خواص درمانی شگفت انگیز میوه گل رز

mousavi
می خواهیم در این مطلب با خواص چای میوه رز، خواص چای میوه رز، خواص دمنوش گل رز، خاصیت میوه گل رز، فواید میوه گل رز، مصرف میوه گل رز، خواص میوه رز در طب سنتی و ارتباط آن با سلامتی بدن آشنا شویم.

از جمله مهم‌ترین فواید چای میوه‌ی رز می‌توان به کاهش التهاب، کاهش خطر بیماری‌های قلبی، مبارزه با سرطان، و سم‌زدایی از بدن اشاره کرد. این نوشیدنی برای تقویت سیستم ایمنی، حفاظت از پوست، تسکین دردهای مزمن، و بهبود سیستم گوارش نیز مفید است.

چای میوه‌ رز چیست؟

چای میوه‌ی رز را با گل‌های تر یا خشک‌شده گیاه رز درست می‌کنند. بعد از گرده‌افشانی، گل رز شروع به رشد می‌کند و معمولاً به‌صورت میوه‌ای پیازی‌شکل و قرمزرنگ درمی‌آید. اندازه‌ی آن از اندازه‌ی گوجه‌گیلاسی تا اندازه‌ی هلو می‌تواند متغیر باشد. بیشتر انواع گیاه رز، اگر ساقه‌های گل‌ده آن‌ها را نبرید، یک نوعی از این میوه را محصول می‌دهند. از این میوه به‌صورت‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد، چه برای مصارف خوراکی، و چه برای مصارف دارویی، اما یکی از محبوب‌ترین موارد استفاده از میوه‌ی رز استفاده از آن به‌صورت چای است.

خواص غذایی چای میوه‌ رز

فواید بی‌شمار میوه‌ی رز ناشی از وجود ویتامین سی، فلاوانوئید، کاروتنوئید، پلی‌فنول، و کاتچین، و دیگر مواد شیمی‌گیاهی در میوه و عصاره‌ی گیاه رز است. مقدار مواد مغذی موجود در هر گونه از این گیاه فرق می‌کند، اما ویتامین‌ها و ترکیب‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در همه‌ی گونه‌های آن یکسان است.

فواید چای میوه‌ رز

اگر سیستم ایمنی بدن‌تان ضعیف است، مشکلات پوستی دارید، دچار دردهای مزمن، سوءهاضمه، مسمومیت شدید، آرتروز، نقرس، التهاب، کلسترول شدید، و فشار خون هستید، و اگر در معرض خطر بیماری‌های قلبی یا سرطان قرار دارید، حتماً نوشیدن چای میوه‌ی رز را جزو برنامه‌ی خود قرار دهید.

پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی

تحقیقات زیادی درباره‌ی اثرات میوه‌ی رز بر سلامت قلب و عروق انجام شده، به‌خصوص درباره‌ی مقدار زیاد آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن. مطالعات نشان می‌دهد که لیوکوآنتوسیانین‌ها و ترکیبات پلی‌فنولیک در چای میوه‌ی رز خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. این چای سرشار از لیکوپن نیز هست. لیکوپن با کاهش وقوع بیماری‌های قلبی و عروقی ارتباط مستقیم دارد.

پیشگیری از سرطان

بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای میوه‌ی رز ویژگی‌های ضدسرطانی دارند. آنتی‌اکسیدان‌ها، قبل از اینکه رادیکال‌های آزاد بتوانند باعث استرس اکسیداتیو شوند، آن‌ها را پیدا و خنثی می‌کنند و به‌این‌ترتیب جلوی رشد سلول‌های سرطانی را می‌گیرند. مطالعات در زمینه‌ی ارتباط میان سرطان و میوه‌ی رز همچنان ادامه دارد، اما نتایج اولیه امیدوارکننده است.

کاهش التهاب

مطالعات در زمینه‌ی آرتروز روماتوئید و اُستئوآرتریت نشان می‌دهد که چای میوه‌ی رز توانایی‌های حرکتی را بهبود و التهاب را کاهش می‌دهد، در نتیجه، کیفیت زندگی افزایش می‌یابد و استرس اکسیداتیو در بافت‌های ملتهب کم می‌شود. این چای به گوارش نیز کمک می‌کند، چون خواص ضدالتهابی آن می‌تواند بافت‌های روده را تسکین دهد و کاری کند که شکم منظم کار کند و بدن هم بتواند مواد مغذی را جذب نماید.

سم‌زدایی از بدن

چای میوه‌ی رز خاصیت روان‌کنندگی و ادرارآوری دارد. با این خواص، بدن می‌تواند از شر سم‌ها خلاص شود و چربی‌ها و نمک‌های اضافی را دفع کند. اگر درگیر یبوست هستید یا سوخت‌وساز بدن‌تان پایین است یا سیستم ایمنی بدن‌تان ضعیف شده، بهتر است به فکر پاک‌کردن بدن‌تان از سم‌ها و کاهش بار اضافی روی کلیه‌ها و کبدتان باشید. این چای می‌تواند در این راه به شما کمک کند، چون گوارش غذا را سریع‌تر می‌کند و تعداد دفعات ادرار را افزایش می‌دهد.

خاصیت تسکین‌دهی

کاروتنوئیدها و فلاوانوئیدهای موجود در چای میوه‌ی رز خاصیت تسکین‌بخشی دارند. با این خاصیت، چای گل رز انتخاب خوبی برای خلاصی از دردهای بدن به‌حساب می‌آید. فرقی نمی‌کند این دردها ناشی از آرتروز مزمن باشد یا ناشی از جراحت و کشیدگی عضلات. دردها ناشی از هر چیزی که باشند، چای میوه‌ی رز با خواص ضدالتهابی و تسکین‌بخشی‌اش خیلی سریع درد شما را کاهش می‌دهد.

حفاظت از پوست

خیلی‌ها چای میوه‌ی رز را می‌نوشند تا ظاهر پوست خود را بهتر کنند، چون این نوشیدنی ذاتاً قابض است. ضمناً، بخش‌های نیازمند پوست می‌توانند از خاصیت آنتی‌اکسیدانی این چای بهره‌ی کافی را ببرند. با نوشیدن این چای، خط و خطوط و چروکیدگی‌های پوست کاهش می‌یابد و خشکی و جراحت‌های پوست سریع‌تر درمان می‌شود. همچنین، این چای جلوی عفونت‌ها و التهابات پوستی را می‌گیرد، از جمله جلوی اگزما، پسوریاسیس، و آکنه را.

تقویت ایمنی بدن

میوه‌ی رز ویتامین سی زیادی دارد. این ویتامین نقش یک مشت محکم در برابر بیماری‌ها را دارد. ویتامین سی تعداد گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد. اگر دچار جراحت، بیماری، یا عمل جراحی شده باشید، این ویژگی خیلی برای‌تان مفید خواهد بود.

چگونه چای میوه‌ رز درست کنیم؟

چای میوه‌ی رز را به‌راحتی می‌توان در خانه تهیه کرد، اما بسته به اینکه از چه دستوری پیروی کنید و اینکه دوست دارید نتیجه‌ی کار چگونه باشد، ممکن است فرایند تهیه‌ی آن کمی پیچیده باشد. بیشتر افراد از میوه‌ی کاملاً خشک استفاده می‌کنند، چون تهیه‌ی چای به این روش نیاز به مقدمات کمتری دارد. اما اگر کسی بخواهد چای قوی‌تر و مغذی‌تری بنوشد که آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری هم داشته باشد، باید خودش میوه را خرد و الک کند. اگر می‌خواهید به این روش چای را تهیه کنید، باید میوه‌ی رز را داخل آسیاب یا مخلوط‌کن بریزید، و بعد پودر به‌دست‌آمده را از الک عبور دهید تا اضافات آن غربال شوند. در این مرحله، می‌توانید پودر را داخل قوری بریزید و چای را تهیه کنید یا اینکه داخل کیسه‌ی چای بریزید و برای روزهای بعد نگه دارید. از آنجا که طعم این چای خیلی قوی است، بعضی‌ها پیشنهاد می‌کنند از استیویا، که نوعی شیرین‌کننده‌ی طبیعی است، یا از برگ نعناع، برای تلطیف مزه‌ی آن استفاده کنید.

مواد لازم

۴ قاشق چای‌خوری میوه‌ی رز خشک‌شده (یا به‌صورت کامل و دست‌نخورده یا به‌صورت خردشده، پودرشده، الک‌شده)

۴ فنجان آب

۴ تا ۵ برگ نعناع یا نعناع فلفلی (در صورت تمایل و برای تلطیف مزه)

مرحله‌ی ۱: میوه‌ی رز را همراه با آب داخل قوری فلزی بریزید.

مرحله‌ی ۲: مخلوط را کم‌کم آن‌قدر گرما دهید تا به جوش بیفتد، بعد دمای زیر آن را کم کنید و اجازه بدهید همچنان روی شعله بماند.

مرحله‌ی ۳: بگذارید مخلوط ۵ دقیقه دم بکشد.

مرحله‌ی ۴: قوری را از روی شعله بردارید و، در صورت تمایل، برگ‌های نعناع یا استیوا را به آن اضافه کنید تا طعم بهتری پیدا کند.

عوارض جانبی چای میوه‌ رز

افراد زیادی از فواید چای میوه‌ی رز تعریف می‌کنند، اما این نوشیدنی عوارض جانبی نیز دارد، از جمله ایجاد مشکلات معدی‌روده‌ای، مشکل خواب، و خون‌ریزی و سنگ کلیه. اگر کسی داروی خاصی مصرف می‌کند یا بیماری خاصی دارد، باید در مصرف این چای احتیاط کند.

مشکل معده: شایع‌ترین عارضه‌های جانبی نوشیدن چای میوه‌ی رز عبارت‌اند از ایجاد مشکلاتی در معده و روده، مثل اسهال، گرفتگی، تهوع، و نفخ. امکان یبوست و استفراغ نیز وجود دارد. این عوارض معمولاً موقعی اتفاق می‌افتد که فرد بیش از اندازه چای میوه‌ی رز بنوشد، اما اگر کسی هم به میوه‌ی رز حساسیت داشته باشد، دچار این نشان‌ها می‌شود. از دیگر واکنش‌های آلرژیک می‌تواند به بادکردن لب، زبان، و گلو اشاره کرد. اگر دچار این عارضه شدید، حتماً به‌سرعت سراغ پزشک بروید.

بی‌خوابی/خستگی شدید: گاهی اوقات ممکن است با نوشیدن چای میوه‌ی رز الگوی خواب فرد به‌هم بریزد. پیامد این اتفاق فرسودگی و ضعف در طول روز است، و همچنین ناتوانی در خواب شبانه. اگر برای خوابیدن مشکلی دارید، قبل از مصرف این چای با پزشک مشورت کنید.

خون‌ریزی: ترکیبات فعال در چای میوه‌ی رز می‌تواند وضعیت کسانی را که دچار مشکل خون‌ریزی هستند وخیم‌تر کند. این چای جلوی انعقاد خون را می‌گیرد، برای همین، کسانی که به اختلالات خون‌ریزی مبتلا هستند نباید از این نوشیدنی مصرف کنند.

سنگ کلیه: مطالعات نشان می‌دهد که تمرکز زیاد ویتامین سی در این چای، می‌تواند باعث تشکیل سنگ کلیه شود. قبل از اضافه‌کردن چای میوه‌ی رز به رژیم غذایی خود، با پزشک درباره‌ی مشکلات خاص خود مشورت کنید.

حاملگی: درباره‌ی اثرات چای میوه‌ی رز بر حاملگی هنوز به اندازه‌ی کافی تحقیق انجام نشده است، اما با توجه به اثرات هورمونی این چای و با توجه به اینکه دردهای قاعدگی را کاهش می‌دهد، نوشیدن آن را به زنان باردار توصیه نمی‌کنیم، به‌خصوص زنانی که در سه‌ماهه‌ی اول و دوم بارداری هستند.

منبع: زندگی آنلاین

داروی گیاهی پرطرفدار برای درمان سرماخوردگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ