هنگام گرسنگی عصبی چه بخوریم؟

faateme1366
اگر شما هم هنگام عصبانیت گرسنه می شوید این مطلب مخصوص شماست.

عصبانیت بر هر کسی تاثیر متفاوتی دارد، برخی اشتهایشان کور می شود و برخی دچار اشتهای کاذب می شوند. در این مطلب به شما می گوییم که در زمان این اشتهای کاذب چه بخورید تا کمترین ضرر را به خود بزنید.

 

عصبانیت حاصل از گرسنگی تنها در ذهن رخ نمی دهد، بلکه یک پاسخ روانی و عاطفی نسبت به گرسنگی است. دلیل چنین احساسی کاهش قند خون است و اغلب زمانی رخ می دهد که زمان زیادی را بدون مصرف کربوهیدرات های ساده گذرانده باشید. مغز ما برای اینکه به درستی کار کند، نیاز به گلوکز دارد و وقتی سطح قند خونمان پایین است، عملکرد شناختی مان تحت تاثیر قرار می گیرد و به خوبی نمی توانیم فکر کنیم. پس از آن بدن سعی می کند با آزاد کردن هورمون های استرس یعنی کورتیزول و آدرنالین، قند خون را افزایش دهد. هر دوی این هورمون ها موجب بدخلقی می شوند و ممکن است موجب شوند به شکل صحیحی به موقعیت ها پاسخ ندهیم.

 

وقتی گرسنگی بیش از حد به سراغتان می آید، احتمالا به سراغ اولین چیزی که در دسترس شماست می روید. حال چه این غذا، یک ماکارونی چند روز مانده باشد یا یک اسموتی سالم. اما غذایی که در آن لحظه مصرف می کنید بسیار اهمیت دارد. در این زمان بهترین گزینه، غذایی است که شما را برای مدت زیادی سیر نگه دارد و از بالا رفتن ناگهانی قند خونتان جلوگیری کند. در این مواقع از مصرف چیپس، شکلات و اسنک های ناسالم بپرهیزید. این مواد سرشار از کربوهیدرات های فرآوری شده، یا قندهای افزودنی هستند که به صورت موقتی احساس گرسنگی را رفع می کنند، اما به سرعت موجب گرسنگی شما می شوند.

 

چگونه از مشکلات عصبانیت ناشی از گرسنگی بپرهیزیم؟

بهترین راه این است که برای وعده های غذایی خود برنامه ریزی کنید و سعی کنید همیشه چیزی در دسترس داشته باشید تا در این مواقع آن را مصرف کنید. اما در چنین مواقعی چه غذاهایی باید مصرف کرد؟

یکی از نکاتی که در هنگام غذا خوردن اهمیت دارد، زمان آن است. عصبی شدن بر اثر گرسنگی زمانی رخ می دهد که شما بیش از حد برای یک غذا یا میان وعده منتظر بوده اید.

 

نصف فنجان پنیر لور و یک سیب متوسط خرد شده

پنیر لور سرشار از پروتئین است. اگر آن را به همراه سیب مصرف کنید، می توانید به اندازه ی کافی فیبر، پروتئین و چربی دریافت کنید.

 

پنیر رشته ای و یک فنجان انگور

پنیر رشته ای یک انتخاب فوق العاده و قابل حمل است که هر وعده ی آن حاوی 8 گرم پروتئین است. برای اینکه میزان سیری خود را پایدار نگه دارید و قند خون خود را نرمال کنید، آن را همراه با انگور مصرف کنید، چرا که حاوی فیبر و قندهای طبیعی است. انگور سرشار از آنتی اکسیدان هایی چون رسوراترول نیز می باشد که برای محافظت از قلب، گزینه ی فوق العاده ای است.

 

سبزیجات

یکی از سلاح های نهایی پیشگیری از گرسنگی سبزیجات می باشند. آب و فیبر موجود در آنها شما را سیر می کند و هضم آنها برای مدتی به طول می انجامد، به همین دلیل برای مدت زیادی احساس گرسنگی نخواهید کرد.

 

دو قاشق غذاخوری حمس (غذای لبنانی تهیه شده از نخود) و یک فنجان هویج

هویج یک سبزی نشاسته ای است که سطح قند خون را کمی بیشتر بالا نگه می دارد. با ترکیب کردن آنها با حمس که سرشار از چربی های سالم، فیبر و پروتئین است، می توانیم سرعت هضم را کاهش دهیم و سطح قند خون را برای مدت بیشتری ثابت نگه داریم.

 

آجیل ها

آجیل ها سرشار از مواد مغذی همچون پروتئین، فیبر، چربی و آنتی اکسیدان می باشند.

 

دانه ی سویا

این ماده سرشار از پروتئین است. این دانه ی سبز در بسیاری از سوپرمارکت ها یافت می شود. نصف فنجان از این دانه ی پخته شده حاوی 100 کالری می باشد.

 

یک بسته بلغور جو دو سر آماده همراه با یک قاشق غذا خوری کره ی بادام زمینی

بلغور جو دو سر، سرشار از فیبر خاصی به نام بتاگلوکان است که نه تنها سطح کلسترول را کاهش می دهد، بلکه سطح قند خون را نیز از بالا رفتن ناگهانی حفظ می کند. کره ی بادام زمینی سرشار از چربی های سالم و پروتئین است که از گرسنگی شما پیشگیری می کند.

 

پاپ کورن

پاپ کورن، یک کربوهیدرات پیچیده و سرشار از فیبر است. این ماده ی غذایی را می توان در خانه نیز تهیه کرد.

 

نصف یک ساندویچ بوقلمون یا تن ماهی همراه با نان غلات کامل، سبزیجات و گوجه

گوشت بوقلمون و تن ماهی سرشار از پروتئین هستند که اگر همراه با فیبر موجود در نان و سبزیجات مصرف شوند، به رفع گرسنگی شما کمک خواهند کرد

 

تخم مرغ آب پز

تخم مرغ سرشار از پروتئین است. مصرف تخم مرغ کامل (همراه با زرده) به دلیل وجود چربی، شما را به خوبی سیر می کند و ویتامین ها و مواد معدنی بدن را تامین می کنند.

 

سوپ

سعی کنید سوپ هایی همچون سوپ مینیسترونی (ترکیبی از سبزی، گوشت، ماکارونی و جو) و سبزی را همواره در خانه ی خود آماده داشته باشید. از آنجا که این سوپ حاوی سبزیجات است کالری آن بسیار کم می باشد. برای افزایش پروتئین این سوپ می توانید کمی نخود سبز در آن بریزید.

 

یک ماده ی غذایی حاوی 3 تا 4 گرم پروتئین، فیبر و مقدار کمی قند افزوده

سعی کنید از مواد غذایی فرآوری شده و آماده استفاده نکنید و به جای آن در منزل یک ماده ی غذایی حاوی فیبر و پروتئین تهیه کنید که قندهای افزوده ی آن بسیار کم باشد.

 

غلات صبحانه ی کوینولا

تهیه ی غلات صبحانه ی کوینولا زمان زیادی به طول نمی انجامد. این ماده ی غذایی سرشار از پروتئین و چربی های سالم است که شما را برای مدت زمان زیادی سیر نگه می دارد.

منبع: برنافیت

یک کف دست نان سنگک یا لواش؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ