رنگ ادرار را نادیده نگیرید!

atoosamirzavandi
رنگ های مختلف ادرار می تواند نشانگر بیماری های مختلف باشد. به طور مثال رنگ ادرار شفاف کریستالی نشانه بیماری دیابت بی مزه است.

رنگ ادرار، بوی ادرار و تعداد دفعات ادرار نشان دهنده مشکلات درونی بدن است. رنگ ادرار را نادیده نگیرید در این مقاله رنگ های مختلف ادرار که هرکدام نشان دهنده بیماری خاصی است مورد بررسی قرار داده ایم.

ادرار بی‌رنگ

اگر ادرار به بی‌رنگی آب باشد، مربوط به این است که آب زیادی نوشیده‌اید و به این دلیل که مثانه پر می‌شود، باید چندین بار در روز به دستشویی بروید. با داشتن رنگ ادرار روشن، جای هیچ نگرانی نیست.
همچنین می‌تواند به علت افزایش نمک‌های فسفات در ادرار باشد.

ادرار تیره‌رنگ

اگر رنگ ادرار تیره باشد، به این معنی است که آب بدن کم شده است.
رنگ ادرار میزان آب بدن را نشان می‌دهد. بنابراین اگر فردی ادراری تیره همراه با سردرد و سرگیجه داشته باشد، پزشک باید ادرار بیمار را چک کند تا علت کمبود آب بدن را بررسی کند. شاید هم این تیرگی رنگ مربوط به خون باشد.

ادرار زرد روشن

اگر ادرار حدوداً به رنگ نئون باشد، یک علامت هشدار دهنده می‌باشد، اما علت می‌تواند قرص مولتی ویتامین باشد. ویتامین‌های B و کاروتن به ادرار رنگ طلایی می‌دهند. نگران نباشید این رنگ ادرار به این معنی است که فرد مواد مکمل ارزشمندی را دفع می‌کند.

ادرار نارنجی رنگ

نارنجی شدن ادرار، شاید به دلیل مصرف داروها، مواد غذایی و مکمل‌هایی مانند ویتامین C، هویج و آب هویج باشد.

ادرار قرمز رنگ

اگر ادرار به رنگ قرمز یا صورتی باشد، حتما باید بررسی شود، اما لزوما به معنای وجود مشکل و بیماری خاصی نیست.
وجود خون یکی از شایع‌ترین دلایل قرمز شدن رنگ ادرار است؛ البته اغلب خونریزی شدید نیست و علامت دیگری ندارد.
عفونت ادراری، ورزش شدید، سنگ مثانه یا سنگ کلیه، بیماری‌های کلیوی و گاهی سرطان‌های کلیه یا مثانه از علل بروز چنین حالتی هستند. 

رنگ سبز

اگرچه موردی شایع نیست، اما مواجهه با رنگ سبز ادرار نیز امکان پذیر است. رنگ سبز بیشتر به دلیل یک باکتری به نام سودوموناس آئروژینوزا ( Pseudomonas aeruginosa ) شکل می گیرد. حتی مصرف داروهای ضد افسردگی و بیماری پارکینسون نیز می توانند دلیل سبز رنگ شدن ادرار باشند.

رنگ شفاف کریستالی

اگر ادرار شما از رنگ زرد کم رنگ خود برخوردار نیست و رنگ شفاف کریستالی دارد ممکن است نشانه ای از بیماری دیابت باشد. به طور دقیق تر، رنگ شفاف کریستالی می تواند نشانه ای از بیماری دیابت بی مزه باشد. در این نوع از دیابت دفع آب بیش از حد معمول به تشنگی فرد منجر می شود و حتی می تواند در چرخه خواب اختلال ایجاد کند.

رنگ آبی

اگر تحت درمان های دارویی سنگین بوده اید، رنگ ادرار می تواند به آبی روشن تغییر کند. رنگ های خوراکی نیز می توانند از جمله عوامل شکل گیری این رنگ غیر معمول ادرار باشند. پس مراقب آن چه می خورید باشید.

ادرار سیاه رنگ

در فردی که مبتلا به ملانوم (سرطان پوست ناشی از سلول‌های رنگدانه‌ای) می‌باشد، دفع ملانین باعث سیاهی ادرار می‌شود.

ادرار ارغوانی- بنفش رنگ

نشان‌دهنده اختلالات در ساختار هموگلوبین است. هموگلوبین، اکسیژن را از ریه‌ها به سلول‌های بدن و دی اکسید کربن را از سلول بدن به کلیه‌ها می‌فرستد.
منبع الودکتر
وقتی رنگ ادرار بیماریتان را فاش می کند

     

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ