بردن موهای زاید به کار برد. البته کارهای موضعی درمان قطعی را تضمین نمی‌کند به دلیل اینکه چنین روش‌هایی علت ناراحتی را از بین نمی‌برد و درحقیقت تنها در موضع خاصی موهای زاید را دفع می‌کند. 

وقتی یک بیماری سیستماتیک در بدن رخ می‌دهد و کار بدن را به هم می‌زند باید حتما به صورت ریشه‌ای آن را درمان کرد. در بعضی از خانم‌ها بهترین کار باردارشدن آنهاست و بعد از بارداری نیز استفاده از قرص‌های جلوگیری‌کننده از بارداری، کورتون‌ها و هورمون‌ها که نمی‌گذارند هورمون‌های مردانه به گیرنده‌ها برسند به بیماران پیشنهاد می‌شود. البته برحسب مکانیسم داروها، اثرات آن کم و زیاد می‌شود و بر حسب نوع علت ناراحتی نیز درمان‌های متفاوتی وجود دارد. 

روش‌هایی مثل لیزر موهای زاید تنها در ناحیه خاص بدن، موها را تخریب می‌کند و امکان رشد موی زاید در آن ناحیه را از بین می‌برد. همان‌طور که گفتیم استفاده از داروها مناسب‌ترین روش پیشنهادی برای برطرف‌کردن و جلوگیری از موهای زاید است و تاثیر هورمون‌های مردانه را کاهش می‌دهد. البته چند ماهی طول می‌کشد تا این دارو در بدن خانم‌ها تاثیر بگذارد. بنابراین باید در مصرف این داروها دقت لازم را به کار ببرید و به طور مرتب برای مدتی از آنها استفاده کنید تا اثر خود را نشان دهند.

10 باور غلط درباره لیزر موهای زائد!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ