کشیدن دندان عقل آیا لازم است؟

atoosamirzavandi
کشیدن دندان عقل از سخت ترین تجربه افراد بالغ است اما این که آیا واقعا کشیدن دندان عقل واجب است یا نه را در این مقاله بخوانید.

کشیدن دندان عقل همیشه هم لازم و ضروری نیست و اگر در موقعیت مناسب خود رشد کرد باشد می تواند همانند دیگر دندان ها مفید واقع شود. در این مقاله بیشتر در مورد باید ها و نباید های دندان عقل اطلاعات کسب کنید.

آیا کشیدن دندان عقل ضروری است؟

یکی از رایج ترین سوالات نیاز یا عدم نیاز به  کشیدن دندان عقل و یا جراحی دندان میباشد.
دندان عقل اگر درموقعیت صحیح رویش یابد، مانند سایر دندانها مفید و مؤثر بوده و علیرغم تصور غلط عامیانه در این موارد نباید کشیده شوند ولی این حالت به صورت کمتری اتفاق میافتد و رویش دندان عقل اغلب با مشکلاتی همراه است. حتی در صورت رویش مناسب این دندان به علت موقعیت آن و عدم دسترسی مناسب جهت رعایت بهداشت بیشتر دچار پوسیدگی میشوند. اعتقادی وجود دارد که ممکن است فشار ناشی از این دندانها سبب بی‌نظمی در ردیف دندانها شود که از نظر علمی ثابت شده نمی‌باشد.

علت کشیدن دندان عقل؛ چرا باید آنها را بکشید؟

دندان های عقل سومین سری دندان های آسیاب در پشت دهان شما هستند و آن ها معمولاً بین سنین 17 تا 25 سالگی رشد می کنند و در پرتو ایکس دیده می شوند.اکثر مردم به این دلایل آنها را می کشند:  
آن ها مشکل دارند.
چون خیلی عقب هستند،نرمال نمی مانند.
آن ها می توانند در استخوان فک یا لثه بمانند که می تواند دردآور باشد.
آن ها زاویه ای هستند:ممکن است به طرف دندان های دیگر شما فشار بیاورند.
دهان شما به اندازه کافی بزرگ نیست:فک هیچ جایی برای یک مجموعه آسیاب اضافی ندارد.
کرم خوردگی دندان خواهید داشت:ممکن است قادر به رسیدگی به دندان های عقلتان نباشید.

زمانی که نیازی به کشیدن دندان عقل نیست

اگر آنها سالم هستند ( پوسیدگی ندارند، و لثه اطراف آن ها ملتهب نیستند)
کاملا رشد کرده و بیرون آمده اند.
کاملا در جای مناسبی قرار دارند و در رشد و عمل سایر دندان های مجاور اختلالی ایجاد نمی کنند.
تمیز کردنشان در طول بهداشت روزانه کار ساده ای است.

ردپای عفونت دور دندان عقل

گاهی در پشت دندان عقل تان، یک تکه از مخاط قرار دارد که گاهی روی سطح دندان عقل را می‌پوشاند که با فشار دندان‌های بالا زخمی می‌شود. گاهی هم مواد غذایی زیر این گوشت اضافی گیر می کند و میکروب ها هم به این محل هجوم می‌برند، بنابراین چیزی نمی‌گذرد که در اطراف دندان عقل تان یک عفونت دردناک و بدبو ایجاد می‌شود.
در این شرایط شما باید به دندان پزشک مراجعه کنید تا زیر این بافت اضافی را شستشو داده و باقیمانده مواد غذایی را پاک کند، ولی برای این‌که پس از این دیگر با این مشکل روبرو نشوید، باید با جراحی دندان عقل و خارج کردن آن، این محل تجمع خرده‌های غذایی و میکروب ها را برای همیشه از بین ببرید.

وقتی عقل راهش را گم می‌کند

گاهی دندان عقل شما کاملاً به صورت افقی در استخوان فک قرار گرفته است و به‌جای این‌که عمودی بالا بیاید به سمت جلو، حرکت می‌کند.در این شرایط ریشه دندان آسیای دوم را قربانی حرکت نادرست خود می‌کند.
اگر شما در این شرایط برای جراحی دندان عقل‌تان اقدام نکنید، پس از مدتی ریشه دندان آسیای دومتان تحلیل می‌رود و باید ریشه این دندانتان را نیز درمان کنید. بنابراین با گرفتن یک عکس رادیوگرافی، از رویش صحیح دندان عقلتان مطمئن شوید.
منبع الودکتر
ضرورت کشیدن دندان عقل

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ