درمان سخت ترین یبوست ها با مصرف این معجون به صورت ناشتا

atoosamirzavandi
یبوست یکی از بدترین ناراحتی های دستگاه گوارش می باشد که امکان خوردن هر خوراکی را از فرد بیمار سلب می کند. در این مقاله با معجونی که یبوست را درمان می کند آشنا خواهید شد.

یبوست یکی از آزار دهنده ترین مشکلات دستگاه گوارش می باشد. راه های خانگی می تواند یبوست را به راحتی درمان کنند. در این مقاله درمان سخت ترین یبوست ها با مصرف این معجون به صورت ناشتا را بیاموزید.

فواید گل قند برای درمان یبوست

گل قند معجونی است از ترکیب گل محمدی با عسل یا شکر که درمان کننده یبوست افراد بلغمی مزاج است . همچنین گل قند تقویت کننده دستگاه گوارش سرد مزاجان است . گل قند درمان کننده سردردهای سرد مزاج و میگرن می‏ باشد .

طرز ساختن گل قند (گل انگبین):

برای ساختن گل قند باید گلبرگهای گل محمدی را از نوعی که ته گل کوزه‏ای باشد با مقداری عسل مخلوط کرده و در ظرف شیشه‏ ای در جلو آفتاب تابستان می‏ گذارند و هرچند روز یک‏بار آن را خوب مخلوط می‏ کنند و حدود چهل روز می‏ گذارند در آفتاب بماند تا گل و عسل خوب درهم شوند و بقول پزشکان ملقمه گردند از جلو آفتاب برداشته در ظرفی سربسته نگهداری می‏ کنند و هنگام لزوم استفاده می‏ نمایند.

مقدار مواد لازم جهت تهیه گل قند یا گل انگبین:

مقدار 100گرم گل محمدی با 200 گرم عسل یا شکر
مقدار گلاب به اندازه ای که بتوان مخلوط را خمیری کرد در نوع شکری از گلاب استفاده می شود .

مقدار مصرف گل قند یا گل انگبین:

بطور متوسط هر نوبت بقد یک گردوی متوسط بعد از نهار میل شود. در کودکان به اندازه یک قاشق چای خوری بعد از نهار میل شود.

با پیاده‌روی به جنگ یبوست بروید!

با پیاده‌روی به جنگ یبوست بروید! یکی از دلایل اصلی ابتلا به یبوست، کم‌تحرکی و ورزش نکردن است. به گفته بوعلی سینا، اگر مداوم ورزش کنید، هیچ‌گاه دچار یبوست نخواهید شد. البته منظور ورزش‌های سنگین نیست چراکه برخی از ورزش‌ها می‌توانند باعث یبوست شوند. بهترین فعالیت‌های فیزیکی برای رفع یبوست، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و حرکت‌های تقویت‌کننده عضلات شکم هستند. درواقع ورزش کردن و قرار گرفتن در هوای آزاد، نوعی ملین طبیعی محسوب می‌شود و از یبوست پیشگیری می کند.

تند غذا خوردن باعث یبوست می شود

هر لقمه را 30 بار بجوید! تند غذا خوردن باعث ایجاد تشنگی و یبوست می‌شود و آهسته جویدن و صرف غذا با آرامش خاطر به پیشگیری از یبوست، چاقی و کبد چرب کمک می‌کند، بنابراین بهتر است هر لقمه غذا را 30 تا 40 بار بجوید و بعد قورت دهید. این کار باعث سیری زودرس، کم شدن حجم غذای مصرفی و هضم بهتر مواد غذایی نیز می‌شود. علاوه بر این‌ها، توصیه می‌شود تا وقتی گرسنه نشده‌اید، غذا نخورید. روی هم خوردن مواد غذایی مختلف نیز باعث سوءهاضمه می‌شود.

تغذیه خود را اصلاح کنید

در طب سنتی، اعتقاد بر این است که مصرف بعضی خوراکی‌ها مثل بادمجان، عدس، گوشت‌های نمک‌سود شده، ماهی‌های شور، شیرینی، قهوه، شکلات، چای پررنگ، سبزی‌های تند، خوراکی‌های ترش و قابض مثل آبغوره، فست‌فودها و غذاهای آماده و همچنین آب یخ می‌تواند باعث یبوست شود. در مقابل، غذاهایی مثل اسفیدباج (آبگوشت جوجه یا بزغاله و گوشت‌های راحت‌هضم همراه با سبزی‌هایی مثل اسفناج و کدو و…) طبیعت گرم و تر دارند و روده‌ها را مرطوب می‌کنند.

گوشت مرغ چاق و بال جوجه یا مرغ نیز باعث لعاب‌دار شدن خوراک و نرم شدن مدفوع می‌شود؛ به‌خصوص در کسانی که سوداوی مزاج هستند. از طرفی، مصرف مرغ همراه دارچین، بادام، زیتون و کرفس، شکم پر کردن آن با سبزی‌ها و همچنین آبگوشت خروس با روغن بادام شیرین به رفع یبوست کمک می‌کند. در واقع دارچین لطیف‌کننده و مقوی معده است و نفخ را از بین می‌برد. تخم کرفس نیز جاذب از معده و دافع از روده است؛ یعنی مواد زائد را از معده به سمت روده‌ها جذب و از روده‌ها به خارج از بدن دفع می‌کند. روغن‌زیتون هم ملین است و دل‌درد را برطرف می‌کند البته به‌شرط اینکه غذا با شعله زیاد طبخ نشود و خوراک به‌خوبی جا بیفتد.
منبع الو دکتر
درمان یبوست شدید کودک

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ