هر آنچه درباره بختک نمی دانستید

atoosamirzavandi
بختک را می توان با حرکاتی ساده از شرش خلاص شد زیرا هنگامی که فلج خواب یا بختک اتفاق می افتد شخص دارای هوشیاری کامل است.

بختک یا همان فلج خواب مشکلی است که گریبان گیر عده ای می شود. کسانی که بختک را تجربه کرده اند آن را کابوسی وحشتناک توصیف کرده اند که انجام هر حرکتی را از آن ها سلب می کند در حالی که کاملا هوشیار هیتند. در این مقالههر آنچه درباره بختک نمی دانستید را بیاموزید.

بختک چیست؟

فلج خواب یا به اصطلاح عموم ” بختک ” با زمینه ژنتیکی در نتیجه استرسهای روزمره به وقوع می پیوندد و هیچگونه عارضه جسمی در پی ندارد.

بختک در واقع یک نوع کابوس است. خوابی که واکنش احساسی بسیار ناخوشایندی را در فردی که خوابیده به صورت ترس یا وحشت، درد، احساس افتادن از جایی، غرق‌شدگی یا مرگ ایجاد می‌کند. چنین خواب‌هایی می‌تواند با دلایل جسمی همچون تب بالا یا عوامل روانشناختی چون ضربه‌های روحی یا استرس در زندگی فرد مرتبط باشد یا ممکن است دلیل خاصی نداشته باشد.

می توان با لمس بدن فرد یا صدا کردن اسم او، وی را از این حالت خارج کرد. در ضمن گاهی اوقات فرآیندهای ذهنی خواب در زمان فلج خواب بروز می کند و فرد حتی ممکن است در حالت بیداری و فلج، رویا ببیند که اکثر این رویاها هشدار دهنده و ترسناکند.

علایم فلج خواب:

1) ناتوانی در حرکت دادن تنه، دست‌ها و پاها و صحبت کردن (فرد از فرط ترس می‌خواهد فریاد بکشد و برای بیدار شدن تقلا می‌کند، اما گویی تلاش وی بی نتیجه است)
2)
فلج تمام و یا بخشی از عضلات بدن
3)
احساس خفگی و مرگ (گویی، چیزی روی قفسه سینه ی شما قرار گرفته است)
4)
وحشت‌زدگی و اضطراب.
5)
توهمات خواب (hypnagogic hallucinations): به توهمات شنیداری، دیداری و لمسی رویا مانند اطلاق می‌شود، مانند احساس حضور یک انسان دیگر در اتاق، احساس فشار بر روی قفسه سینه، دیدن سایه‌ی افراد، دیدن منبع نورانی، شنیدن صدای افراد، شنیدن صدای قدم‌هایی که نزدیک می‌شوند، دیدن شبح، احساس خروج روح از بدن، احساس شناور شدن در هوا، شنیدن صدای باز و بسته شدن درها.

بختک سراغ چه کسانی می آید؟
در افرادی که اختلالات خواب دارند ممکن است اختلال فاز رم (REM) اتفاق بیافتد و بی حسی و بی حرکتی در این فاز به درستی عمل نکند و این افراد واکنش های شدید فیزیکی مانند رفتارهای خشونتی و عصبی در خواب از خود بروز دهند.

برخی عوامل مانند کمبود خواب، عوامل ژنتیکی، استرس یا اضطراب زیاد موجب اختلال در خواب می شوند و برخی عوامل نیز موجب برهم خوردن ساعت خواب بدن می شوند که از جمله آن می توان اختلال های ذهنی، اختلال دو قطبی، به پشت خوابیدن، حمله هایی که در خواب اتفاق میفتد، گرفتگی عضلات بدن مانند گرفتگی عضله پا، استفاده از برخی داروها مانند داروهایی که برای بیش فعالی تجویز می شود و مصرف مواد مخدر اشاره کرد.

از شر بختک چگونه خلاص شویم؟

وقتی شما در خواب و بیداری نمی توانید حرکت کنید و ترس و وحشت وجود شما را گرفته است، می توانید با برخی روش ها با آن مقابله کنید.

1. سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید
زمانی که شما احساس می کنید در خواب فلج شده اید سعی نکنید با تلاش بیشتر برای حرکت یا مبارزه با آن از این حالت خلاص شوید زیرا ممکن است حتی با دست و پا زدن و تلاش بیشتر این بی حسی و بقیه علائم تشدید شود و شما بیشتر وحشت کنید در این زمان فقط کافی است نفس عمیق بکشید و به خودتان یادآوری کنید حالتان خوب است.

2.نجات از فلجی و بی حسی
زمانی که خواب بد دیده اید اما در خواب و بیداری هستید و احساس فلجی می کنید می توانید انگشتان خود را تکان دهید یا سعی کنید مشت خود را گره کرده و باز کنید تا از خواب به طور کامل بیدار شوید و از بی حرکتی، حس خفگی و فشار در قفسه سینه خلاص شوید.

3.سعی کنید بیدار شوید
با یک حرکت یا تکان شدید در بدن حالت فلجی ازبین خواهد رفت ،همچنین وقتی از خواب برخاستید آب سرد بر روی صورت خود بپاشید تا این حالت از شما دور شود.

منبع الودکتر

چرا بختک در خواب به سراغمان می آید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ