پماد کلوتریمازول چیست؟

sahar.d
در این مطلب قصد داریم پماد کلوتریمازول و موارد مصرف و توصیه های مهم در رابطه با آن را به شما معرفی کنیم.

پماد کلوتریمازول از جمله داروهایی است که برای درمان عفونت های پوستی مانند قارچ ها یا مشکلات پوستی ورزشکاران مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مهمترین کاربردهای پماد کلوتریمازول،  درمان عفونت های دستگاه تناسلی زنان است. در ادامه این مطلب با کاربرد پماد کلوتریمازول و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا می شوید.

پماد کلوتریمازول چیست؟

پماد کلوتریمازول یک داروی ضد قارچ وسیع الطیف است که در درمان عفونتهای قارچی ناشی از درماتوفیتها، مخمرها، و مالاسزیا فورفور و درمان کاندیدیاز فرجی-مهبلی ناشی از کاندیدا آلبیکانس و سایر گونه‌های کاندیدا مصرف می‌شود.

همچنین در درمان‌کاندیدیاز ناشی از کاندیدا آلبیکنس و سایرگونه‌های کاندیدا، کچلی بدن و ران و پای ناشی از تریکوفیتون روبروم، تریکوفیتون منتاگروفیس، اپیدرموفیتون فلوکوزوم ومیکروسپوروم کانیس، تیناورسیکالر (ناشی از پیتی‌روسپوروم)، اریپکولار (مالاسزیا فورفور) و در درمان عفونت‌قارچی اطراف ناخن و کچلی ریش و سرمصرف می‌شود.

مقدار و نحوه مصرف پماد کلوتریمازول

میزان مصرف و طول درمان به نوع عفونتی که باید درمان شود وابسته می‌باشد. به طور معمول این پماد دو بار در روز استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که قبل از استفاده محل مورد نظر را شسته و کاملا خشک کنید. سپس یک لایه نازک دارو را به منطقه آسیب دیده بمالید و به آرامی آن را بشویید.

مکانیسم اثرپماد کلوتریمازول

کلوتریمازول با ممانعت از تقسیم و رشد قارچ عمل می‌کند. کلوتریمازول یک داروی متوقف‌کننده رشد قارچ است و در درمان عفونت‌های قارچی بسیار مؤثر است ولی بسته به مقدار مصرف می‌تواند کشنده قارچ نیز باشد. این دارو بیوسنتز ارگوسترول یا سایر استرولها را مهار نموده و با آسیب رساندن به غشا سلولی قارچ و تغییر در نفوذپذیری آن، موجب خروج عناصر ضروری داخل سلولی و مرگ آن می‌شود. 

این دارو همچنین بیوسنتز تری گلیسیریدها و فسفولیپیدها توسط قارچ را مهار می‌کند. علاوه بر این، این دارو با مهار فعالیت اکسیداتیو و پراکسیداتیو آنزیم‌ها، سبب ساخت غلظتهای سمی هیدروژن پراکساید در داخل سلول شده که ممکن است منجر به از بین رفتن اندامکهای داخل سلول و نکروز سلولی گردد. در کاندیدا آلبیکانس، این دارو از تبدیل بلاستورسپورها به شکل میسلی فعال قارچ جلوگیری می‌کند.

نکاتی که در ارتباط با مصرف این دارو باید بدانید

  • این دارو نباید با چشم‌ها تماس پیدا کند.
  • به منظور درمان سریع‌تر در عفونت‌های قارچی مربوط به واژن رعایت بهداشت ضروری است. استفاده از کاندوم به هنگام آمیزش جنسی و همچننی استفاده از لباس زیر نخی به روند درمان شما سرعت می‌بخشد.
  • در صورت عدم کسب نتیجه رضایت بخش در خصوص بهبودی فرد دوره درمان می‌تواند تکرار شود.
  • هرگز بیش از دوز مصرفی تجویز شده از این دارو استفاده نکنید، زیرا نه تنها باعث نمی‌شود که درمان شما سریع‌تر انجام کیرد بلکه عوارض جانبی و احتمالی آن افزایش می‌یابد.
  •  برای بدست آوردن نتایج بهتر لازم است بطور منظم از کلوتریمازول استفاده کنید.
  • اگر شرایط درمان شما پس از گذشت ۴ هفته بهبود نیافت و بدتر شد پزشک خود را در جریان قرار دهید.
  • قبل از استفاده از کلوتریمازول اگر به آن حساسیت دارید دکتر یا پزشک خود را در جریان قرار دهید.
  • قرص و پماد کلوتریمازول تنها در مواقع ضرورت باید توسط زن حامله مورد استفاده قرار گیرد.
  • در صورتیکه کودک شیرخوار دارید در مورد هر خطری که می‌تواند نوزاد شما را به خاطر مصرف پماد کلوتریمازول تهدید کند با پزشک خود صحبت کنید.
  • از کلوتریمازول کرم برای دوره کامل درمان استفاده کنید. حتی اگر احساس می‌کنید بهتر شده‌اید، از آن استفاده کنید.
  • اگر در زمان تعیین شده فراموش کردید کرم کولوتریزول بزنید، از آن در اسرع وقت استفاده کنید.
  • اگر علائم شما بهبود نیافته باشد یا اگر آنها بدتر شوند، با پزشک خود مشورت کنید.
  • سوختگی و تحریک پوست از جمله عوارض شدید کلوتریمازول است و در صورت مشاهده، مصرف آن قطع شود.
  • مناسب‌ترین زمان مصرف این دارو قبل از خواب است.

موارد استفاده از کلوتریمازول را می‌شناسید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ