درمان درد عضلات با پنجه شیطان!

sahar.d
گیاه پنجه شیطان به عنوان یک به عنوان داروی ضد التهاب و ضد روماتیسم و ضد درد مورد استفاده قرار می گیرد.

پنجه شیطان از گیاهان بومی جنوب و جنوب غربی آفریقا به خصوص منطقه صحرای نامیبیا و ماداگاسکار است. این گیاه کاملا غیرسمی و بی خطر است و در صورت مصرف به میزان توصیه شده، هیچ گونه عوارضی ندارد. پزشکان از ریشه پنجه شیطان برای درمان روماتیسم، آتریت، درد ماهیچه‌ای، التهاب تاندون‌ها و … استفاده می کنند. در ادامه مطلب شما را بیشتر با خواص ضد درد پنجه شیطان آشنا می کنیم.

پنجه شیطان چیست؟

پنجه شیطان یا ریشه پنجه شیطان اشاره به گیاه هارپاگوفیتوم پروکامبِنس، یک گیاه یافت شده در جنوب و جنوب غربی آفریقا به خصوص منطقه صحرای نامیبیا و ماداگاسکار دارد.

پنجه شیطان از ریشه‌های خشک شده این گیاه حاصل می‌شود. پزشکان سنتی و مردم آفریقایی و اروپایی قرن‌ها برای درمان بیماری‌های گوارشی، کاهش تب، کاهش درد و درمان برخی علائم حاملگی، پنجه شیطان را تجویز کرده‌اند.

اغلب گمان می‌کردند که مزایای پنجه شیطان به علت وجود ایریدوئیدگلیکوزیدهای ارزشمند موجود در آن، مانند هارپاگوسید، است. ایریدوئیدها ترکیبات ضدالتهابی هستند که بیشتر در گیاهان یافت می‌شوند و به مولکول‌های گلوکز متصل می‌گردند. به همین دلیل است که کل ترکیب ایریدیوئیدگلوکوزید نامیده می‌شود. ریشه پنجه شیطان، به گفته انجمن دانشمندان فیتوتراپی اروپایی، باید حاوی حداقل یک درصد هارپاگوسید باشد.

پنجه شیطان همچنین حاوی بیوفلاونوئیدهای مفید و فیتواسترول‌ها است که آنتی‌اکسیدان‌های گیاهی با خواص ضد اسپاسم می‌باشند (به همین علت از آن در درمان مشکلات گوارشی کمک می‌گیرند).

مواد موثره گیاه پنجه‌شیطان عبارتند از هارپاگوزید، هارپاگید، فلاونوئیدها (لوتئولین، کامفرول) اسیدهای فنولیک، اسید سینامیک، اسید کافئیک، اسید کلروژنیک، کینونون‌ها و فیتواسترول.

تسکین آرتریت

بیشترین تحقیقات در مورد مزایای استفاده از پنجه شیطان، توانایی آن در کاهش علائم استئوآرتریت است. طبق یک مطالعه ژاپنی، پنجه شیطان، به ویژه ترکیب هارپاگوساید، موجب کاهش قابل توجه التهاب آرتریتی در یک گروه از موش‌ها شد.

به طور کلی، پنجه شیطان توسط بسیاری از متخصصان پزشکی به عنوان درمان حمایتی از روماتیسم همراه انحطاط و دردناک، پذیرفته شده است. بیماری‌های روماتیسمی شامل تشخیص‌هایی مانند استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید (یک بیماری خود ایمنی)، لوپوس، اسپوندیلیت آنکیالوز و سندرم سوزنر است. همه این اختلالات با التهاب مزمن و معمولاً درد مفصلی، ماهیچه‌ای و بافت فیبروزی مشخص می‌شوند.

هنگامی که بیماران مبتلا به اختلالات مختلف آرتریت مورد بررسی قرار گرفتند، این موضوع آشکار شد که پنجه شیطان به میزان قابل توجهی درد در دست، مچ دست، آرنج، شانه، لگن، زانو و کمر را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، همان مطالعه نشان داد که کیفیت زندگی برای اکثر بیماران بهبود یافته و در واقع، 60 درصد از آن‌ها توانستند مصرف داروهای دیگر ضددرد را کاهش دهند یا متوقف کنند.

یکی دیگر از آزمایش‌ها، بهبود در میزان درد را در بیش از 22 درصد و به میزان 45 درصد برای انواع مختلف درد استئوآرتریت نشان داد. در این تحقیق تنها دو عارضه جانبی جزئی (ریفلاکس اسید و احساس سیری) در 75 بیمار دیده شد.

میزان اثربخشی یک مکمل حاوی پنجه شیطان، زردچوبه و برملائین نیز بر دردهای روماتیسمی مشخص شده است که نشان می‌دهد ترکیب این سه ماده گیاهی، جایگزینی مطمئن برای NSAID ها (داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی) برای بیماران مبتلا به اختلالات مفصلی همراه انحطاط مانند استئوآرتریت هستند.

مسکن طبیعی

اگرچه گفته شد که پنجه شیطان می‌تواند درد آرتریت را تسکین دهد، اما مزیت این گیاه در کاهش درد به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ با این که این مزیت به‌خوبی درک نشده است، اما پنجه شیطان می‌تواند التهاب و دردهای التهابی را در حالات مختلف، مانند دردهای حاد، با عوارض جانبی ناچیز در حدود 3 درصد از بیماران، کاهش دهد.

برخی منابع همچنین پنجه شیطان را به عنوان راهی در ذ توصیه می‌کنند که البته لازم به ذکر است که هنوز در این زمینه مطالعات دقیقی صورت نگرفته است.

مبارزه با التهاب مزمن

یکی دیگر از دلایل ارزشمندی پنجه شیطان، توانایی آن در کاهش التهاب است که ریشه بسیاری از بیماری‌ها است. تحقیقات کنونی نشان می‌دهد که پنجه شیطان می‌تواند به مهار فاکتور نکروز تومور آلفا، سیتوکینین (پروتئین سلولی-سیگنالینگ) که در التهاب طبیعی بدن دخیل است، کمک کند.

این مسئله مهم است زیرا وقتی TNF-alpha بیش از حد فعال است، التهاب مزمن رخ می‌دهد که منجر به انواع بیماری‌ها شود. در واقع، مهار TNF-alpha یک موضوع مهم در پیشگیری از بیماری‌های التهابی مانند بیماری‌های روماتیسمی، پسوریازیس، آرتریت پسوریازیس و بیماری التهابی روده است.

این گیاه برطرف کننده درد مفاصل است

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ