کمر، زانو و شانه درد را در خواب درمان کنید!

faateme1366
گاهی با تغییراتی بسیار ساده، نتایجی بسیار بزرگ می گیریم.

در این مطلب برای شما از درمان انواع دردها به کمک صحیح خوابیدن صحبت کرده ایم. فقط کافی است روش صحیح قرار گرفتن بدن را هنگام خواب یاد بگیرید.

 

درمان زانو درد

اگر به زانودرد دچار شده‌اید و درد شبانه آن مزاحم خواب شماست، هنگام خوابیدن به پهلو، یک بالشتک نرم بین زانوها قرار دهید تا قسمت‌های داخلی هر دو زانو روی هم قرار نگیرد و التهاب مفصل تشدید نشود. حواستان باشد، خوابیدن با زانوی خم، چه در وضعیت به پهلو خوابیده و چه در وضعیت طاقباز، فشار داخل مفصل زانو را بیشتر و درد را تشدید می‌کند. خوابیدن با زانوی خم باعث فشرده شدن استخوان کشکک به انتهای استخوان ران می‌شود و التهاب مفصل زانو افزایش می‌یابد. بنابراین خوابیدن با زانوهایی در حالت صاف یا کمی خم شده، وضعیت راحت‌‌تر و آرام‌تری برای شما فراهم خواهد کرد.

 

درمان کمر درد

هنگام کمردرد، فیزیوتراپیست توصیه می‌کند که اگر به پشت می‌خوابید، یک بالش زیر زانوهایتان بگذارید تا قوس کمرتان روی تخت قرار گیرد و با تشک حمایت شود. در صورت به پهلو خوابیدن، زانوها را خم کنید و یک بالش بین دو زانو قرار دهید. به این وضعیت، قرار گرفتن در حالت جنینی گویند. با خم شدن زانوها، قوس کمر صاف‌‌تر می‌شود و فشار از روی مفاصل پشت ستون فقرات کمر برداشته می‌شود و شما احساس بهتر و آرام‌تری خواهید داشت. بالش بین زانوها هم مانع افتادن یک ران روی دیگری می‌شود و باعث هم‌سطح قرار گرفتن استخوان‌های لگن راست و چپ و چرخش نداشتن مهره‌های کمر هنگام خواب می‌شود.

 

درمان شانه درد

اگر شانه درد مانع خواب راحت شما می‌شود و شب‌ها به محض دراز کشیدن سوزش سر شانه و درد تیرکشنده در بازو به سراغ شما می‌آید، توصیه‌های متخصص فیزیوتراپی را جدی بگیرید. هنگام خوابیدن طاقباز، یک رول حوله یا بالشتک کوچک را زیر آرنج خود بگذارید تا اندام فوقانی شما نسبت به تنه در ارتفاع بالاتری قرار گیرد. این وضعیت کمک می‌کند، جریان خون به علت جاذبه به طرف تنه و قلب هدایت شود و از ایجاد تورم در اندام جلوگیری شود.

 

درمان دردهای شبانه

نداشتن تحرک و گردش خون مناسب و تورم، یکی از مهم‌ترین علل درد شبانه است. اگر به پهلو می‌خوابید، روی شانه سالم بخوابید و با دست مبتلا یک بالش را در بغل نگه دارید تا وزن این اندام روی بالش قرار گیرد و به شانه وارد نشود. در التهابات و دردهای شدید و به دنبال جراحی شانه از بیمار خواسته می‌شود در وضعیت نشسته یا نیمه نشسته با تکیه دادن پشت کتف به دیوار بخوابد. این وضعیت مانع عقب رفتن کتف و تحت کشش قرار گرفتن بخش‌های جلوی شانه می‌شود. البته نباید این نحوه خوابیدن در شب‌های متعدد تکرار شود و هرچه سریع‌‌تر باید با درمان‌های دارویی و فیزیوتراپی وضعیت بیمار از حالت حاد خارج شود. ادامه یافتن خوابیدن در حالت نشسته باعث فشار به فقرات گردنی خواهد شد .

 

درمان درد بازو، ساعد و مچ

درد بازو، ساعد و مچ همراه با مورمور و گزگز و سوزن سوزن شدن می‌تواند منشأ گردنی داشته باشد. این علائم می‌تواند همراه با درد گردن گزارش شود. در این صورت از بیمار می‌خواهیم در حالت به پشت خوابیده یک بالش نرم با چهار تا پنج سانتی متر قطر را زیر سر و گردن بگذارد، طوری که قوس گردن را حمایت کند. در وضعیت به پهلو خوابیده باید دقت شود که ارتفاع بالش به دو برابر افزایش یابد تا هنگام خوابیدن، سر در امتداد تنه قرار گیرد و به یک سمت خم نشود.

 

به طور کلی باید دقت شود، تشک خواب آنقدر نرم و انعطاف پذیر نباشد که هنگام خواب، نواحی سنگین‌‌تر بدن مانند کمربند شانه‌ای و کمربند لگنی به داخل آن فرو رود و قوس‌های کمر و گردن در هنگام خواب از بین برود. عادت‌های بد خوابیدن در افراد مختلف هم باید شناسایی و اصلاح شود، چرا که همین عادت‌ها و وضعیت‌های بد خواب می‌توانند عامل بروز اختلالات مفصلی یا تشدیدکننده درد و التهاب ناشی از آنها شوند .

منبع: جام جم

استراحت برای زانودرد سم است!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ