معجزه شیر زردچوبه در درمان های خانگی

sahar.d
شیر و زرد چوبه هرکدام خواص فراوانی برای سلامتی انسان دارند اما با ترکیبشان با یکدیگر خواصشان چندین برابر می شود.

شیر زردچوبه در زبان بومی هندی هالدی کا دود نامیده می شود و از سال های دور به دلیل فواید فراوانش در کشورهای جنوب شرق آسیا مورد استفاده قرار می گرفته است. به همین دلیل در این مطلب قصد داری شما را با خواص جادویی شیر زردچوبه آشنا کنیم.

درمان آنفولانزا و سرماخوردگی

اگر مکررا به سرماخوردگی و آنفلوانزا مبتلا می‌شوید، احتمال این وجود دارد که سیستم ایمنی بدن‌تان آن‌طوری که باید، قوی نیست. اما شیر زردچوبه در این زمینه نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. خواص آنتی‌اکسیدانی آن به بدن شما کمک می‌کند که بهتر علیه باکتری‌ها و ویروس‌هایی که باعث عفونت می‌شوند، مبارزه کند.

درمان سرفه مداوم

اگر مدام سرفه می‌کنید یا به عفونت‌های مجاری تنفسی دچار می‌شوید بهتر است شیر زردچوبه مصرف کنید. زردچوبه موجب افزایش تولید مخاط شده و در نتیجه میکروب‌های آزار دهنده‌ی دستگاه تنفس‌تان را از بدن خارج می‌کند. ویژگی‌های ضدویروسی و ضدباکتریایی زردچوبه به مقابله با عفونت‌ها کمک می‌کند و از سوی دیگر ویژگی‌های ضدالتهابی آن به تسکین علائم کمک می‌کند. یک فنجان شیر زردچوبه گرم قبل از خواب از سرفه‌های شبانه نجات‌تان می‌دهد و خواب آرامی را برای‌تان به ارمغان می‌آورد.

رفع سو هاضمه

استرس، ساعت‌های طولانی کار کردن و مصرف بیش از اندازه‌ی مواد غذایی آماده می‌تواند مکررا باعث سوزش سر دل، بیماری بازگشت اسید به مری (Gerd) و دیگر اشکال سوء هاضمه شود. این مشکلات ممکن است به درد و ناراحتی مزمن منجر شوند و حتی در طول زمان آسیب دائمی به سیستم گوارش بزنند. هرچند خواص ضد التهابی زردچوبه می‌تواند به طور طبیعی مشکلات معده را حل کند و به تسکین درد کمک کند.

درد های مزمن را آرام می کند

داشتن درد مزمن از قبیل فیبرومیالژیا زندگی را برای آدم‌ها در سراسر جهان دشوار می‌کند و می‌تواند به طور جدی روی کیفیت زندگی آنها تاثیر بگذارد. اما زردچوبه هم خواص ضد التهابی دارد و هم خواص ضد درد؛ و حتی به دلیل تاثیری که روی بدن می‌گذارد آن را “آسپرین طبیعی” می‌نامند. این ادویه یک جایگزین طبیعی عالی برای مسکن‌های تجویز شده‌ای است که هزار و یک عارضه‌ی جانبی دارند.

پیشگیری از سرطان

سرطان یک بیماری نگران‌کننده برای بسیاری از آدم‌ها است، به خصوص اگر آنها فاکتورهای خطر این بیماری را مانند سابقه‌ی خانوادگی، سابقه‌ی مصرف سیگار، یک رژیم غذایی نامناسب یا ورزش نکردن داشته باشند. با این حال، خطر ابتلا به سرطان را می‌توان با انتخاب شیوه‌ی سالمی برای زندگی مانند کاهش وزن، ترک سیگار یا استفاده‌ی منظم از شیر زردچوبه کاهش داد. خواص آنتی‌اکسیدانی قوی زردچوبه از تغییرات دی‌ان‌ای (DNA) سلول‌های بدن که در نهایت می‌تواند به این بیماری منجر شود جلوگیری می‌کند.

کمک به درمان بیماری های کبدی

بیماری‌های کبد – مانند سیروز – می‌توانند روی تمامی بدن تاثیر بگذارند چرا که کبد ارگان بسیار مهمی است، و کار آن زدودن سموم از بدن و از بین بردن ضایعات ناخواسته است و همین‌طور انجام کارهایی مانند ثابت نگه داشتن سطح قند خون را بر عهده دارد. زردچوبه به عنوان یکی از بهترین ادویه‌جات برای حمایت از عملکرد کبد شناخته شده‌است.

تقویت استخوان ها

هر چه‌قدر سن زنان و مردان بالاتر برود بیش‌تر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند، بیماری‌ای که باعث ضعیف شدن استخوان‌ها شده و فرد را بیش از پیش در معرض خطر شکستگی قرار می‌دهد. با این حال، از آن‌جایی که این نوشیدنی کلسیم فراوانی دارد، می‌تواند به محکم‌تر شدن استخوان‌ها کمک کند و از رخ دادن این بیماری جلوگیری کند.

درمان اگزما و مشکلات پوستی

استعمال خارجی زردچوبه برای موارد زیبایی تغییرات مشهودی را در پوست ایجاد می‌کند. باعث صاف شدن پوست می‌شود، خطوط و نشانه‌های پیری زودرس را از بین می‌برد، آکنه را کاهش می‌دهد، و جای زخم و اسکار را کمرنگ‌تر می‌کند. مصرف خوراکی آن به تقویت این اثرات کمک می‌کند.
مصرف مداوم شیر زردچوبه باعث از بین رفتن اگزما می‌شود. اگزما غالبا یک مشکل پوستی به‌حساب می‌آید، ولی ریشه‌ی عمیق‌تری دارد که احتمالا به مشکلات ایمنی و انباشت سموم در بدن مرتبط است. اثر تنظیم ایمنی زردچوبه و خواص سم‌زدایی و ضدالتهابی‌اش به بهبود نشانه‌ها و جلوگیری از بروز آن کمک می‌کند.

کمک به خواب بهتر

نوشیدن شیر زردچوبه قبل از خواب به‌خاطر آمینو اسید تریپتوفان که باعث افزایش سطح سروتونین در مغز می‌شود به بهبود خواب‌تان کمک می‌کند. این ماده‌ی شیمیایی انتقال دهنده‌ی عصبی با آرامش‌بخشی و حس خواب آلودگی مرتبط است.

ضد التهاب

شیر زردچوبه ضد التهاب است و می‌تواند از آرتروز و زخم معده پیشگیری کند. هم‌چنین در طب آیورودا به عنوان “آسپرین طبیعی” شناخته می‌شود و می‌تواند سردرد، تورم و درد را درمان کند.

روش تهیه شیر زردچوبه

تهیه شیر زردچوبه بسیار راحت است و می توانید به صورت روزانه آن را آماده کنید. 

مواد تشکیل‌دهنده:

  • ۱/۴ قاشق چایخوری زردچوبه
  • ۱/۴ قاشق چایخوری هل
  • ۱/۸ قاشق چایخوری فلفل سیاه و سفید
  • ۱ پنس (به اندازه‌ی دو انگشت شصت و اشاره ) پودر زنجبیل
  • ۱ پنس پودر میخک
  • ۱ پنس پودر فلفل شیرین
  • شیر ۱ فنجان
  • ۳/۴ قاشق چایخوری عسل
  • ۱/۸ قاشق چایخوری وانیل

همه‌ی ادویه‌ها را داخل شیر سرد بریزید و به سرعت هم بزنید تا خوب مخلوط شوند و سپس آن را روی حرارت متوسط بگذارید تا به اندازه‌ی دمای مورد نظر گرم شود. محلول را از صافی رد کنید، عسل را به آن اضافه کنید و لذت ببرید!

طرز تهیه ی ماسک صورت با زردچوبه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
وحید

وحید

1398-09-15 - 15:47 پاسخ

عالی