پاکسازی روده با استفاده از خوردنی های خوشمزه

atoosamirzavandi
پاکسازی روده با استفاده از خوردنی های خوشمزه و روش های خانگی به جذب مواد غذایی بهتر کمک می کند.

روده یکی از اعضای مهم دستگاه گوارش است که مرحله آخر جذب غذا در آن اتفاق می افتد. پاکسازی روده از سموم کار مشکلی نیست و می توان با روش های خانگی سم زدایی کرد. در این مقاله پاکسازی روده با استفاده از خوردنی های خوشمزه را بیاموزید.

روش های پاکسازی روده در منزل چیست؟

به جز مصرف دارو یا تنقیه برای پاکسازی روده، چند راه خانگی هم وجود دارد. این روش‌های خانگی ارزان هستند و اگر به درستی صورت بگیرند، هیچ‌ خطری ندارند:

۱. پاکسازی با آب

مصرف مقدار زیادی آب و آبرسانی به بدن باعث می‌شود تا دستگاه گوارش به درستی عمل کند. افرادی که برای پاکسازی روده از پاکسازی با آب استفاده می‌کنند، باید روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب ولرم بنوشند. ضمن اینکه لازم است تا مواد غذایی پر آب نیز مصرف کنند. برای مثال سبزی و میوه‌هایی مانند: هندوانه، گوجه فرنگی، کرفس، کاهو و … بخورند. مواد غذایی بسیاری برای پاک‌کردن روده‌ها به شکل طبیعی وجود دارد.

۲. پاکسازی با آب نمک

این شیوه پاک‌کردن روده‌ها برای افرادی که دچار یبوست و نامنظم‌بودن دفع هستند، بسیار مفید است. برخی مطالعات در سال ۲۰۱۰ نشان از این داشت که پاکسازی روده با آب نمک در کنار انجام برخی از تمرینات یوگا نتایج خوبی به همراه دارد. قبل از خوردن صبحانه، ۲ قاشق چای‌خوری نمک را با آب ولرم مخلوط کنید و آب‌نمک را با معده‌ی خالی بنوشید، (نمک دریایی یا هیمالیایی استفاده کنید). بعد از چند دقیقه، نیاز به دفع در شما شکل خواهد گرفت. این کار را شب‌ها و صبح‌ها تکرار کنید. سعی کنید در خانه بمانید؛ چون احتمالا بارها نیاز به استفاده از سرویس بهداشتی خواهید داشت.

۳. رژیم غذایی پر از فیبر

فیبر یکی از مواد مغذی است که اغلب در رژیم های غذایی نادیده گرفته می‌شود. فیبر در مواد سالم و کاملی نظیر: میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، دانه‌ها و آجیل وجود دارد. گیاهان حاوی سلولز و فیبر به تجمع مواد و زائدات در روده کمک می‌کنند. آنها باعث درمان یبوست و افزایش حرکات روده هم می‌شوند و به تقویت باکتری‌های مفیدی چون پروبیوتیک ها هم یاری می‌رسانند. برای داشتن روده بزرگ سالم، باید مقدار زیادی فیبر بخورید. فیبر برای تقویت باکتری‌های مفید روده هم مناسب هستند.

۴. آبمیوه‌ها و اسموتی‌ها

آبمیوه‌ها از مواد معروف پاک‌کننده روده هستند. آبمیوه‌ها و سبزیجات فرایند پاک‌کنندگی روده را سریع و مؤثر انجام می‌دهند. تحقیقات زیادی در این حوزه صورت نگرفته، اما گویا خطراتی نیز در مورد مصرف زیاد فیبر وجود دارد.

بااین‌حال، مصرف متعادل آبمیوه‌ها و سبزیجات می‌تواند مفید واقع شود. آبمیوه‌ها حاوی فیبر و مواد مغذی هستند و به عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک می‌کنند. علاوه‌بر این، آب را نیز نگهداری و به دفع منظم کمک می‌کنند. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ مشخص شد که ویتامین C در بسیاری از آبمیوه‌ها و سبزیجات وجود دارد. آب سبزیجات، لیمو و سیب از جمله مواد مفید برای تسریع و بهبود پاکسازی روده هستند. البته برخی از متخصصان تغذیه، مصرف اسموتی ها را مفیدتر از آبمیوه می‌دانند. علت این است که گوشت و پالپ میوه در درست‌کردن آبمیوه‌ها کنار گذاشته می‌شود، در نتیجه از میزان فیبر موجود در آنها کاسته خواهد شد.

فیبر برای روده بزرگ ضروری و مفید است و اسموتی‌ها از فیبر فراوانی برخوردار هستند. برای اثرگذاری مصرف اسموتی‌ها لازم نیست، سایر مواد غذایی روزانه را حذف کنید. بلکه باید در کنار سایر مواد موجود در رژیم غذایی از فیبر موجود در اسموتی‌ها هم بهره ببرید.

۵. مصرف بیشتر نشاسته‌های مقاوم

نشاسته‌های مقاوم هم مانند فیبر هستند و در مواد غذایی نظیر: سیب زمینی، سبزیحات، موز سبز و حبوبات هم یافت می‌شوند. این مواد با تقویت باکتری‌های مفید روده اثرات مثبتی از خود به جای می‌گذارند. برخی مطالعات درباره‌ی مفیدبودن نشاسته‌های مقاوم در جلوگیری از ابتلا به سرطان روده هم صحبت کرده‌اند. نشاسته‌های مقاوم در کربوهیدرات‌ها هم وجود دارند. کسانی که رژیم کم کربوهیدرات دارند، نیز می‌توانند از نشاسته‌هایی استفاده کنند که کمتر باعث افزایش قند خون می‌شوند. سیب‌زمینی‌های رنگی کم‌نشاسته و برنج موادی با چنین خاصیتی هستند. استفاده از نشاسته‌های مقاوم در رژیم غذایی مانند استفاده از فیبر مفید است

برای پاکسازی کبد و کلیه از این قوانین پیروی کنید :

بعد از ساعت 7 شب غذا نخورید

حمام نمک اپسوم کمک می کند که عرق کنید و سموم را دفع کنید ، هم چنین منیزیم به آرامش ماهیچه ها کمک می کند .
قبل از رفتن به رختخواب، فنجانی از چای قاصدک ریشه داشته باشید. این راهی خوب برای کبد است تا سموم را از بدن دفع کنید.
لیست اضافی غذاهایی که می تواند سیستم دفع مسمومیت بدن شما را تقویت کند:
کبد :
زغال اخته و توت سیاه یا سایر توت ها به کبد برای پاکسازی سموم از بدن کمک می کند
کپسایسین در فلفل تند آنزیم را افزایش می دهد که مسئول پاکسازی کبد هستند. هرچه فلفل تند ترباشد ،کپسایسین بیشتری دارد
روده :
فسفر در کل دانه ها ، ملین طبیعی است. آن ها همچنین حاوی فیبر هستند تا مدفوع را بیشتر کنند. مواد غذایی خوش مزه و ترش ، پروبیوتیک بالایی دارند باکتری های خوب از روده محافظت می کنند ،
کلیه ها :
محصولات سویا ادرار آور هستند واغلب باعث ادرار می شود
سبزیجاتی مانند گل کلم ، بروکلی قدرت کلیه ها را بالا می برد و از طریق ادرار سموم را دفع وبا دفع مسمومیت به سلول های کبد کمک می کند.
منبع الودکتر
پاکسازی روده بزرگ با روش ساده

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ