تا می توانید آروغ بزنید!

atoosamirzavandi
تا می توانید آروغ بزنید تا از بیماری سوء هاضمه، عدم تحمل لاکتوز و مشکل دستگاه گوارش فوقانی در امان بمانید.

آروغ زدن همیشه هم بد نیست گاهی به درمان بیماری ها کمک می کند پس تا می توانید آروغ بزنید. در این مقاله علت آروغ زدن و بیماری هایی که آروغ زدن به آن ها کمک می کند را شرح خواهیم داد.

علت آروغ زدن

بیماری رفلاکس معده

رفلاکس معده نوعی اختلال معده است که در آن اسید معده به سمت مری عقب رانده می شود و میتواند یک علت آروغ زدن زیاد باشد. علائم رفلاکس معده شامل اشکال در تنفس و غذا خوردن، احساس طعم اسیدی در دهان، حالت تهوع، سوزش معده، آروغ زدن بیش از حد و … است.

سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک نوع اختلال روده است که علائمی مانند یبوست، اسهال، تهوع، درد معده، نفخ و … دارد و میتواند باعث آروغ زدن شود.

بیماری کیسه صفرا

کیسه صفرا اندام مهم بدن بوده که در زیر کبد قرار دارد. عملکرد اصلی آن ذخیره صفرای تولید شده توسط کبد است که در هضم چربی کمک می کند. مشکلات موجود در کیسه صفرا میتواند دلیل آروغ زدن زیاد، استفراغ، تهوع، سوزش سردل، نفخ، لرز، تب، آروغ زدن بیش از حد و … شود.

عادات غذایی

یک علت آروغ زدن زیاد ، عادات غذایی اشتباه است. زیاده روی در خوردن، نداشتن ساعات غذایی مشخص و مصرف مواد غذایی چرب همگی باعث آروغ های مداوم می شوند. مواد غذایی تند باعث ناراحتی دستگاه گوارش شده و  آروغ زدن می گردد. همچنین آب گازدار و یا نوشابه گاز دار هم، گاز معده شما را زیاد می کند و شما برای دفع آن آروغ می زنید.

دفع‌گاز به شکل آروغ، پدیده‌ای کاملا طبیعی است که وجود آن برای آرام‌شدن‌ شکم پس از تشکیل گاز در مجرای‌گوارشی ضروری است. همچنین آروغ‌زدن می‌تواند به برخی از افراد که بیماری‌های زیر را دارند، کمک بسیاری کند:

عدم تحمل لاکتوز

پعدم توانایی تجزیه لاکتوز، نوعی قند موجود در شیر و دیگر محصولات لبنی، باعث می‌شود فرد دچار گاز‌معده شود و آروغ‌زدن حال او را خوب می‌کند.

اختلال دستگاه گوارش فوقانی

افرادی که مبتلا به این اختلال هستند، دچار التهاب مری در اثر برگشت اسید‌معده و یا محتویات روده به مخاط قسمت‌های پایین مری هستند. همچنین گرفتار سوزش‌معده، زخم معده و یا روده کوچک می‌شوند. رفلکس اسید در افراد مبتلا می‌تواند موجب نفخ بسیاری در آنها پس از هربار غذاخوردن شود و آروغ‌زدن، درد آنها را کم می‌کند.

سوء هاضمه

اگرچه سوء هاضمه بیماری خاصی تلقی نمی‌شود، اما می‌تواند پس‌از غذا‌خوردن، فرد را دچار سوزش‌معده و احساس ناراحتی در قسمت بالای شکم کند. بیشتر افراد مبتلا احساس می‌کنند که در ناحیه شکم‌شان، گاز جمع شده است و آروغ‌زدن می‌تواند از درد این افراد بکاهد.

درمان خانگی آروغ

از زنجبیل استفاده کنید.

زنجبیل باید به فهرست داروهای خانگی برای رفع مشکل آروغ زدن اضافه شود. زنجبیل علائم آروغ و باد گلو را از بین می‌برد. برای استفاده از زنجبیل جهت رفع این مشکل می‌توانید دستورالعمل زیر را دنبال کنید:
– اول از همه، یک قاشق چایخوری ریشه‌ی زنجبیل رنده شده را آماده کنید.
– آن را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید.
– اجازه بدهید به مدت ۵ دقیقه دم بکشد. سپس آن را صاف کنید، کمی صبر کنید تا خنک شود، و در نهایت نوشیدنی حاصل را بنوشید.

مقدار زیادی آب بنوشید.

آب برای زنده ماندن حیاتی و ضروری است. نوشیدن آب تولید اسید و گاز را در سیستم گوارش کاهش می‌دهد. شما باید از نوشیدن مایعات فرآوری‌شده یا نوشیدنی‌های گازدار بپرهیزید و هر روز آب آشامیدنی مصرف کنید. به طور خاص، بزرگسالان هر روز دست کم ۸ لیوان آب می‌نوشند. علاوه بر این، می‌توانید آب بیش‌تری را با خوردن میوه‌ها و سبزیجات بیشتر دریافت کنید. حتی اگر دچار مشکل آروغ یا باد گلو نیستید، خوردن میوه یا سبزیجات برای سلامتی بسیار فایده دارد و مواد مغذی و ویتامین مورد نیازتان را به بدن‌تان می‌رساند.

آرام غذا بخورید.

آیا شما خیلی تند غذا می‌خورید؟ آیا معمولا از آروغ زدن رنج می‌برید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت باشد، پس باید به آرامی غذا بخورید. چرا که آرام غذا خوردن مزایای زیادی برای شما دارد از جمله کاهش چربی، لذت بردن از غذا، هضم بهتر، کاهش استرس و هیدراته شدن بهتر بدن. آرام غذا خوردن سیستم گوارش و وضعیت معده‌تان را بهبود می‌بخشد. کار دیگری که می‌توانید بکنید این است که در طول روز وعده‌های کوچکی را بخورید تا مانع از پرباد شدن معده‌تان شوید. به هر حال، با این کار شما می‌توانید از آروغ زدن جلوگیری کنید یا تعداد دفعات آن را کاهش دهید.

چای

چای نوشیدنی مورد علاقه‌ی بسیاری از آدم‌ها است و برای سلامتی نیز مزایایی دارد. آیا می‌دانستید که چای درمان موثری نیز برای آروغ (باد گلو) است؟ این نوشیدنی می‌تواند مشکل آروغ زدن را از حل کند و علائم این اختلال را از بین ببرد. چای گاز کم‌تری نسبت به سایر مواد خوراکی دارد بنابراین هر روز می‌توانید چای بابونه بنوشید. همچنین می‌توانید یک قاشق چایخوری هل را در یک لیوان آب بریزید، آن را به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و در نهایت نوشیدنی حاصل را میل کنید.

شیر کم‌چرب بنوشید.

روش خانگی دیگر برای درمان مشکل آروغ زدن در خانه این است که شیر کم چرب یا شیر بدون چربی بنوشید، که می‌تواند سطح مناسب pH را در معده‌تان حفظ کند. نوشیدن شیر کم چرب موجب کاهش علائم آروغ می‌شود و اسید معده را کاهش می‌دهد و سبب می‌شود به طور کامل از شر آروغ زدن‌های مکرر خلاص شوید. نوشیدن شیر بدون چربی نه تنها برای سلامتی مفید است، بلکه همچنین به شما کمک می‌کند که به طور موثری مشکل باد گلو یا آروغ را درمان کنید. این نوشیدنی درمان در واقع برای همه، از جمله کودکان و بزرگسالان مناسب است.
منبع الودکتر
دلیل آروغ زدن بعد از غذا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ