دلایل رایج خوب نخوابیدن که نمی دانستید

atoosamirzavandi
خوب نخوابیدن دلایل متفاوتی می تواند داشته باشد و شاید عدم توجه به سبک زندگی و رژیم غذایی آن را بدتر کند.

خوب نخوابیدن دلایلی دارد که دسته ای از آن ها به عادات غذایی و سبک زندگی بر می گردد و دسته ای دیگر به افزایش سن و فعل و انفعالات مغز بستگی دارد. در این مقاله با دلایل رایج خوب نخوابیدن که نمی دانستید، آشنا خواهید شد.

بی خوابی و مغز

در بعضی موارد، عامل بی خوابی ممکن است فرارسان‌های عصبی خاصی در مغز باشند که گفته می‌شود در خواب و بیداری نقش دارند. مداخلات شیمیایی زیادی در مغز می‌توانند روی خواب اثر بگذارند. در اثر این واکنش‌های شیمیایی مغز، بعضی افراد از نظر بیولوژیکی در معرض بی خوابی هستند و بدون دلیل مشخص و حتی زمانی که به الگوهای درست خواب عمل می‌کنند، با مشکلات خواب درگیر هستند.

قطع ناگهانی برخی داروها:

 قطع ناگهانی برخی داروها که اثر خواب‌آور دارند، با بی‌خوابی توام می‌شود، از جمله باید به «باربیتورات‌ها» اشاره کرد. البته در ایران تنها یکی از این گروه‌ داروها به نام فنوباربیتال به کار می‌رود که کاربرد ضدتشنجی دارد و داروی بسیار مناسبی نیز هست و به هر حال قطع آن فقط باید طبق توصیه پزشک انجام گیرد. به دنبال قطع ناگهانی بعضی از آرام‌بخش‌های ضعیف مانند دیازپام هم ممکن است برای چند شب ‌بی‌خوابی پدید آید. از این‌رو قطع این داروها باید به تدریج صورت پذیرد.

مصرف الکل قبل از خواب

در حالی که در دست دادن یک شیشه ی مشروب در زمان های رمانتیک شبانه می تواند برای شما مهم ترین و بهترین چیز ممکن باشد و تصور می کنید که بدون این شیشه ی مشروب ، همه چیز ناقص است اما بهتر است با واقعیت روبرو شوید و از مضرات این موضوع آگاهی کامل پیدا کنید. ممکن است زمان زیادی باشد که عادت دارید شب ها قبل از خواب از مشروبات الکلی استفاده کنید و متوجه نباشید که دلیل بهم خوردن خوابتان همین کارتان باشد. البته که خیلی ها عقیده دارند مهم ترین کاری که الکل با بدن ما می کند این است که ما را ریلکس می کند ، بنابراین برایتان خیلی سخت است که این عادت را قبل خواب ترک کنید. چون فکر می کنید که اگر این را هم کنار بگذارید ، وضع خوابیدنتان خیلی بدتر خواهد شد. الکل تنها کاری که با بدن شما می کند این است که شب ها قبل از خواب و در حین خواب ذهنتان را مشغول رویا ها و توهمات بیش تری خواهد کرد. نتیجه آن هم چیزی به جز خستگی بعد از خواب نیست، چون ذهنتان و بدنتان در حین خواب هیچ استراحتی نکرده است. پس بهتر است این کار را ترک کنید و به جای استفاده از الکل، شب ها یک دوش سبک بگیرید و با ذهن و جسمی آرام به سمت رختخوابتان بروید.

تخت خواب مشترک

در حالی که در خیلی از جهات زندگی ، کار های مشترک و گروهی می تواند فواید زیادی برای شما داشته باشد، اما تنها چیزی که شریکی بودن آن به ضرر شماست، تخت خواب مشترک است. اگر ازدواج کرده اید و با همسرتان محل خواب و حتی تخت خواب مشترک دارید، مکن است از اتفاقاتی که در موقع خواب می افتد کاملا کلافه شده باشید. موضوعاتی مثل بد خواب بودن پارتنر شما، خر و پف ها ، غلت زدن ها و دیگر مواردی که اجازه نمی دهند به راحتی بخوابید. گاهی اوقات این موضوع به جایی می رسد که آرزوی یک خواب راحت داشتن برای مدت ها به دلتان می ماند. شاید دلتان نخواهد که به همسرتان بگویید که دیگر در اتاق مشترکتان نخوابد و جای خوابش را عوض کند اما بهتر است بدانید که فقط شما نیستید که با این مشکلات مواجه می باشید. افراد زیادی هستند که بعد از ازدواج کردن و دیدن همچین شرایطی محل خواب خود را از همسرشان جدا می کنند. بهتر است این موضوع را منطقی با همسرتان در میان بگذارید و از او بخواهید که شما را درک کند. البته گاهی اوقات می توانید به جای جدا کردن جای خوابتان به دنبال راه هایی باشید که بد خوابی ها یا خر و پف های او را درمان کند. به عنوان مثال می توانید کلا نحوه ی خوابیدن همسرتان را عوض کنید تا شاید دیگر شاهد خر و پف های پر سر و صدای او نباشید. بهتر است که هر وقت همسرتان خر و پف یا بد خوابی کرد، بدون این که عصبانی شوید، او را به آرامی از خواب بیدار کنید و از او بخواهید که هوشیار تر بخوابد .

دمای اتاقی که در آن می خوابید

خیلی از متخصصان در این حوزه پیشنهاد می کنند که دمای اتاق را چیزی بین 65 و 72 درجه نگه دارید اما خیلی از افراد خلاف این موضوع عمل می کنند. این افراد عقیده دارند که در فصل زمستان فضای اتاق هم باید مثل بیرون زمستانی باشد. از طرفی معتقدند که نباید با بیش از حد گرم کردن داخل خانه باعث اتلاف انرژی شد. این افراد در تابستان نیز این گونه عمل می کنند و زیاد از وسایل های خنک کننده استفاده نمی کنند. در واقع به خود سختی می دهند. بهتر است در مورد دمای اتاق در هنگام خواب اطلاعات جدیدی پیدا کنید. وقتی که شما به خواب می روید، بدن شما باید کم کم و خیلی آهسته شروع به خنک شدن کند، که این موضوع و این نتیجه در یک اتاق به شدت گرم اتفاق نخواهد افتاد. از طرف دیگر اتاقی که به شدت سرد باشد، شما را سر زنده می کند و خواب را از سرتان می برد. اگر مایل نیستید که دمای ترموستات را به حالت نرمال ببرید و به جاب آن از کلاه و دستکش و جوراب در هنگام خواب استفاده می کنید ، بهتر است بدانید که کارتان کاملا اشتباه است. دمای اتاق را به حدی برسانید که نه بیش از حد حس گرما و یا سرما داشته باشید و با یک پتوی معمولی از نظر سرما و گرما راحت باشید.

اثرات مستقیم داروها:

 برخی از داروها به طور مستقیم باعث بی‌خوابی می‌شوند، از آن جمله به داروهای محرک اعصاب مانند «آمفتامین» و «کافئین» باید اشاره کرد. یک گروه از داروهای ضدافسردگی تحت عنوان مهار کننده‌های آنزیم «منوآمینو‌آکسیداز» ممکن است سبب بی‌خوابی شوند. البته پزشک در صورت تجویز این داروها، زمان مناسب مصرف آنها را ذکر خواهد کرد تا از بی‌خوابی شبانه جلوگیری شود. الکل در کشورهای غربی از علل عمده بی‌خوابی شبانه و خستگی و کسالت پس از برخاستن از خواب می‌باشد.
منبع الو دکتر

درمان بی خوابی و دیدن کابوس

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ