مدفوع زرد نشانه این بیماری است

atoosamirzavandi
تغییر رنگ مدفوع می تواند نشان بیماری باشد. بیشتر این تغییر رنگ در نوزادان مطرح است اما در افراد بزرگسال نیز به دلیل بیماری تغییر رنگ مدفوع اتفاق می افتد.

تغییر رنگ مدفوع می تواند نشان بیماری باشد. بیشتر این تغییر رنگ در نوزادان مطرح است اما در افراد بزرگسال نیز به دلیل بیماری تغییر رنگ مدفوع اتفاق می افتد. مدفوع زرد نشانه چه بیماری است؟ در این مقالهبیماری های مربوط به رنگ زرد مدفوع را بشناسید.

چه چیزی باعث ایجاد رنگ مدفوع می شود؟

بیلی روبین و صفرا علت ایجاد رنگ قهوه ای طبیعی مدفوع هستند. بیلی روبین محصول جانبی است که از سلول های قرمز خون ایجاد می شود. این ماده در کبد تولید شده و به کیسه صفرا منتقل می شود. بیلی روبین در صفرا با صفرا مخلوط شده و از آن جا به طرف روده حرکت می کند. این ماده در روده توسط باکتری های تجزیه شده و توسط مدفوع و ادرار دفع می شود.

علل مشاهده مدفوع زرد چیست؟

بیشتر مواقع طبیعی است که مدفوعتان تغییر رنگ دهد. گاهی تغییر رنگ مشاهده شده در مدفوع، نشان از مصرف ماده غذایی خاص و یا تغییر رژیم غذایی دارد. اما مدفوع زرد که گاهی اوقات مدفوع کم رنگ نیز نامیده می شود، می تواند نشان دهنده وجود مشکلات بهداشتی و سلامتی باشد. این مشکلات عبارتند از:

اختلالات کبد و کیسه صفرا

بیماری هایی نظیر سیروز کبدی و هپاتیت، نمک های صفراوی که به بدن در هضم غذا و جذب مواد مغذی کمک می کنند را حذف یا میزان آن را کاهش می دهند. وجود سنگ کیسه صفرا یا رسوب در کیسه صفرا، مقدار صفرایی که به روده شما می رسد را کاهش می دهد. این اختلالات نه تنها می توانند موجب ایجاد درد شوند بلکه یکی از علل ایجاد مدفوع زرد هستند.
اختلالاتی که لوزالمعده را تحت تاثیر قرار می دهند
پانکراتیت مزمن، سرطان لوزالمعده، انسداد در مجرای پانکراس یا فیبروز کیستیک نیز می توانند موجب روشن شدن رنگ مدفوع و زرد شدن مدفوع شوند. این بیماری ها موجب می شود از انتشار میزان مناسب آنزیمی که توسط لوزالمعده برای هضم تولید می شود، جلوگیری شود. چربی هضم نشده در مدفوع می تواند موجب زرد رنگ شدن مدفوع شود. وجود چربی هضم نشده در مواد زائد بدن، همچنین موجب ایجاد کف بر روی مدفوع می شود.

بیماری سلیاک

گلوتن پروتئین موجود در گندم، چاودار و جو است. اگر شما بیماری سلیاک داشته باشید و گلوتن مصرف کنید، سیستم ایمنی بدن شما، در پاسخ به این ماده به بافت روده کوچک حمله کرده و به آن آسیب می رساند. هنگامی که این اتفاق می افتد، روده قادر به جذب مواد مغذی که بدن شما به آن ها نیاز دارد، نمی باشد. بیماری سلیاک معمولا اثی است. با توجه به اعلام بنیاد ملی آگاهی از سلیاک (National Foundation for Celiac Awareness)، بیماری سلیاک بیش از ۳۰۰ نشانه دارد. این موضوع می تواند تشخیص این بیماری را دشوار کند. در میان این علائم، شایع ترین آن ها عبارتند از:

اسهال و یا یبوست

حالت تهوع
نفخ
خستگی
سردرد
بثورات پوستی
از دست دادن تراکم استخوان
افسردگی
اگر چه هیچ درمانی برای بیماری سلیاک وجود ندارد، اما با حذف گلوتن در رژیم غذایی افراد مبتلا، می توان تا حدودی علائم آن را کاهش داد.

سندرم ژیلبرت

سندرم ژیلبرت یک اختلال کبدی ژنتیکی است که در آن در دوره های زمانی خاص، سطح بیلی روبین بیش از حد بالا می رود. مرکز پزشکی کتابخانه ملی ایالات متحده (The U.S. National Library of Medicine) گزارش می دهد که سندرم ژیلبرت ۳ تا ۷ درصد از آمریکایی ها را مبتلا کرده است. علائم این اختلال، در درجه اول زردی یرقان خفیف است. این زردی آنقدر خفیف است که بسیاری از افراد از ابتلا به آن با خبر نمی شوند. یکی دیگر از نشانه های این اختلال ایجاد مدفوع زرد است. سندرم ژیلبرت معمولا بدون درمان خوب می شود.

ژیاردیازیس

ژیاردیازیس عفونت دستگاه گوارشی است که توسط یک انگل میکروسکوپی به نام ژیاردیا ایجاد می شود. این بیماری با خوردن تخم انگل ژیاردیا که در غذا و آب آشامیدنی آلوده وجود دارد، ایجاد می شود. علائم ژیاردیازیس ممکن است شامل موارد زیر باشد:
اسهال بد بو که اغلب زرد است
گرفتگی معده
حالت تهوع
سردرد
تب خفیف
کاهش وزن

ژیاردیازیس با آزمایش نمونه مدفوع تشخیص داده می شود. برخی از افراد نیاز به درمان ندارند، اما برای آن دسته از افراد مبتلا که درمان مورد نیاز است، بیشتر آنتی بیوتیک تجویز می شود. ژیاردیازیس معمولا چندین هفته طول می کشد تا درمان شود.  هر چند بسیار نادر اما گاهی ژیاردیازیس مزمن نیز رخ می دهد. ژیاردیازیس یک اختلال شایع در سراسر جهان است. با توجه به اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، ژیاردیازیس گسترده ترین عفونت انگلی روده ای در ایالات متحده است.

استرس

سرعت بخشیدن به روند گوارش که نتیجه آن مدفوع زرد است، بخشی از پاسخ بدن شما به استرس و اضطراب می باشد. استرس حجم مواد مغذی جذب شده بدن را بیشتر کرده و مدفوع را اسهالی و زرد می کند.

رژیم غذایی

مدفوع زرد می تواند به دلیل تغییر رژیم غذایی نیز اتفاق افتد. غذاهای سرشار از رنگ غذا، هویج، سیب زمینی شیرین، محصولات حاوی گلوتن و یا یک رژیم غذایی با چربی زیاد علت زرد شدن مدفوع هستند.

رفلاکس

با صدمه دیدن دریچه بین مری و معده، غذایی که شخص می‌خورد یا نوشیدنی که می‌آشامد از معده وارد مری می‌شود که رفلاکس نامیده می‌شود. رفلاکس یکی از مشکلات رایج دستگاه گوارشی است که باعث حرکت سریع غذا در دستگاه گوارش و در نتیجه مدفوع زردرنگ می‌شود. با کشت مدفوع به راحتی می توان به میزان باکتری های موجود  در دستگاه گوارش پی برد. گاهی با درمان دارویی و سپس با رعایت رژیم غذایی به راحتی می‌توان رفلاکس را درمان و تحت کنترل درآورد.

بیماری های کبدی و مجاری ادرار

کبد و مجاری ادرار از جمله دو عضوی هستند که کارکرد آن ها ارتباط تنگاتنگی با یک دیگر دارد. هر گونه بیماری التهابی، مزمن، و دوره ای باعث زرد شدن مدفوع زرد رنگ می‌شود.
منبع الودکتر
تغییر رنگ مدفوع نشانه چیست؟

آیا رنگ زرد مدفوع نشانه ریفلاکس است؟

ریفلاکس اسید زمان بازگشت اسید معده به مری رخ می دهد. مری لوله عضلانی که گلو و معده را به هم متصل می کند. رایج ترین علامت ریفلاکس اسید احساس سوزش در قفسه سینه است که به سوزش معده معروف است.

از علائم دیگر آن می توان به طعم غذای ترش یا برگردانده شدن آن به پشت دهان اشاره کرد. ریفلاکس اسید به عنوان ریفلاکس معده (مری) نیز شناخته می شود. اگر بیش از 2 بار در هفته آن را تجربه می کنید احتمال ابتلا به بیماری ریفلاکس معده (مری) وجود دارد.

علاوه بر سوزش مکرر معده علائم بازگشت اسید به مری شامل مشکل در بلع، سرفه یا خس خس سینه و درد قفسه سینه است. بیشتر افراد هرزگاهی ریفلاکس اسید و دل درد را تجربه می کنند. بازگشت اسید به مری به عنوان یک بیماری جدی حدود 20 درصد آمریکایی ها را درگیر کرده است. تحقیقات در مجله ’Digestive Diseases and Sciences’  نشان می دهد میزان بازگشت اسید به مری بین مردم در حال افزایش است.

در مورد مراحل مورد استفاده برای جلوگیری از ریفلاکس اسید و سوزش معده اطلاعات کسب کنید. به گزارش هلث لاین، تغییر سبک زندگی، مصرف دارو یا گزینه جراحی به تسکین شرایط کمک می کند.

عوامل خطر برای ریفلاکس اسید و سوزش سر معده

هر فردی می تواند ریفلاکس اسید و سوزش معده را به صورت گاه به گاه تجربه کند. به عنوان مثال، ممکن است این علائم پس از خوردن خیلی سریع نمایان شوند یا حتی بعد از خوردن غذاهای پرادویه یا خیلی چرب نیز بروز پیدا کنند. در صورت داشتن یکی از موارد زیر احتمال بازگشت اسید به مری افزایش می یابد:

اضافه وزن یا چاقی

بارداری

ابتلا به دیابت

سیگار کشیدن

اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی یا پرخوری عصبی نیز در برخی موارد بازگشت اسید به مری نقش دارند.

تغییر سبک زندگی

به طور معمول با چند تغییر ساده در شیوه زندگی می توان از موارد گاه به گاه یا خفیف ریفلاکس اسید جلوگیری کرد، به عنوان مثال:

3  ساعت بعد از غذا خوردن از دراز کشیدن خودداری کنید.

وعده های غذایی کوچک تر را در طول روز به طور مکرر بخورید.

لباس های گشاد بپوشید تا از وارد آمدن فشار روی ناحیه شکم جلوگیری شود.

اضافه وزن خود را کاهش دهید.

سیگار کشیدن را ترک کنید.

با قرار دادن بلوک های چوبی زیر پایه های تخت، سر تخت خود را 6 تا 8 اینچ بالاتر ببرید. بالابرهای تخت خواب نیز گزینه دیگری برای انجام این کار است. خوردن چندین نوع غذا نیز می توانند باعث ریفلاکس اسید و سوزش معده شوند. به احساس خود پس از خوردن غذاهای مختلف بسیار توجه کنید. عوامل آغازگر شامل موارد زیر است:

غذاهای چرب یا سرخ شده

الکل

قهوه

نوشیدنی های گازدار مانند نوشابه

شکلات

سیر

پیازها

میوه های خانواده مرکبات

نعناع تند

نعناع

سس گوجه فرنگی

اگر پس از خوردن برخی غذاها یا مواد غذایی دچار ریفلاکس اسید یا سوزش معده می شوید اقدامات لازم را برای جلوگیری از بروز آنها انجام دهید.

دارو

علائم بسیاری از افراد با طریق تغییر سبک زندگی بهبود می یابد، اما برخی دیگر ممکن است برای جلوگیری یا درمان ریفلاکس اسید و سوزش معده به مصرف دارو نیاز داشته باشند. پزشک ممکن است داروهای بدون نسخه یا نسخه ای مانند موارد زیر را تجویز کند:

آنتی اسیدها مانند کلسیم کربنات

مسدود کننده های گیرنده H2 مانند فاموتیدین یا سایمتیدین

محافظ های مخاطی مانند سوکرالفات

مهارکننده های پمپ پروتون مانند رابپرازول، دکس لانسوپرازول و اس ‌امپرازول

نکته ای در مورد بازدارنده های پمپ پروتون

مهار کننده های پمپ پروتون موثرترین روش های درمانی ریفلاکس اسید مزمن هستند. این داروها به طور معمول گزینه های بسیار ایمنی در نظر گرفته می شوند و تولید اسیدهای معده در بدن را کاهش می دهند.

برخلاف برخی از داروهای دیگر فقط باید یک بار در روز برای جلوگیری از بروز علائم مصرف شوند، همچنین استفاده از مهار کننده های پمپ پروتون به صورت طولانی مدت عوارض منفی دارد. با گذشت زمان می توانند ویتامین B12 را در بدن تخلیه کنند. از آنجا که اسید معده یکی از موارد دفاعی بدن در برابر عفونت نیز است.

علاوه بر این، مهار کننده های پمپ پروتون می توانند خطر ابتلا به عفونت و شکستگی استخوان را افزایش دهند. به طور خاص هم می توانند خطر شکستگی مفصل ران، ستون فقرات و مچ دست را افزایش دهند.

عمل جراحی

جراحی فقط در موارد نادر ریفلاکس اسید و سوزش معده تجویز می شود. رایج ترین جراحی که برای درمان ریفلاکس اسید استفاده می شود روشی است که به عنوان فوندوپلیکاسیون نیسن شناخته می شود که با لاپاراسکوپ انجام می شود. بعد از انجام آن باید یک تا 3 روز در بیمارستان بمانید. عوارض آن نادر و نتایج آن بسیار موثر است. با این حال، جراحی منجر به افزایش نفخ یا مشکل در بلع می شود.

علت زرد شدن مدفوع چیست؟

رنگ مدفوع معمولی به دلیل سطوح سالم بیلی روبین و صفرا دفع شده قهوه ای رنگ است. برخی اوقات فرد مدفوع با رنگ متفاوتی از جمله زرد رنگ را مشاهده می کند. مدفوع به دلایل مختلفی از جمله رژیم غذایی و بیماری های زمینه ای تغییر رنگ می دهد. ریفلاکس یکی از این مشکلات است که باعث تغییر رنگ مدفوع می شود.

با صدمه دیدن دریچه بین مری و معده غذای و نوشیدنی از معده وارد مری می ‌شود که ریفلاکس نامیده می‌شود. ریفلاکس به عنوان یکی از مشکلات رایج دستگاه گوارشی باعث حرکت سریع غذا در این دستگاه و در نتیجه زرد شدن رنگ مدفوع می ‌شود. با کشت مدفوع میزان باکتری های موجود در دستگاه گوارش قابل مشاهده است. از دیگر دلایل احتمالی مدفوع زرد رنگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رژیم غذایی

زردچوبه در رژیم غذایی می تواند مدفوع را زرد کند، بنابراین آنچه فرد می خورد بر رنگ مدفوع تاثیر می گذارد. هویج، سیب زمینی شیرین، زردچوبه و مواد غذایی حاوی رنگ زرد خوراکی ممکن است مدفوع فرد را زرد کنند. رژیم غذایی سرشار از چربی یا گلوتن نیز می تواند منجر به زرد شدن مدفوع شود.

اگر مدفوع فردی به دلیل رژیم غذایی مدام زرد است باید سعی کند از غذاهای چرب، فرآوری شده، گلوتن یا هر چیزی که باعث ناراحتی معده می شود اجتناب کند.

استرس

استرس و اضطراب می توانند اثرات فیزیکی زیادی بر بدن از جمله سرعت بخشیدن به روند گوارش داشته باشند. در نتیجه بدن ممکن است نتواند تمام مواد مغذی موجود در غذا را جذب کند که منجر به بروز اسهال یا مدفوع زرد رنگ می شود.

انجام اقداماتی برای کاهش استرس با کاهش تعهدات، تمرین یوگا یا مراجعه به درمانگر به کاهش علائم جسمانی کمک می کند.

بیماری سلیاک

اگر افراد مبتلا به بیماری سلیاک گلوتن، پروتئین موجود در گندم، چاودار و جو بخورند سیستم ایمنی بدن آنها با حمله به بافت های روده کوچک پاسخ می دهد. این واکنش ایمنی باعث آسیب بافتی شده و توانایی روده ها در جذب مواد مغذی را به خطر می اندازد. علائم بیماری سلیاک علاوه بر مدفوع زرد رنگ می تواند شامل موارد زیر باشد:

اسهال

یبوست

حالت تهوع

نفخ

خستگی

سردرد

افسردگی

 

هیچ درمانی برای بیماری سلیاک وجود ندارد، اما فرد می تواند با اجتناب از مصرف گلوتن به طور موثر این بیماری را مدیریت کند.

اختلالات لوزالمعده

اختلالات مختلف لوزالمعده می تواند باعث زرد شدن یا رنگ پریدگی مدفوع شود. این مشکلات عبارتند از:

پانکراتیت مزمن

فیبروز سیستیک

سرطان پانکراس

انسداد مجرای لوزالمعده

در افراد مبتلا به این شرایط پانکراس قادر به تهیه آنزیم های کافی برای روده ها برای هضم غذا نیست. چربی هضم نشده می تواند منجر به زرد شدن مدفوع شود که همچنین چرب یا کف دار نیز به نظر می رسد.

اختلالات کبدی

اختلالات کبدی مانند سیروز و هپاتیت می تواند نمک های صفراوی را در بدن کاهش داده یا از بین ببرد. نمک های صفراوی برای هضم غذا و جذب مواد مغذی ضروری هستند. حذف این نمک ها باعث زرد شدن مدفوع می شود.

اختلالات کیسه صفرا

مشکلات کیسه صفرا و سنگ آن نیز می توانند سطح نمک های صفراوی را در بدن کاهش دهند. این کاهش منجر به بروز علائم مختلفی می شود، از جمله:

درد شکم

حالت تهوع

زردی یا زرد شدن پوست و سفیدی چشم

مدفوع کم رنگ

درمان آن بستگی به مشکل کیسه صفرا دارد. به عنوان مثا، درمان سنگ کیسه صفرا شامل داروهایی برای حل سنگ ها است و در برخی موارد نیز فرد به جراحی نیاز دارد.

سندرم ژیلبرت

سندرم ژیلبرت به عنوان اختلال ژنتیکی کبدی 3 تا 7 درصد مردم ایالات متحده را درگیر کرده است. افراد مبتلا به سندرم ژیلبرت دوره هایی دارند که سطح بیلی روبین آنها بیش از حد بالا است. علائم شامل زردی خفیف و مدفوع زرد رنگ است. با این حال، علائم می توانند آنقدر خفیف باشند که باعث بی اطلاع افراد از بیماری خود شوند.

ژیاردیازیس

ژیاردیازیس به عنوان عفونت شایع روده ای توسط یک انگل میکروسکوپی ایجاد می شود. فرد می تواند با بلع کیست های ژیاردیا از طریق غذا یا آب ناخالص به انگل ژیاردیا مبتلا شود. علائم ژیاردیازیس عبارتند از:

گرفتگی معده

اسهال بدبو

اسهال زرد رنگ

حالت تهوع

تب

سردرد

کاهش وزن

پزشک با آزمایش نمونه مدفوع ژیاردیازیس را تشخیص می دهد. درمان آن شامل مصرف آنتی بیوتیک است و می تواند تا چند هفته طول بکشد. به ندرت عفونت می تواند طولانی مدت باشد.

در پایان

اگر به طور منظم دچار ریفلاکس اسید یا سوزش سر دل می شوید با پزشک خود صحبت کنید. وی برای جلوگیری از علائم در وهله نخست تغییر سبک زندگی را توصیه می کند. به عنوان مثال، وی ممکن است خوردن وعده های غذایی کمتر، دراز نکشیدن بعد از غذا خوردن یا حذف برخی غذاهای خاص از رژیم غذایی را توصیه کند، همچنین کاهش وزن و ترک سیگار نیز حائز اهمیت است.

اگر تغییر سبک زندگی باعث بهبود و تسکین علائم نشوند پزشک داروهای بدون نسخه یا نسخه ای را تجویز می کند. در موارد نادر نیز گزینه جراحی پیشنهاد می شود که عوارض ناشی از آن نیز نادر است.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
احمدطهمورثی

احمدطهمورثی

1399-06-30 - 17:55 پاسخ

من سه هفته پیش به بیمار کورنا مبتلا شدم اما پس از سه هفته رنگ مدفوعم زرد رنگ شده تمام وجودم استرس شده