با این روش ساده سموم را از سبزیجات بشویید

atoosamirzavandi
سموم استفاده شده برای جلوگیری از رشد آفت ها هنگام پرورش سبزیجات در صورتی که به درستی شسته نشوند آسیب های جدی به بدن افراد وارد می کنند.

سموم و آفت کش هایی که حین پرورش و رشد سبزیجات به کار برده می شود در این سبزیجات باقی می ماند و باید به درستی سبزیجات را شستشو داد تا سموم به کلی از آنها خارج شوند. در این مقاله با روش شستشوی سموم از سبزیجات آشنا شوید.

آفت کش ها و سم ها

قبل از پرداختن به نحوه شستشو و ضدعفونی کردن میوه ها و سبزیجات بهتر است توضیح دهیم چرا این کار لازم و ضروری است. آفت کش ها محصولات شیمیایی یا بیولوژیکی هستند که روی میوه ها و سبزیجات زده می شوند تا آن‌ها را از گزند حشرات، علف های هرز و بیماری ها دور کنند. استفاده از این ترکیبات ضروری به نظر می رسد اما اکثر این محصولات حاوی مواد غذایی هستند که برای بدن انسان سمی است. آفت کش ها همچنین در کشت غلاتی مانند گندم یا برنج و همچنین روی گل‌ها، پنبه و چمن نیز استفاده می شود. رایج ترین شیوه قرار داشتن در معرض این ترکیبات سمی مصرف میوه ها و سبزیجات است. در گام بعدی مصرف گوشت های حیوانی تغذیه شده با آردهای فراوری شده و حیواناتی که در محیط های آغشته به آفت کش ها زندگی می کنند نیز عامل تماس انسان با این محصولات شیمیایی محسوب می شود.

علائم مسمومیت به آفت کش ها

از آنجایی که میزان آفت کشی که به خانه ها می رسد کم است بنابراین نمی توان به سادگی اثرات مضر آن‌ها را مشاهده کرد. با این مسمومیت به این ترکیبات علائمی دارد از جمله:
حالت تهوع، دردهای شکمی، اسهال، سرگیجه، ضعف و بیهوشی، احساس گیجی، مشکلات مربوط به حافظه، مشکلات تنفسی، بیماری های پوستی، سقط جنین های ناخواسته، سرطان ها، بیماری پارکینسون، ناهنجاری در نوزادان، بیش فعالی در کودکان

چه افرادی بیشترین حساسیت را در برابر اثرات آفت کش ها دارند؟

جنین های داخل رحم مادران، نوزادان؛ کودکان، نوجوانان، خانم‌های باردار و شیرده و خانم‌های در سنین باروری بیشتر آسیب را از وجود آفت کش ها دریافت می کنند.

آلوده ترین مواد غذایی به آفت کش ها کدامند؟

اما زمانی که روی پوست میوه ها از موم استفاده می شود حتی استفاده از مسواک و فرچه نیز باعث زدودن کامل آن نمی شود. پارافین استفاده شده در میوه ها و سبزیجات بخصوص گوجه فرنگی و سیب (برای براق شدن پوست آن‌ها) جزو آفت کش ها نیز اما با این حال برای سلامتی مضر است
بدون شک میوه ها و سبزیجات بیشترین تماس را با آفت کش ها دارند. بنابراین متخصصان توصیه می کنند که از محصولات ارگانیک استفاده شود. در بین این محصولات غذایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
سیب، کرفس، فلفل دلمه ای، هلو، شلیل، توت فرنگی، انگور، اسفناج، کاهو، خیار، سیب زمینی
توجه داشته باشید که این لیست طولانی تر است و بهتر است حواستان به مصرف لوبیا سبز و کلم ها نیز باشد.

کدام مواد غذایی کمترین آلودگی را به آفت کش ها دارند؟

بر خلاف موارد ذکر شده برخی مواد غذایی کمترین آلودگی به این ترکیبات را دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
پیاز، ذرت، آناناس، آووکادو، نخودفرنگی، مارچوبه، انبه، بادمجان، کیوی، ملون ها، هندوانه، گریپ فروت

نحوه شستشوی سبزیجات

این دستورالعمل خاص وزارت بهداشت است که حتما فقط برای کشور خودمان تنظیم شده! شاید برایتان جالب و حتی باورنکردنی باشد اگر بگویم وقتی نگاه به سایت وزارت بهداشت کشور کانادا کردم تا ببینم که بهترین روش شست وشوی سبزیجات در این کشور چیست، دیدم که نوشته:«سبزیجات را بعد از خرید فقط با آب بشویید و هرگز با افزودن مواد ضدعفونی کننده یا مایع ظرفشویی، اجازه ورود انواع مواد شیمیایی را به درون بافت این خوراکی ندهید!»
متاسفانه، آبیاری سبزیجات در کشور ما با فاضلاب و کودهای انسانی سبب شده که چنین دستورالعمل پیچیده ای برای شستن آن وجود داشته باشد؛ وگرنه، چه کسی است که نداند افزودن مواد شیمیایی به خوراکی ها، ارزش غذایی آنها را پایین می آورد؟ بنابراین به نکات بهداشتی که برای آماده سازی سبزیجات به آنها اشاره شد، همواره دقت کنید تا سلامت تان تهدید نشود؛ هرچند که ارزش تغذیه ای آنها مسلما دچار تغییراتی خواهد شد.
منبع الودکتر
روشی کاملا غلط برای شستشوی سبزی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ